השקל מתחזק הבוקר (ה') אל מול המטבעות המובילים: הדולר נסחר סביב 3.647 שקלים - ירידה של כ-0.8% והאירו סביב 3.985 שקלים - ירידה של כ-1%. אמש נקבעו השערים היציגים על 3.675 שקלים ו-4.0233 שקלים, בהתאמה, לאחר עליות של כ-0.2%-0.5% בצל המתיחות הביטחונית סביב מבצע "מגן וחץ".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקביל, גם המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות שערים: המדדים ת"א 35 ות"א 125 עולים בכ-1.6% כל אחד, מדד ת"א בנייה עולה בכ-2.4% ות"א בנקים בכ-1.95%.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
בתוך כך, הבנק האנגלית המרכזי הודיע היום על העלאת ריבית נוספת בפעם ה-12 ברציפות, הפעם בשיעור של 0.25%. בכך, הריבית באנגליה תעמוד כעת על שיעור בסיסי של 4.5% - הגבוה ביותר זה 15 שנה. בנוסף, הבנק הכריז כי ייתכן שיהיו העלאות נוספות, ברקע האינפלציה במדינה שעדיין מהגבוהות בעולם ועומדת על שיעור שנתי של למעלה מ-10%.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר ברקע התחזקות השקל כי "המשך מגמת ירידת האינפלציה בארה"ב גררה לעליות בשוקי המניות ועודדה היצעי מט"ח מצד המוסדיים בשוק המקומי. פעילותם של מוסדיים זרים, גוררת לתנודות בשער הדולר, כאשר הזרים רוכשים מט"ח במטרה לצמצם חשיפה לשקל. מנגד, הישראלים מוכרים מט"ח, עם עליית שערי המניות בחו"ל. להערכתנו, שער הדולר שקל צפוי להמשיך לנוע בתחום שערים רחב ולהגיב לאירועים הכלכליים בארה"ב. היחלשות האירו אל מול הדולר, גררה לייסוף השקל אל מול האירו והמטבע האירופי שב ונסחר מתחת לרמת 3.99 שקל לאירו.
"בשווקים מצפים לעליית ריבית הליש"ט ב-0.25% ולקראת סוף החודש יעלה בנק ישראל את ריבית השקל ב-0.25%. המגמה החיובית בשוק המניות תומכת בהתחזקות השקל אל מתחת לרמת 3.64 שקלים", הוסיף פריימן.
בתוך כך, קרן המטבע פרסמה אמש את הדוח הראשוני שלה על כלכלת ישראל, ובו התייחסה לנתוני המאקרו של ישראל לצד מהלכי הממשלה. לפי הדוח, ההערכה היא שהאינפלציה בישראל תגיע ליעד של 1%-3% רק בסוף 2024, וכי הצמיחה במשק תעמוד על 2.5% ב-2023 - ירידה בהשוואה לתחזית הקודמת של 2.9%. בין הסיבות לכך הם מנו את הסיכונים הביטחוניים ואת אי-הוודאות שנוצרה על ידי המהפכה המשפטית, שתיפתר לדבריהם רק על ידי פשרה.
"בהיעדר פתרון פוליטי עקבי ובר קיימא שברור ומובן הן בארץ והן בחו"ל, אי-הוודאות המתמשכת עלולה להעלות משמעותית את הסיכון של המשק הישראלי, להחמיר את הלחצים הפיננסיים ולבלום השקעות וצריכה, תוך השלכות שליליות גם על הצמיחה בטווח הארוך", הזהירו. "כדי להנמיך את חוסר הוודאות, נדרש פתרון פוליטי משמעותי שיושג בהתקשרות ברורה ומובנת היטב בבית ומחוץ. חוסר ודאות מתמשך סביב הרפורמה המשפטית מציב סיכון שלילי לצמיחה".
במקביל, מחר סוכנות הדירוג S&P צפויה לפרסם את הדוח שלה לגבי כלכלת ישראל ובהיעדר אירועים קיצוניים של הרגע האחרון, היא צפויה להשאיר על כנם הן את דירוג האשראי (AA-) והן את תחזית דירוג האשראי (יציב). זאת בדומה לחברת פיץ', שגם היא לא הורידה את הדירוג, ובניגוד למודי'ס שכן החליטה להוריד את תחזית הדירוג מ"חיובי" ליציב".
פורסם לראשונה: 10:42, 11.05.23