בשיתוף בנק הפועלים
צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס
"אני לא רוצה לגדול, אני רוצה להישאר כמו שאני עכשיו", מכריזה גלית באשרי (50), מייסדת ומנהלת בית הקפה גילו לי. אין ספק שמדובר בהצהרה לא קונבנציונלית של בעלת עסק, אבל שום דבר בבית הקפה גילו לי, הממוקם בחבל אשכול שבעוטף עזה, הוא לא קונבנציונלי. גילו לי נוסד לפני כשלוש שנים במתחם בית ספר שהפך למרכז תרבותי שוקק, לאחר טרגדיה שפקדה את המשפחה, עם פטירתו של הבן הקטן גיל מסרטן העצמות בגיל 10 בלבד.
מלבד המאפים, הלחמים והעוגיות המיוחדים שנאפים בעבודת יד מוקפדת, בית הקפה דוגל בתפיסה חברתית ייחודית — ביקרת בבית הקפה ונהנית? תעביר הלאה שמחה וטוב על ידי קניית מנה במתנה לכל אדם שתבחר.
"זו הצוואה של גיל — להיות שמחים", מספרת באשרי. את חוסר הרצון להרחיב את העסק היא מסבירה: "אני רוצה לקום כל בוקר, להגיע לבית הקפה שלי, להתחבק עם כל לקוח, ולספר את הסיפור שלי למי שרוצה לשמוע. ברגע שאנחנו נגדל — זה לא יקרה. אני מעדיפה להישאר ככה. אני מאושרת איך שאני. לא צריכה יותר".
4 צפייה בגלריה
גילו לי
גילו לי
גילו לי
(צילום: חיים הורנשטיין)
ולמרות שהיא שמחה בחלקה, בשארי מציינת כי היא תשמח לקבל טיפים, עצות ורעיונות להתייעלות ולעבודה נכונה של העסק. לשם כך, היא פגשה את המנטורים שחר קרן, יועץ עסקי בתחום המסעדנות, וסיגלית קוזמה, מנהלת סניף מבשרת ציון בבנק הפועלים.
באשרי מודה שיש לה פנטזיה על עבודה עם משאית אוכל (פוד טראק), טרנד שתפס תאוצה בשנה וחצי האחרונות, הרבה בזכות הקורונה. "הכוונה שלי היא לפוד טראק שמגיע עם סלי פיקניק, לא כזה שנוסע ופותח שולחנות במקומות שונים".
שחר קרן, שהכיר את סיפורה של באשרי עם פתיחת בית הקפה והתנדב לסייע לה בייעוץ עסקי, מגיע שוב לתת עוד טיפים ועצות. קרן מסכים כי פוד טראק הוא פתרון נהדר בעבור באשרי. "בית קפה הוא מקום קבוע. יודעים איפה הוא נמצא ויודעים את שעות הפתיחה והסגירה. זה גם יתרון וגם חיסרון. הפוד טראק, לעומת זאת, זז כל הזמן. את יכולה לנצל את היתרון הזה ולהפוך אותו לעוד נקודת מכירה בפסטיבלים ואירועים כמו 'דרום אדום'. בסיס האם יהיה בית הקפה, והפוד טראק ישמש כמטבח קצה שרק מחמם ומגיש. זה גם עומד בתקנות הרישוי של משרד הבריאות. את יכולה לתת למישהו אחר להפעיל את הפוד טראק תחת השם שלך או תחת שם אחר".

4 צפייה בגלריה
גילו לי
גילו לי
גלית באשרי עם שחר קרן.
(צילום: חיים הורנשטיין)

דרך נוספת להתייעלות הוא תמחור נכון של הארוחות. "את צריכה לדעת כמה עולה כל צלוחית וכל כיכר לחם. יש כל מיני שיטות הסעדה בתחום. יש את שיטת אה לה קארט – הלקוח מזמין מתוך התפריט, ויש את שיטת הבופה. לכל אחת מהשיטות יש את היתרונות והחסרונות שלה, ואת צריכה להחליט באופן מקצועי מה נוח ומתאים לך".
קרן משבח את השיטה המשולבת שאימצה באשרי בתקופת הקורונה - סלי פיקניק. "פירקת את המרכיבים של הארוחה, ואפשרת ללקוח לבנות לעצמו סל שהוא בוחר. ככה כולם מרוויחים. הלקוח מקבל את התמורה הכי טובה לכסף, הוא משלם על מה שהוא מזמין, ואת, בתור מסעדה, יודעת לתמחר כל פריט בנפרד".
4 צפייה בגלריה
גילו לי
גילו לי
גילו לי
(צילום: חיים הורנשטיין)

באשרי מספרת כי השנה וחצי האחרונות בצל הקורונה והלחימה בעוטף עזה היו אתגר משמעותי לעסק. "במקרים של סגרי קורונה או מבצעים צבאיים, בית הקפה סגור. במצב כזה, לוקח הרבה זמן עד שהפיצויים מגיעים".
על מנת לבחון איך להתמודד פיננסית עם תקופות של חוסר וודאות, נפגשת באשרי עם סיגלית קוזמה, מנהלת סניף מבשרת ציון בבנק הפועלים, שמשבחת את פעילותו של בית הקפה. "מקום מקסים ומזמין. את מנהלת את העסק בצורה ראויה, מסודרת ומתוכננת. העסק מכניס ואת יודעת להיות גמישה, למשל בתקופת הקורונה התחלת לעשות משלוחים של סלי פיקניק".
4 צפייה בגלריה
גילו לי
גילו לי
גלית באשרי עם סיגלית קוזמה, מנהלת סניף בבנק הפועלים
(צילום: חיים הורנשטיין)

קוזמה מציינת כי ישנם כמה מוצרים בנקאיים שיכולים לתת מענה לתקופות מאתגרות כשהעסק נאלץ לסגור את שעריו. "ניתן לקחת הלוואה שאותה את פורעת ברגע שנכנסות לך הכנסות או כספי פיצויים מהמדינה. אני מציעה לגשת לבנקאי על מנת שיבנה לך מסגרת הלוואות שתוכל לתת מענה בתקופות האלו. מעבר לזה, אני מאחלת לך שתשמרי על המקום, גם מבחינה רעיונות וכן בהיבט של הפעילות העסקית הנכונה".
בשיתוף בנק הפועלים