פרנסתן של 73% מבנות הזוג העצמאיות של אנשי המילואים נפגעה
(צילום: ליאור שרון)
המחיר שמשלמות בנות הזוג העצמאיות של אנשי המילואים: פגיעה בפרנסה, אובדן לקוחות ואי זמינות להשלמת לימודים וסטאז' מקצועי. מנתונים עדכניים של הלמ"ס עולה כי 73% מבנות הזוג העצמאיות נפגעו תעסוקתית, 34% מהמשפחות חוות קושי כלכלי - וכמחצית מבנות הזוג של המשרתים נפגעו בלימודים האקדמיים.
בראיון לאולפן ynet אומרת דניאל לוין כי בן זוגה ליאור עשה מעל 350 ימי מילואים בארבעה סבבים, וכי הדבר משפיע ישירות על העבודה שלה: "בסבב הראשון במשך כמעט חצי שנה לא הצלחתי לעבוד. אחרי זה היו עוד סבבים וזה מאוד דינמי ולכן מבחינת העבודה שלי קשה מאוד לתכנן ולדעת מה יקרה חודש קדימה. כשהמלחמה התחילה, הייתי באמצע לימודי הידרותרפיה, ואי אפשר באמת היה ללכת בתלם הזה כמו שצריך. לא הצלחתי לעשות את הסטאז', לא באשמת המוסד, פשוט כי לא הצלחתי להסתדר עם שעות שבהן הייתי צריכה להיות שם בבית חולים.
"ללימודים עצמם בקושי הצלחתי להגיע בשמונה בבוקר, וגם את העבודה עצמה, כשהיו לי קבוצות פגישה של מבוגרים בשש בבוקר לפני שהם יוצאים לעבודה שלהם בעצם, לא היה מי שיהיה בשש בבוקר עם הילדים שלי בבית. לאט לאט הורדתי אותם והעברתי אותם לקולגות ולחברים. העסק שלי נפגע קשות, הוא לא קיים יותר".
מיכל ברקאי, מייסדת תנועת המתמרנות, אומרת כי "אני יזמת ומרצה ובונה קהילות של נשים, זה גם בעצם חלק ממה שאנחנו עושות במתמרנות. העסק שלי נקרא 'סיסטר-הוד', אני עושה גם הרצאות השראה ומלמדת נשים איך להפוך כאב למנוע לפעולה. בסבב האחרון של בעלי יניב, שהגיע ככה בהפתעה, נאלצתי לוותר על תוכניות והרצאות, הנזק היה מאה אלף שקל. זה ממש לא כל הנזק של המלחמה, העסק שלי הכניס עשרות אלפי שקלים בחודש, ואנחנו ממש לא קרובים לזה כרגע, אבל אני כן רוצה להגיד שאני מרגישה שדרך העשייה של המתמרנות שבעצם מאפשרת לעוד נשים להביא את הקול של נשות המילואימניקים שמייצגת אותנו בכנסת, בתקשורת, במדיה החברתית, אלה המילואים שלנו כרגע, שלנו הנשים ואנחנו גאות לעשות אותם לא עבור עצמנו, אלא עבור מאות אלפי ילדים, נשים, גברים שהם משפחות המילואימניקים".
בזי רובין, תושבת אפרת, נשואה למילואימניק בסבב חמישי, היא עורכת וידאו, יוצרת תוכן ומנהלת סושיאל. רובין מספרת כי "כשיצאתי לעצמאות, זה לא היה לבד. זאת הייתה החלטה זוגית שאומרת שבן הזוג הולך לתמוך יותר, להיות יותר עם הילדים, כדי שאני אוכל לצאת. הוא כל הזמן אמר לי 'Go make millions I'll be with the kids', וזה היה המוטו שלנו. לכי תעשי מיליונים ואני אלך לעזה, זה קצת פחות מסתדר הסיפור הזה. עכשיו זה כל הזמן להגיד לא ללקוחות פוטנציאליים, זה כל הזמן להגיד כשהוא בסבב. כבר שנתיים שבמקום להמשיך את הצמיחה שהייתה לי עד המלחמה, ובאמת כל שנה הייתי מכפילה מבחינת ההכנסות, זה רק נזקים כלכליים".
לדבריה, "היו לי לקוחות קבועים שעבדתי איתם שנים שנים, ועם המון כאב והמון אהבה, העברתי אותם לטיפול של קולגות".










