לצערנו, אנחנו שומעים בשנים האחרונות על יותר ויותר מקרים של עובדים שנהרגים במהלך עבודתם בענף הבנייה. יהונתן בסטקר, שעובד כמנופאי במשך יותר מ-20 שנה, הגיע לאחרונה לעבוד באתר בנייה בגבעת שמואל, הבחין ברוח חזקה מאוד ואמר למנהל הפרויקט שבתנאים הללו הוא לא יכול לעבוד מחשש שיקרה אסון לו או למישהו אחר באתר. לטענת בסטקר, מנהל הפרויקט אמר לו "לעוף הביתה" ואף ניסה לתקוף אותו פיזית.
"הייתי בגבעת שמואל, באתי לתת להם שם שירות הנפה. אני מגיע דרך קבוצת אשטרום ביצוע, ונתקלתי ברוחות של 40-50 קמ"ש. כשפניתי למנהל הפרויקט, וביקשתי סיוע מאיש בטיחות, שיהיה אחד איתי, הוא פשוט אמר לי 'תסגור את המנוף, לך הביתה. אתה לא יודע לעבוד, לך הביתה'. הוא דאג גם שארד מהמנוף וניסה לתקוף אותי. לאן הגענו?", סיפר בסטקר בשיחה עם אולפן ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
תיעוד הרוחות באתר הבנייה בגבעת שמואל
תיעוד הרוחות באתר הבנייה בגבעת שמואל
תיעוד הרוחות באתר הבנייה בגבעת שמואל
(צילום מסך)
מה עשית בתגובה? "האמת שהמשכתי לעבוד בזהירות, רק רציתי שיעלה איש בטיחות לגג של הבניין. הוא לא שלח לי מישהו כמה שעות".
למה לא הלכת הביתה? "מה זאת אומרת? אני אבא לשמונה ילדים וצריך להתפרנס. קמתי בארבע וחצי בבוקר, ונסעתי מהצפון לגבעת שמואל כדי להתפרנס, בטח לא לריב עם מנהל הפרויקט".
הרגשת שהוא אילץ אותך לעשות משהו שלא רצית לעשות? "לא רק שהוא אילץ, הוא גם לא רצה לשמוע את הטענה שלי. אני בענף מעל 20 שנה, נתנו לי רישיון בשביל להפעיל מנוף, לא בשביל להרוג אנשים. צריך לכבד את מה שאני אומר, ובטח לא להגיד לי 'עוף הביתה', זה לא שוק. כשירדתי מהמנוף הוא ניסה לתקוף אותי".
ממש לתקוף אותך פיזית? "כן, ממש ככה. לתקוף אותי, לאיים עליי, להגיד לי 'אתה לא תעבוד יותר בחברת אשטרום בשום אתר. עוף מפה למה אם לא אני אכנס בך", אתה יודע מילים לא יפות. למזלי היה שם נהג מקצועי קצת יותר מבוגר ממני שהחזיק אותו, ואני פשוט הלכתי משם. כאילו לאן הגענו שמנהל פרויקט מגיע למצב שהוא צריך להרים ידיים על המנופאי שלו?
הגשת תלונה במשטרה? "דיברתי עם הקצין. אני צריך ללכת להגיש תלונה, כן".
אבל למה לא אמרת למנהל הפרויקט שאתה לא מסכן את עצמך ואת האחרים, ושהוא לא יכול להכריח אותך לעבוד? "בסוף הלכתי, ברור שהלכתי. אבל עדיין אני נותן שירות לאשטרום מעל 20 שנה, למה בגלל מנהל פרויקט אני צריך להפסיד את הפרנסה שלי, בגלל שהתרעתי בטיחותית? יש רוחות, אני מרים מטענים שהם מעל 3-2 טון, זה מסוכן. היה אפשר גם להגיד את זה בדרך אחרת, לשלוח איש בטיחות שיבוא להסתכל ושיהיה איתי ביחד. למה להגיד 'לך הביתה' למה באלימות?".
מישהו מאשטרום התקשר להתנצל? "לא, כלום, שום דבר".
ואחר כך מתפלאים שיש אסונות. "כן, זאת נקודה שהיא מאוד מאוד חשובה, כי כל יום יש לנו הרוג בענף הבנייה. כל יום. וזה בגלל שאף אחד לא מסתכל. אני באתי, התרעתי לפניי. היו צריכים להגיד לי תודה".
מחברת אשטרום נמסר בתגובה: "החברה רואה בבטיחות העובדים ערך עליון. אנו למדים את פרטי המקרה ונתייחס לכך למול הגופים הרלבנטיים".