לקראת דיון שיתקיים היום (שלישי) בכנסת, רשות המסים פרסמה את סך ההיטלים שנגבו מחברות שמשתמשות במשאבי טבע של מדינת ישראל. לפי הדיווח, בשנת 2022 בלבד ניגבו על ידי רשות המיסים 3.28 מיליארד שקלים - פי 2.6 מסך ההיטלים שהוטלו עד השנה שעברה.
סך הכל נגבו עד היום 4.54 מיליארד שקלים מאותן חברות, אך רק 2.03 מיליארד שקלים הוגדרו חלוטים - כלומר לאחר ערעורים של החברות, וניתן להשתמש בכסף לטובת הציבור במסגרת קרן העושר. רק בשנת 2022 ניגבו היטלים חלוטים בסכום של 1.59 מיליארד שקלים (פי 3.6 מהתקופה לפני כן).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מאגר תמר
מאגר תמר
מאגר תמר
(צילום: אלבטרוס)
היטלים שאינם חלוטים הם היטלים שנגבו כמקדמות או כניכוי במקור במהלך שנת המס וגבייתם עדיין אינה סופית. לאחר תום שנת המס, בהתאם לסכום ההיטל שיחושב בדוח השנתי שיוגש, יהפוך ההיטל לחלוט. היטלים חלוטים הם היטלים שנגבו עפ"י דוחות שנתיים שהגישו החברות בעלי זכויות הנפט ומשאבי הטבע, וכן היטלים שנגבו בעקבות שומה סופית.
רשות המיסים מעבירה מידי רבעון את כספי ההיטלים הנגבים לחשב הכללי במשרד האוצר, שמנהל לתקופת ביניים את ההיטלים שאינם חלוטים עד שיהיו חלוטים, ומעביר אותם לקרן העושר (שהוקמה עבור אותם כספים) אחת לרבעון בצירוף רווחי השקעות, או בניכוי ההפסדים מהן.
ההיטלים בגין רווחי יתר מנפט ומשאבי טבע נגבים בהתאם לחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע. לפי חוק זה הכספים שמתקבלים מההיטלים ינוהלו בהתאם להוראות חוק קרן העושר. מטרת הקרן היא לנהל את הכנסות המדינה מהיטל על רווחים ממשאבי טבע בראייה כלכלית ארוכת טווח לשם השאת רווח, ובמטרה לאפשר את המשך קיומה של הקרן לדורות הבאים. בשל כך בכירים בממשלה ובבנק ישראל הביעו ביקורת על כך שבהסכמים הקואליציוניים של הממשלה הנכנסת הוכנס סעיף הקובע כי הממשלה תבחן שינוי של חוק קרן העושר כך שיהיה ניתן להשתמש בכספים שבה גם לפרויקטים של תשתית ודיור.
בנוסף להיטלים על רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע המיועדים לקרן לאזרחי ישראל, החברות בעלות זכות נפט ובעלות זכות לניצול משאב טבע משלמות גם מס הכנסה ותמלוגים אשר נכנסים לתקציב המדינה בשוטף.