הצעת החוק שיכולה למנוע את קריסת הבניין הבא? בעקבות אירוע קריסת הבניין בחולון שהתרחש בשבוע שעבר, ולצד המקרים הנוספים שהתגלו בסוף השבוע, ל-ynet נודע כי ח"כ עו"ד לימור מגן תלם (ישראל ביתנו) הגישה בסוף השבוע הצעת חוק פרטית שמבקשת לחייב בעלי נכסים לחוות דעת מהנדס בעת מכירת או השכרת נכס בן למעלה מ-40 שנה מיום הקמתו.
על פי הצעת החוק, אדם שלא יקבל אישור ממהנדס, תהיה זאת אחריותו האישית לדאוג לתיקון הנכס, אחרת לא יוכל להשכיר או למכור אותו. הרקע להצעת החוק הוא העובדה שלרשות המקומית אין כיום כלים למיפוי ואיתור המבנים המסוכנים מבין עשרות אלפי המבנים הוותיקים הקיימים בישראל, עד אשר המצב מגיע לסיכון חיי אדם.
1 צפייה בגלריה
חולון
חולון
קריסת הבניין בחולון
(קובי קואנקס)
מעבר לכך, אין כל הנחיה בחוק שמגדירה כי בניינים מעל גיל מסוים יעברו בדיקה תקופתית אלא תקן וולונטרי בלבד. למעשה, בישראל בניין מיום הקמתו יכול לעמוד שנים ארוכות ללא בדיקה סטנדרטית. יצוין כי מבנה מגורים מתוכנן לעמוד על תילו לתקופה של 50 שנה, אולם בישראל קיימים עשרות אלפי בניינים שעלולים להתמוטט משום שנבנו לפני שנים רבות יותר.
לטענת ח"כ מגן תלם, הצעת החוק תהווה זרז ומנוע לקידום מיזמים של התחדשות עירונית שיכולים לסייע בטיפול במבנים מסוכנים – הן באמצעות חיזוק מבנים, תמ"א 38 (חיזוק ותוספת או הריסה ובנייה מחדש) או פינוי בינוי. לדבריה, בעלי דירות בבניינים ישנים יקבלו חוות דעת מהנדס, וכפועל יוצא הרשות המקומית תוכל לדרוש ביצוע תיקונים – מה שיהווה תמריץ לקידום ההתחדשות של הבניין.
"לרשויות המקומיות אין נתונים בסיסיים על מבנים בסיכון. כל גוף זורק אחריות על השני כי המחוקק פשוט לא הגדיר בדיקות תקופתיות למבנים", אמרה ח"כ מגן תלם. "אני מאמינה שהצעת החוק הזאת תמנע את הקריסה של הבניין הבא. אם נציל משפחה אחת ממוות, אני את שלי עשיתי".