מחריף המשבר הדיפלומטי בין ישראל לנורבגיה. משרד החוץ הנורבגי פרסם קריאה לאנשי עסקים נורבגים להימנע מפעילות סחר ועסקים עם ההתנחלויות הישראליות. בהודעה שפרסם משרד החוץ באוסלו נכתב, כי "ממשלת נורבגיה מעוניינת שחברות נורבגיות יימנעו מביצוע עסקים וסחר שיתרמו לחיזוק ההתנחלויות הישראליות, תוך הפרה של החוק הבינלאומי".
"במשך שנים רבות, לנורבגיה היה ברור שמדיניות ההתנחלויות של ישראל בגדה המערבית, כולל במזרח ירושלים, מפרה את החוק הבינלאומי, לרבות המשפט ההומניטרי וזכויות האדם, ומחבלת באפשרות של מדינה פלסטינית עתידית ובפתרון הסכסוך", אמר שר החוץ הנורבגי, אספן בארת' איידה.
1 צפייה בגלריה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
אספן בארת איידה. משמיע דעה עקבית נגד ישראל
( צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
ההמלצה הנורבגית באה על רקע מה שמשרד החוץ הגדיר "מדיניות ההתנחלויות של ישראל, המפרה את החוק הבינלאומי, התגברה בשנה האחרונה, ובתוך כך התרחבו התנחלויות קיימות וקמו התנחלויות חדשות, ובנוסף גברה האלימות כלפי פלסטינים בהתנחלויות.
"מספר מדינות מערביות, כולל ארצות הברית, נקטו צעדים נגד ההתנחלויות, כמו הגבלות כניסה והקפאת כספים למתנחלים אלימים. כמו כן, כמה מדינות באירופה כבר פרסמו אזהרות לקהילה העסקית בנוגע לסחר עם ההתנחלויות.
"בתוך כך, גם התעשייה הנורבגית ביקשה הנחיות מהרשויות הנורבגיות. לכן בהודעה זו אנו מוצאים לנכון להבהיר לעסקים הנורבגיים, שהם צריכים להיות מודעים לכך שבאמצעות פעילות כלכלית או פיננסית עם ההתנחלויות הישראליות שמפרת את החוק הבינלאומי, הם מסתכנים בתרומה להפרות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי או זכויות אדם", אמר איידה.
איידה הוסיף, כי המצב בגדה המערבית, כולל במזרח ירושלים, חמור מאוד. "מאז 7 באוקטובר 2023, 400 פלסטינים נהרגו בגדה המערבית" מתוכם 102 ילדים", אמר. "בשנת 2023, ממשלת ישראל ביצעה מספר שינויים שהקלו על פיתוח וחיזוק ההתנחלויות הגדה המערבית". הוא ציין כי "פלסטינים מגורשים מבתיהם, אשר נהרסים לאחר מכן".
עוד הוסיף כי "השנה שעברה הייתה השנה הקטלנית ביותר עבור פלסטינים בגדה מאז החל האו"ם לתעד. אני חוזר ואומר שחייב להיפסק העוול לו נתונים הפלסטינים".
לדבריו, ממשלת נורבגיה מצפה שחברות נורבגיות יפעלו באחריות ויצייתו לחוק ולעקרונות המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות אדם (UNGP), וכן להנחיות ה-OECD לחברות רב לאומיות.
ברקע לדברים, ישראל ונורבגיה נמצאות בימים אלו במשבר הדיפלומטי החריף ביותר בתולדות היחסים ביניהן, ובמרכזו של המשבר בין המדינות עומד שר החוץ הנורבגי אספן בארת איידה, לו שורה של התבטאויות קשות מאוד נגד ישראל, וכעת מצטרפת גם האזהרה הנוכחית לעסקים עם התיאור המגמתי של המצב. בוועידה הבינלאומית בקהיר, שבועיים אחרי פרוץ המלחמה בעזה, איידה היה שר החוץ המערבי היחיד שגינה את ישראל ולא קרא לשחרור החטופים, ומאז אף השווה בכמה הזדמנויות את ישראל לרוסיה ואמר כי אירופה מאבדת אמינות כשהיא לא מגנה את ישראל על אותם הדברים שבגינם גינתה את רוסיה.