סיור עבודה "לימודי" ממשלתי יוצא דופן בעלות של כרבע מיליון שקל יקיימו כל מנכ"לי משרדי הממשלה בשבוע הקרוב באירופה, כך נודע ל-ynet. גורמים ממשלתיים מתחו ביקורת על עצם קיום הסיור, בעיקר בעת הזאת, וציינו כי ניתן היה לקיים השתלמות דומה גם בארץ.
מהפרטים עולה כי בשבוע הקרוב ייצאו 27 מנכ"לי כל משרדי הממשלה לסיור לציון יום השואה בהונגריה ובאוסטריה למשך חמישה ימים. הסיור יהיה מאובטח ויכלול גם סוף שבוע במלונות בחו"ל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יוזמי הסיור. יאיר פינס ונעמה שולץ
יוזמי הסיור. יאיר פינס ונעמה שולץ
יוזמי הסיור. יאיר פינס ונעמה שולץ
(צילומים: אלכס קולומויסקי, משרד הבינוי והשיכון)
את הסיור יזמו מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס ומנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי נעמה שולץ, במסגרת הקמתו מחדש של פורום מנכ"לי משרדי הממשלה, לאחר שזה לא היה קיים בשבע השנים האחרנות. סיור המנכ"לים יכלול פגישות עם פעילים וחברי הקהילות היהודיות בהונגריה ובאוסטריה, ביקור במחנה הריכוז מטהאוטזן שליד העיר לינץ באוסטריה והרצאות מפי מומחים ופרופסורים מהארץ שיתלוו למשלחת.
בנוסף למנכ"לים ממשרדי הממשלה, ייקחו בסיור חלק גם מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, החשב הכללי במשרד האוצר וראש אגף התקציבים באוצר. שני מנכ"לים החליטו לא להשתתף בסיור, מנכ"לי משרדי הביטחון והאוצר.
"קיום השתלמות יקרה בחו"ל, שניתן היה לקיימה באופן מעולה גם בארץ. בעת הזאת היעדרות של כל מנכ"לי משרדי הממשלה מהארץ נראית בלתי סבירה לחלוטין", אמר גורם ממשלתי.
בעקבות הפרסום ב-ynet, פנה ח"כ משה ארבל למבקר המדינה בבקשה שיבחן את את הנושא ויבדוק מי המליץ ואישר את הסיור. "מדובר בהחלטה תמוהה ביותר המחייבת את בדיקת משרד המבקר", כתב.
בתגובה נמסר ממשרד ראש הממשלה: "הטענה כי מדובר ב'טיול' של המנכ"לים מוטעית ביסודה. מדובר במשלחת רשמית כחלק מפעילות פורום מנכ"לי הממשלה לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. המשלחת תקיים טקס זיכרון בבית הכנסת בהונגריה, וכן תסייר במחנה מטהאוזן ובאתרי מורשת נוספים.
"יצוין, כי הפורום מקיים מסורת פעילות ארוכת שנים בנושא, וסיור דומה של מנכ"לי הממשלה התקיים בשנת 2014. המשלחת הלימודית מלווה ע"י פרופסור להיסטוריה, ונעשית בשיתוף עם ההסתדרות הציונית. עלויות המשלחת עומדות בכלל האישורים ובהתאם לתעריפי החשב הכללי כנדרש".
קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, אמרה בתגובה לפרסום ב-ynet כי "זו יוזמה שערורייתית גם בגלל המדינות שנבחרו (הונגריה ואוסטריה) וגם בשל בזבוז מיותר של כספי ציבור. את הכספים האלה היה ניתן לחלק לניצולי שואה נזקקים ערב יום השואה".