הישארותן של המפלגות החרדיות באופוזיציה לא מזיקה להן כמעט כספית ואולי יש בכך תחילת גישושים לצירופן בהמשך לקואליציה. הלילה (ד') רשמו חברי הכנסת ינון אזולאי (ש"ס), בצלאל סמוטריץ (הציונות הדתית) ויצחק פינדרוס (יהדות התורה) הישג בוועדת הכספים של הכנסת, כאשר תקציב הישיבות המלא בסך 1.17 מיליארד שקל נכנס לספר התקציב שאושר לקריאה השנייה והשלישית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתוצאה מכך יוכלו הישיבות והכוללים לקבל מיד לאחר אישור התקציב תמיכה מלאה כבעבר ולא יאלצו להמתין מספר חודשים להעברת התוספת התקציבית פעם נוספת בוועדת הכספים ולחשוש מפני אפשרות שלא תאושר.
2 צפייה בגלריה
ישיבה
ישיבה
ישיבה
(צילום: עמית שאבי)
בהצעת התקציב שעברה בכנסת בקריאה הראשונה עמד תקציב הישיבות על 804 מיליון שקל, אך בוועדה החליטה הקואליציה להגדיל את התקציב ולהעמידו על 1.17 מיליארד. אולם, התוספת התקציבית הוכנסה על ידי אגף התקציבים ועל פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה לסעיף רזרבה ולא לתקנת הישיבות באופן ישיר. אם המצב היה נשאר כך העברת התוספת לתקנת הישיבות הייתה אורכת עוד חודשים מספר והייתה מעוכבת עד לקבלת חוות דעת משפטיות ואישור פניה תקציבית נוספת בוועדת הכספים.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברי האופוזיציה הפעילו פיליבסטר אל תוך הלילה בדרישה שהתוספת תיכנס לתקנת הישיבות לאלתר. במהלך הלילה הגיעו חברי הכנסת אזולאי ופינדרוס לסיכום עם משרדי האוצר והמשפטים. היועצת המשפטית של משרד החינוך אף הוקפצה מביתה והכינה במהלך הלילה את חוות הדעת המשפטית הנדרשת. בהמשך לכך הצביעה ועדת הכספים בעד הרביזיה (ערעור) שהגישה האופוזיציה. תקציב משרד החינוך נפתח לדיון חדש בוועדה והסעיף אושר הפעם כאשר התוספת התקציבית הוכנסה ישירות לתקנת הישיבות.
חברי הכנסת סמוטריץ, אזולאי ופינדרוס אמרו כי "תקציב הישיבות הוא הלחם והחלב של משפחות הרבנים והאברכים. מתחילת השנה קיבלו הישיבות פחות מחמישים אחוז מתקציבן וכתוצאה מכך רבנים לא קיבלו משכורות ואברכים לא קיבלו מלגות. אנו שמחים שהצלחנו למנוע לכל הפחות עיכוב נוסף ולוודא שהתקציב המלא יועבר לישיבות באופן מידי".