אחרי שמנכ"ל משרד ראש הממשלה עיכב את הקמת המנהלת לשיקום עוטף עזה בגלל מינוי שטען כי הוא מתנגש עם עבודת מנכ"ל משרד רה"מ, הערב הקבינט החברתי כלכלי אישר את הקמת מנהלת לשיקום עוטף עזה שבראשה יעמוד תא"ל במיל' משה אדרי, שיהיה כפוף לראש הממשלה. זאת, ללא המינוי של מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר, אודי אדירי, ששלי התנגד למינויו.
מנהלת לשיקום ולפיתוח חבל "התקומה" (שמו החדש של עוטף עזה) ואוכלוסייתו תהווה מנהלת ייעודית לתקופה של חמש שנים, שתישא באחריות ובכלל הסמכויות הנדרשות לצורך ניהול וביצוע פעולות לשיקום ולחיזוק חבל "התקומה" ואוכלוסייתו באופן מהיר, בטוח ומיטבי בטווח המיידי, הבינוני והארוך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
משה אדרי
משה אדרי
משה אדרי
( צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
תקציב הפעילות המיידי הראשוני שיועמד לטובת הפעילות של המנהלת יעמוד על מיליארד שקל ובראשה יעמוד תא"ל (מיל') משה אדרי, אשר יהיה כפוף לראש הממשלה. אדרי ימשיך במקביל בתפקידו כראש הוועדה לאנרגיה אטומית אך לדברי גורמים בממשלה, בעוד מספר חודשים משעבודת המנהלת תתייצב, הוא יעביר שרביט לאדם אחר שיבחר.
המנהלת תוביל את המאמץ הלאומי בשיקום ופיתוח החבל, תוך שהיא פועלת להסיר חסמים ולתאם בין משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מוסדות לאומיים וגופים ייעודיים נוספים.
כמו כן, המנהלת תרכז את הקשר מול ארגוני החברה האזרחית, ארגוני המגזר העסקי והפילנתרופיה בכל הקשור בעבודת המנהלת בשיקום חבל "התקומה" ותפעל להשבת התושבים למקום מגוריהם עם תשתיות חברתיות וכלכליות חזקות מאי פעם. המנהלת תפעלבשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות והגופים היציגים של היישובים כאשר זאת יתופעל ע"י העסקת עשרות רכזי "תקומה" במועצות המקומיות וביישובים הרלוונטיים.
חבל "התקומה", כפי שנקבע והוגדר בהחלטה, הוא אזור שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב אשר בתיהם, כולם או חלקם נמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה. רשויות חבל התקומה כוללות את שדרות והמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב .
מטרותיה המרכזיות של המנהלת:
  • שיקום וחיזוק מרקם החיים של הרשויות, היישובים, הקהילות והתושבים שנפגעו בחבל 'התקומה', בדגש על היבטים נפשיים, חברתיים וחומריים.
  • בינוי, שיקום ופיתוח פיזי של חבל 'התקומה' והיישובים שנפגעו בו, לרבות שיקום ושיפור תשתיות ושירותים שנפגעו, תוך מינוף ההשקעות לשיפור התשתית לצמיחה.
  • חיזוק האמון, החוסן ותחושת הביטחון האישי והקהילתי לחבל 'התקומה'.
  • סיוע לגורמים המוסמכים בממשלה בשיקום הפעילות הכלכלית והחקלאית ביישובים ובחבל 'התקומה' ומינופו לצמיחה.
  • יצירת מענה מרכזי אחוד לרשויות המקומיות ולישובים שבחבל 'תקומה' תוך שקיפות מלאה.
המנהלת תורכב מצוותי פעולה שיגבשו את המענים הנדרשים. לצד גורמים בכירים מטעם המנהלת, בצוותי הפעולה ישתתפו נציגים בכירים קבועים ממשרדי הממשלה וגופים ממשלתיים רלוונטיים אחרים. משרד הביטחון, באמצעות מנהלת ביצוע ייעודית שהוקמה במסגרתו, ישמש כזרוע ביצוע של המנהלת בנושאים הרלוונטיים.
ראש מנהלת תקומה, תא"ל (מיל') משה אדרי: "מנהלת תקומה שההחלטה על הקמתה התקבלה כעת היא מסר חשוב לתושבי היישובים ולאזרחי מדינת ישראל במשימה להשבת הביטחון ולחיזוק החוסן הלאומי. אני מודה לממשלת ישראל על האמון ואפעל בשקיפות, ביעילות ובשיתוף פעולה עם כלל הגורמים כדי לחזק את אמון התושבים וכלל הציבור הישראלי בפעולות שלנו בטווח המיידי, הבינוני והארוך.
"משימת שיקום ופיתוח חבל תקומה לא מסתיימת רק בהשבה של התושבים לבתיהם, והיא כוללת גם חיזוק ופיתוח הכלכלה המקומית, השדות החקלאיים, שיקום של כל התשתיות, יצירת מקומות עבודה חדשים והרחבת צמיחה לממדים חדשים. בהזדמנות זו אני שולח תנחומי למשפחות שאיבדו את יקיריהם, מייחל להשבת הנעדרים והחטופים בשלום הביתה ושולח איחולי החלמה מהירה לפצועים. אנו יוצאים היום לדרך ונעדכן בכל שלב בתהליך".

מנכ"ל משרד רה"מ עיכב את המנהלת לשיקום העוטף, ועדת הכספים לא זזה

מוקדם יותר היום פרסמנו כי על אף שהמלחמה נכנסה ליומה ה-13, יש עדיין גורמי ממשל שלא מפנימים את חומרת השעה. כך התנהל קרב בלתי נגמר על מינוי לתפקידים בכירים לפעילות ראשונית לשיקום עוטף רצועת עזה, שהסתיים הערב אחרי העיכובים, וכך גם ועדת הכספים של הכנסת מתנהלת בעצלתיים ואין אף אישור מהיר לתוכניות כלכליות וצעדים הקשורים במלחמה הטעונים את אישור הכנסת.
3 צפייה בגלריה
יוסי שלי (משמאל), אודי אדירי
יוסי שלי (משמאל), אודי אדירי
יוסי שלי (משמאל), אודי אדירי
(צילום: עמית שעל)
נראה ששיא האטימות התגלתה בנוגע למנהלת שיקום עוטף עזה. לצורך תחילת הפעילות, הוחלט תחילה, לאחר חמישה ימים ראשונים של עיכובים בשל מאבק מי יהיו השר והמנכ"ל האחראים להקים מינהלת מיוחדת, להקים במסגרתה שלושה צוותים, במקום חמישה בהחלטה ראשונה, שגרמה לקרב קרדיטים מי יעמדו בראשי הצוותים.
לבסוף הוחלט להקים רק שלושת צוותים, שעיסוקם אמור להיות הן שיקום היישובים, הן תקצוב השיקום והן תיאום בין משרדי הממשלה השונים. הוחלט למנות לצוותים שלושה יושבי ראש: מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית משה אדרי ומנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר, אודי אדירי.
אולם, כאשר כבר הוחלט להקים שלשום את הצוותים ולהתחיל לפעול בהם מיידית, כפי שפורסם ב-ynet, הביע מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, למחרת התנגדות גורפת למינוי אדירי, ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט למנותו. לדבריו, מינוי יועצים ופרוייקטורים הוא בסמכות השרים "כל עוד זה לא מתנגש עם עבודת מנכ"ל משרד ראש הממשלה".
אדירי היה אמור להיות ראש הצוות הפרוייקטור של תיאום העבודה בין משרדי הממשלה השונים שיהיו מעורבים בשיקום 30 יישובי עוטף עזה. אולם אדירי היה אמור במסגרת תפקידו החדש לרכז את עבודת משרדי הממשלה, תפקידו בימים אחרים של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי. בעקבות זאת טרפד שלי את המינוי וכך אף נמנעה ישיבה ראשונה של הצוות בראשותו וספק אם יפעל בקרוב.
גורמים כלכליים בכירים הביעו דאגה רבה מאי הקמת הצוות וציינו כי "מדובר בפוליטיקה קטנה בימי מלחמה קשה. פשוט שערורייה", כפי שהתבטא גורם ממשלתי בכיר מאוד.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בהמשך לפרסומים כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה מתנגד לכאורה למינוי פרויקטור אזרחי לתקופת המלחמה, נבקש להבהיר כי מינוי יועצים ופרויקטורים הוא פרוגרטיבה של השרים ובסמכותם, אין למשרד ראש הממשלה התנגדות כלשהי למינוי פרויקטורים או לקבלת סיוע למשרדי הממשלה מגורמים מקצועיים שונים כל עוד זה לא מתנגש עם עבודת מנכ"ל משרד רה"מ ולא יוצר כאוס במערכת או מוסיף עומס בירוקרטי מיותר".

גם ועדת הכספים מקרטעת

בינתיים חלפו כבר כמעט שבועיים מתחילת המלחמה וועדת הכספים של הכנסת, החשובה ביותר ובעלת הסמכויות הנרחבות ביותר מבין כל ועדות הכנסת, מתנהלת בעצלתיים, כאילו שאין מלחמה, ולא מאשרת החלטות, צווים ותקנות שלפי החוק עליה לאשר.
3 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכספים משה גפני
יו"ר ועדת הכספים משה גפני
הוועדה הכי חשובה של הכנסת התכנסה רק שלוש פעמים מאז תחילת המלחמה. יו"ר ועדת הכספים משה גפני
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עד כה קוימו בה רק שלוש ישיבות, שבאחת מהן אושרה החלטה שולית בחשיבותה לתת ערבות מדינה של 6 מיליארד שקל לחברות התעופה הישראליות בימי מלחמה.
בשתי הישיבות האחרות היו רק דיבורים חסרי כל תוחלת. נשמעו בהן דברי שר האוצר סמוטריץ' ושר הכלכלה ניר ברקת ולא סוכם דבר, ולמעשה התקיים רק דיון עקר קצר. רק בעקבות השתלחותו של ראש עיריית אשקלון בשר האוצר, באחת הישיבות, הוחלט לצרף את אשקלון לרשימת הישובים המרוחקים 7 ק"מ מהרצועה כדי שעסקיה ותושביה יהיו זכאים למירב ההטבות, אולם גם הצירוף הזה טרם אושר בכנסת.
חבר הוועדה, ח"כ ולאדימיר בליאק (יש עתיד) אמר כי "ההתנהלות הכלכלית כאן היא בושה. מאות אלפים שכירים ועצמאים לא עובדים כרגע ולא מתפרנסים. ומה עושה הממשלה? אישרה מענק של 1,000 שקל לאדם למפוני העוטף וזהו. ואיפה ועדת הכספים? הוועדה הכי חשובה של הכנסת התכנסה רק שלוש פעמים מאז תחילת המלחמה ולא החליטה דבר חוץ מערבות לחברות התעופה".
בליאק, נציג האופוזיציה הבכיר בוועדה, הוסיף: "לא הייתה ישיבה אתמול, מאות אלפי ישראלים מתנדבים ותורמים לניצחון כל יום. רק הוועדה לא עושה דבר. לא מתכנסים גם היום. מה דחוף? לא מקבלים שום החלטות. למה לכל הרוחות ועדת הכספים של הכנסת לא עובדת למען האזרחים".
ח"כ בליאק האשים: "לעומת זאת בפגרה הוועדה התכנסה כל שבוע על מנת לאשר העברת מאות מיליוני שקלים לחרדים. עד כה לא קבלתי תשובה לשאלה כמה מתוך 14 מיליארדי השקלים של הכספים הקואליציוניים עוד ניתן להציל למען המלחמה. די לזלזל בחברי הכנסת.
"חלפו 72 שעות מאז ההבטחה של שר האוצר שתפורסם תוכנית סיוע לעצמאים ולשכירים תוך 24-48 שעות. אבל זה כנראה לא דחוף. חלפו כבר 72 שעות ואין תכנית. בתקופה הזאת ועדת הכספים צריכה להתכנס כל יום. להתחיל בבוקר ולסיים מתי שצריך. כל יום. לאשר מתווה פיצוי לעצמאים ולמפעלים, חל"ת גמיש לעובדים, פתרונות דיור ארוכי טווח למפונים, הטבות למשרתים, לעבוד על השינויים בתקציב ועוד ועוד ועוד. ישראל במלחמה".
לאחר הפרסום, בוועדת הכספים קבעו 4 דיונים בשבוע הבא, החל מיום שני.
פורסם לראשונה: 14:21, 19.10.23