מועצת המנהלים של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) אישרה חבילת תמיכה בסך שלושה מיליארד דולר למצרים לארבע השנים הקרובות. בנוסף, הקרן מסרה בהצהרה לתקשורת כי תזרז מימון נוסף של כ-14 מיליארד דולר למדינה. מדובר בחבילת הסיוע הרביעית בשש השנים האחרונות שמצרים מקבלת מהקרן.
מצרים חייבת כעת יותר מ-52 מיליארד דולר למוסדות שונים, כאשר כמעט מחצית מהחובות הן לקרן המטבע הבינלאומית. הכלכלה המצרית הידרדרה עוד יותר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, מה שגרם למשקיעים זרים למשוך כ-20 מיליארד דולר מהמדינה תוך שבועות ספורים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
קהיר
קהיר
קהיר
(צילום: shutetrstock)
בנקאים בכלכלה הגדולה ביותר בצפון אפריקה אומרים שהפער בין שער השוק השחור של הלירה המצרית קפץ בשבועות האחרונים מהשער הרשמי שעמד על 24.7 דולר ללירה אחת ל-33 דולר, כאשר בחודשים האחרונים הלירה המצרית צנחה ואיבדה 14.5% מערכה מול הדולר. מחירי הירקות, מוצרי החלב והלחם זינקו, וחלק מהמשפחות מגבילות את התזונה שלהם לאור העובדה שכוח הקנייה הצטמצם.
ההסכם בין קרן המטבע הבינלאומית לממשלת מצרים כולל העברה מיידית של 347 מיליון דולר על מנת לסייע בתמיכה במאזן התשלומים של המדינה ובתקציבה הכללי. הוא גם כולל תוכנית של רפורמות מבניות ש"יצמצמו את טביעת הרגל של המדינה וישוו את מגרש המשחקים בין המגזר הציבורי לפרטי", לפי לשון ההודעה של קרן המטבע הבינלאומית. בנוסף, ההסכם יספק הידוק של המדיניות המוניטרית.
באוגוסט האחרון אחת מקרנות העושר של אבו דאבי הודיעה על מספר השקעות בחברות ציבוריות במצרים בניסיון לסייע. קרן ההשקעות הציבוריות של סעודיה השיקה באותו הזמן חברת השקעות משותפת לה ולמצרים, שרכשה מניות בשווי של 1.3 מיליארד דולר בארבעה עסקים במדינה.
יחד עם זאת, מומחים שהתראיינו ל-CNN במסגרת כתבה בנושא, טענו כי החבילה, יחד עם תזרים מזומנים של מיליארדי דולרים מאבו דאבי סעודיה, הם רק פלסטרים שנועדו לשמור על המדינה המאוכלסת ביותר בעולם הערבי, אבל ללא רפורמות מתאימות ייתכן שמצרים לעולם לא תוכל להתנער ממצוקותיה הפיננסיות הכרוניות ולשבור את התמכרותה לחובות שרק הולכים ונצברים.