חוק הסיוע להורים לילדים עד גיל 3 נכנס אתמול לתוקף ויחול רטרואקטיבית מחודש ינואר השנה. אמנם הבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה לחינוך חינם בגילי 3-0, הבטחה שנדחתה שוב ושוב, אולם היא לא תיושם. במקום זאת, נכנס לתוקף חוק שלפיו יוענקו תוספת נקודות זיכוי ממס להורים בגין ילדיהם הקטנים.
מה אומר החוק החדש? החל משנת המס 2024 יקבלו הורים לילדים שגילם עד 3 תוספת של נקודות זיכוי ממס, וזאת רטרואקטיבית החל מחודש ינואר השנה. עבור כל ילד שנולד בשנת המס נוספה נקודת זיכוי אחת לכל הורה. עבור כל ילד שמלאו לו שנה או שנתיים בשנת המס - נוספו שתי נקודות זיכוי במס לכל הורה. ועבור כל ילד שמלאו לו 3 שנים בשנת המס נוספה נקודת זיכוי אחת לכל הורה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כמה שווה נקודת זיכוי? נקודה שווה 242 שקל (2,904 שקל בשנה).
האם נקודות הזיכוי יינתנו גם על החודשים הקודמים של השנה? כן. החוק יחול רטרואקטיבית החל מתחילת שנת המס בינואר.
גם עצמאים יקבלו את ההטבה? בהחלט, גם עצמאים יהיו זכאים, יחד עם כל שאר החייבים בהגשת דוחות שנתיים למס הכנסה. הם ייהנו מההטבה כחלק מחישוב המס בדוח.
האם על השכירים למלא בקשה? שכירים שעובדים במקום עבודה אחד אינם נדרשים לבצע כל פעולה. המעסיקים שלהם יחשבו זאת באופן אוטומטי, בתנאי שהם מעודכנים שלעובד יש ילדים בגיל המתאים.
ואם יש יותר ממעסיק אחד? רשות המסים תפעל לתקן באופן יזום תיאומי מס שהוגשו במהלך השנה על ידי מי שיש לו יותר ממעסיק אחד, על מנת שהורים שערכו תיאום מס לפני אישור ההטבה יקבלו את נקודות הזיכוי מבלי להידרש לפנות לרשות המסים. האישורים המתוקנים יישלחו בהקדם.
ואם יש להורה כבר זיכוי ממס בשל סיבות אחרות? החישוב הוא פשוט: כל נקודה שווה 242 שקל. לכן אם יש להורה נקודות זיכוי נוספות שמורידות אותו מתחת לסף שנדרש לשלם מס - הוא לא יוכל לקבל עוד הפחתה במס. כיום בכל מקרה רק גבר המשתכר יותר מ־7,000 שקל ברוטו לחודש ואישה שמשתכרת יותר מ־8,000 שקל מתחילים לשלם מס הכנסה על שכרם כך שהם לא ייהנו מההטבה.
אז מי ייהנה מההטבה? רק הורים עובדים שמשלמים מס הכנסה בשיעור שיוכל לזכותם אותם בהטבת מס, באמצעות קבלת נקודות זיכוי. מי שכבר זוכה להטבה של נקודות זיכוי ושכרו נמוך מעשרת אלפים שקל ברוטו לא יוכל לנצל את כל נקודות הזיכוי ממס שיקבל.
יש סיוע לבעלי שכר נמוך? כן. החוק כולל גם מתן תוספת למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) להורים עובדים בעלי הכנסה נמוכה לילדים עד גיל 3. כאן התחולה של התשלומים תהיה מיום 1.1.25, אולם זאת בגין שנת הזכאות 2024.