יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה הוא חלק בלתי נפרד מהמדינה וממציאות החיים הישראלית, ולעיתים מי שאיבד את היקר לו מכל או נפגע זכאי לעזרה מהמדינה, בין היתר גם בנושא הדיור. ynet גיבש מדריך בנושא בסיוע עו"ד בועז אופק, העוסק בתכנון וליווי עסקאות נדל"ן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אלמן צה"ל, אלמנת צה"ל והורים שכולים של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, המוכרים כך במשרד הביטחון, זכאים להלוואות או למענקים לפתרון בעיות דיור, בהתאם לכללים ולתנאים הנקבעים מעת לעת. לצורך כך, יש להגיש בקשה מיוחדת שנבדקת על ידי ועדה ייעודית במשרד הביטחון. בין הקריטריונים הנבדקים: מצב כלכלי ובריאותי. גם יתומי צה"ל זכאים לחלק מהפתרונות לדיור, אם כי הם מוגבלים בגיל, ועל כך מלינים יתומי צה"ל רבים שטוענים כי ליתמות אין מגבלת גיל.
1 צפייה בגלריה
לעיתים מי שאיבד את היקר לו מכל או נפגע זכאי לעזרה בנושא הדיור. אילוסטרציה
לעיתים מי שאיבד את היקר לו מכל או נפגע זכאי לעזרה בנושא הדיור. אילוסטרציה
לעיתים מי שאיבד את היקר לו מכל או נפגע זכאי לעזרה בנושא הדיור. אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
על פי התקנות, אלמן/ה עם ילדים והורים שכולים, שהם חסרי דיור או זקוקים להחלפת דירה שתתאים למידותיהם, עשויים להיות זכאים למימון שכר דירה לתקופה מוגבלת. לדברי עו"ד אופק, גובה מימון שכר הדירה יכול להגיע לסכום של עד כ-5,000 שקל בחודש לתקופה של 24 חודשים, אולם כמובן שהעניין שונה ממקרה למקרה. יש לציין שבתום התקופה ניתן להגיש בקשה לחידוש או הארכת הזכאות.
עו"ד בועז אופק עו"ד בועז אופק צילום: יוסף טטרו
יתומי ויתומות צה"ל/פעולות איבה אינם זכאים לסיוע בשכר דירה, אך הם זכאים למענק דיור. יתום/ה רווק/ה עד גיל 30 שרכשו דירה, והדירה היא הנכס היחיד שלהם, יכולים לקבל את המענק בשיעור של 80% ממענק הנישואים שלו הם זכאים. אם לא רכשו דירה עד גיל 30 (או לא התחתנו עד גיל זה) – הם יקבלו את המענק בכל מקרה במלואו. גובה המענק עולה משנה לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. נכון לשנת 2022, המענק עומד על סכום של 127,351.2 שקל. יתומים משני הורים שנפלו במערכות ישראל או נספו בפעולות איבה זכאים למענק כפול בגובה 254,702 שקל.
לגבי הנחה בארנונה, בני משפחה שכולים שמקבלים תגמולים ממשרד הביטחון (כלומר אלמן/נה והורים שכולים) זכאים להנחה של 66.66% בתשלומי הארנונה על דירת המגורים. יתומים משני הורים יכולים להגיש בקשה. בדירה שמתגוררים בה פחות מ-5 אנשים ההנחה תינתן עבור עד 70 מ"ר משטח הדירה. בדירה שמתגוררים בה 5 אנשים או יותר ההנחה תינתן עבור עד 90 מ"ר משטח הדירה.
לגבי הנחה במס רכישה, זכאים בני משפחה שכולים – אלמן/ה, הורים, אחים ויתומים (רק עד גיל 40). מי שרוכשים קרקע לבנייה זכאים לתשלום מס רכישה מופחת בשיעור של חצי אחוז רק לגבי השטח שתיבנה עליו הדירה שתשמש למגוריהם (שאר השטח יחויב במס רכישה רגיל), ובתנאי שהדירה תיבנה בתוך שנתיים. נציין כי אתמול (א') הודיע שר האוצר כי בכוונתו לקדם תקנה המאפשרת לקבל את ההנחה ליתומים עד גיל 50.
כמו כן, אלמן/ה (כולל כאלה שנישאו בשנית), יתומים עד גיל 30 והורים שכולים זכאים לפטור מלא מאגרת העברת מקרקעין (טאבו). גובה הפטור עומד על כ-40 שקלים.

הטבות לנפגעי מערכות ישראל ופעולות האיבה

הטבות מסוימות בדיור ניתנות גם לנפגעי פעולות איבה או במערכות ישראל (נכי צה"ל). על פי חוק, מדובר בנפגעים שנקבעה להם דרגת נכות 100% מיוחדת והם חסרי דירה או מתגוררים בדירה שאינה מתאימה למגבלותיהם. כך, נפגע פעולת איבה מחוסר דיור עשוי להיות זכאי למענק לרכישת דירה ראשונה בקומה נמוכה ללא מעלית, או לרכישת דירה בבניין עם מעלית (עד קומה שנייה).
גובה המענק נקבע בהתאם לסוג הפגיעה ודרגת הנכות: דרגת נכות בשיעור של 35%-49% על פגיעת רגליים מקנה מענק בגובה 25,700 שקל; דרגת נכות בשיעור של 50%-89% בכל סוגי הפגיעות מקנה מענק בגובה 77,100 שקל; דרגת נכות בשיעור 50% ומעלה על גפיים תחתונות מקנה מענק בגובה 51,400 שקל; ודרגת נכות בשיעור 90%-100% בכל סוגי הפגיעות מקנה מענק בגובה 94,500 שקל.
ישנו גם מענק להחלפת דירה: נפגע שבבעלותו (טרם פגיעתו) דירה בקומה גבוהה, ושמחמת מגבלותיו הוא נאלץ להחליפה לדירה בקומה נמוכה ללא מעלית, או לדירה בבניין עם מעלית (עד קומה שנייה), זכאי למענק בגובה 51,400 שקל להחלפת דירה, ובלבד שהוא נכה באחת מדרגות הנכות הבאות: 35% ויותר על פגיעה ברגליים; 60% ויותר על פגיעה בלב או בריאות; 90% עד 100% בכל סוגי הפגיעות.
כמו כן, נפגעי מערכות ישראל או פעולות איבה עם דרגת נכות של 20% לפחות עשויים להיות זכאים להלוואות בתחום הדיור (סיוע לכיסוי משכנתא, החלפת דירה או שיפוצים). גובה ההלוואות נקבע בהתאם למטרת ההלוואה, לדרגת הנכות ולסכום ההוצאה בפועל (עד לסכומים המרביים שנקבעו).
אשר להנחה במס רכישה, נפגעים בדרגת נכות 19% ומעלה לצמיתות, הרוכשים דירה למגורים, זכאים להטבה בתשלום מס הרכישה, בהתאם לתנאים הבאים: מי שרוכשים קרקע לבנייה זכאים לתשלום מס רכישה מופחת בשיעור של 0.5% רק לגבי השטח שתיבנה עליו הדירה שתשמש למגוריהם (שאר השטח יחויב במס רכישה רגיל), ובתנאי שהדירה תיבנה בתוך שנתיים.
שיעור ההטבה ברכישת דירה יחידה ששוויה עד 2.5 מיליון שקל, ברכישה שנעשתה מיום 06.12.2016 ואילך - יינתן פטור ממס על מדרגת התשלום הראשונה. על חלק השווי שעד 1,919,155 שקל לא ישולם מס רכישה, החל מ-16.01.2023 ועד 15.01.2024 (עד 1,805,545 שקל בשנה שלפני כן). על החלק שנותר עד לסכום שווי הדירה, ישולם מס רכישה בשיעור של 0.5% משווי אותו חלק.
כמו כן, נפגעים זכאים לפטור מאגרת רישום משכנתא בלשכת רישום המקרקעין, בתנאי שנקבעה להם דרגת נכות של 20% לפחות לצמיתות או שהם מקבלים גמלה חודשית ונקבעה להם דרגת נכות של 10% לפחות (לפני 1996). כמו כן, זכאים לכך בני/בנות זוגם של הנפגעים.
בנוסף, ניתן סיוע באחזקת דירה ובהוצאות המגורים. נפגעים שנקבעה להם דרגת נכות 100% מיוחדת זכאים למענק שנתי לאחזקת הבית/הדירה. סכומי המענק נקבעים לפי סוגי הפגיעות של הזכאים לסיוע וסוג הדירה/הבית. לגבי הנחה בארנונה, זכאים לכך נפגעים שנקבעה להם דרגת נכות בשיעור 10% לפחות ומשולמים להם תגמולים זכאים להנחות בתשלומי הארנונה.