יוקר המחיה? לקראת פסח ישראלים בטירוף קניות של שואבי אבק - והקטגוריה נמצאת בפריחה מואצת. "שואבי אבק זאת הקטגוריה שהציגה את הקפיצה הכי גדולה במחזור המכירות שלה בהשוואה לשנה שעברה", מסביר איציק בר, סמנכ"ל מחסני חשמל. הסיבה העיקרית? הישראלים קונים שואבים ב-5,500 שקל במקום ב-2,000 שקל בעבר. הטכנולוגיה עשתה קפיצה משמעותית והישראלים מוכנים לשלם על שואבים שוטפים מתוחכמים עם פדים רוטטים, מטליות מסתובבות ונוזלי ניקוי, שעולים עוד כסף.
לפי מחסני חשמל, המכירות הכספיות של שואבי אבק רובוטיים עלו בכ-45%, שואבים שוטפים בגידול של 200% ושואבים אלחוטיים כמו דייסון בגידול של 30%, שנה מול שנה. היבואנים מייבאים דגמים ומותגים יקרים, הרשתות מקדמות את הדגמים היקרים - וזה קידום שהצרכן הישראלי נענה לו בשמחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
  שואבי אבק. הישראלים הפכו למכורים
  שואבי אבק. הישראלים הפכו למכורים
שואבי אבק. הישראלים הפכו למכורים
(צילום: shutterstock)
במחסני חשמל מסרו ש-1,700 שקל הוא המחיר הממוצע של שואבים אלחוטיים במרץ 2024, לעומת 1,300 שקל במרץ 2023. צריך לזכור שחודש מרץ 2023 היה קרוב יותר לפסח ממרץ השנה, שכן השנה פסח חל בסוף אפריל, אבל מדובר בפער מחיר גדול של 17%. פערים דומים קיימים גם בשואבים שוטפים, כשברובוטיים המחיר זינק בצורה משמעותית יותר: 2,350 שקל מחיר ממוצע ברשת, לעומת 1,700 שקל בשנה שעברה: גידול של 17%.
לפי מחסני חשמל, 34% מהלקוחות קנו השנה שני שואבים באותה קנייה. לפי רשת א.ל.מ, הנטייה הישראלית כרגע היא להחזיק שלושה שואבים בבית. "הקטגוריה בהכפלות על גבי הכפלות", אומר ערן ארליך, סמנכ"ל הסחר של א.ל.מ. "בסוף הרי ייצא מוצר שהוא הכל באחד - גם רובוטי, גם שוטף וגם אלחוטי, אבל כרגע אנשים קונים את שלושתם ויש גם כאלה שמוסיפים לזה שואב קיטור לספות. אצלנו שואבים זאת הקטגוריה השלישית או הרביעית בגודלה בשוק, אחרי מקררים, מסכים ומזגנים.
"אנשים משקיעים 5,500 שקל בשואב רובוטי, שבעבר היו קונים ב-1,500 שקל. גם הקטגוריה החדשה שנכנסה לפני שנתיים שלוש, שואבים שוטפים, נמכרה בהתחלה ב-1,000-800 שקל - וכיום המחירים מגיעים ל-4,000 שקל. וזה גם מחיר הדגם החדש של דייסון היום".
למה זה קורה? הקטגוריה נמצאת בתאוצה כבר שנים. זה התחיל בשואבים רובוטיים שהמכירות שלהם דעכו ל-8% עם הגעתו של הדייסון. כעת הם חזרו לצמוח ומחזיקים 18% מהשוק בזכות חדשנות טכנולוגית, ולצידם צמחה ועלתה קטגוריה נוספת - שואבים שוטפים עומדים.
"אני לא יודע למה ישראלים מעדיפים שואבים יקרים", אומר בר. "אני יכול לנחש שזה בכלל המצב בארץ. אנשים פחות טסים לחו"ל, יותר יושבים בבית ורוצים לנקות אותו. הוציאו פחות על טיולים וטיסות אז נשארה להם הכנסה פנויה. זה כנראה הכל ביחד. קונים מוצרים יותר איכותיים - המחיר עלה מאוד ולכן הקטגוריה קפצה. זה ועוד זה הביא להבדל הגדול בהשוואה לשאר הקטגוריות. המחיר הממוצע השתנה ב-30% והמכירות עלו ב-50%, אז זה אומר שאנשים קנו מוצרים יותר איכותיים, לא בהכרח קנו יותר. יש עלייה במספר השואבים הנקנים של 10% ברבעון - כמו כל ענף החשמל שגדל בהשוואה לשנה שעברה".
למה שואב צריך לעלות 5,500 שקל? "המונח שואב אבק מיושן. היום השואב האלחוטי הוא המטאטא. השואב הרובוטי הוא לזמן שאתה לא בבית, שואב אבק ועושה שטיפה עדינה ושומר על ניקיון שוטף. לפני שנתיים וחצי נכנסה קטגוריה נוספת שנקראת שואבים שוטפים עומדים שמיועדים לניקיון היסודי. שלושתם יחד מחליפים עוזרת. אחד מחליף מטאטא, שני מחליף תחזוקה יומיומית, ושלישי מחליף שטיפה יסודית. זאת קטגוריה שמתחזקת כל הזמן ומשתדרגת כל הזמן.
"השואב הראשון שקנית הוא שואב שצריך כל הזמן לטפל בו, להוציא את המכל, לנקות את האבק, לנקות את המברשת. היום שואב רובוטי חוזר לבד לעמדת טעינה, מרוקן לעצמו את האבק למכל חיצוני, מרוקן את המים, שוטף את המברשת, ממלא מים חדשים, המים המלוכלכים יוצאים למכל נפרד. אתה לא צריך להסתובב סביבו כל הזמן. אז אם פעם הצרכנים קנו שואב רובוטי ב-2,000 שקל, היום הם רוצים מוצר ב-5,500 שקל בלי להתבלבל, והם קונים את המותגים היקרים: דרימי, אקווקס, נארוול ורובורוק - שלושה מותגי על שהשואבים הרובוטיים שלהם הכי נמכרים. הם תפסו את המקום של איירובוט ולמרות המחירים שלהם ישראלים קונים, והרבה. תביני, צרכנים קונים מכונת כביסה ב-2,000-1,500 שקל ואז קונים שואב רובוט ב-5,500 שקל. קטגוריית הניקיון היא בין הקטגוריות כי חזקות בארץ. לא כולל מזגנים, המקררים הכי כבדה, מכונות כביסה ואז שואבים. אלה מספרים מאוד משמעותיים בתוך ענף החשמל, וזאת קטגוריה שאי אפשר להתעלם ממנה".
המחירים עלו? "המחירים לא השתנו, מה שהשתנה זאת הטכנולוגיה ואיכות המוצרים. את כצרכנית מעדיפה היום לקנות מוצר יותר איכותי מאשר את הבייסיק. זאת התקדמות טכנולוגית שהגיעה. הם מעדיפים לקנות את המוצר היותר איכותי, הם רואים שזה עובד. היום אפילו המנקים שואלים אותך 'מה אין לך שואב בבית'? תביא להם שואב עם חוט יגידו לך 'מה זה הדבר הזה'?". יש עדיין שואב אבק רובוטי של שיאומי ב-800 שקל. אבל זה בוודאות לא המוצר הנמכר ביותר, והמחיר הממוצע הוא כמובן לא 5,500 שקל, אבל ברור שכשנכנסו המוצרים הטכנולוגיים יותר, ויש לקוחות רבים שקונים אותם, אז המחיר הממוצע עלה".
דייסון עדיין שולט בקטגוריה שלו? "בעולם האלחוטיים דייסון הוא עדיין השחקן מספר 1. הוא הכי חזק ואחריו שארק, שמתחרה בו בצורה רצינית ולקח לו נתחי שוק. יש גם את שיאומי, דרימי ג'ימי, שלהם גם יש שואבים אלחוטיים לא רעים בכלל, הם זולים יותר. דייסון הפך להיות כמו שם גנרי לשואב אבק".
ניר הנדלר, סמנכ"ל המכירות של דייסון בארץ, מאשר את הדברים. "כבר לא מוכרים דגמים פשוטים של דייסון בארץ, כמו V8. ישראלים קונים את הג'ן 5 ואת הסאבמרין, שמחיריהם מעל 4,000 שקל. אז כן, המחיר הממוצע של דייסון עלה. הייתה ירידה במכירות בגלל המלחמה ועכשיו יש עלייה. למה מביאים דגמים יקרים? כי הישראלים הם 'מאמצים מוקדמים'. אוהבים חידושים יותר משאר העולם, מתנפלים על דגם חדש למרות שיש שואב תקין בבית. במבצע לפסח הורדנו 600 שקל למחיר, ולמרות שהשואב עדיין יקר - הצרכנים מגיבים. אין לג'ן 5 מתחרה בשוק כי עוצמת השאיבה שלו היא משהו שלא קיים באף שואב אלחוטי אחר, הסוללה שלו מחזיקה ל-70 דקות".
יבוא מקביל של דייסון יותר זול. "יש כמה יבואנים שמביאים סטוקים ישנים שהפסקנו להביא לפני שנה-שנה וחצי. את תהיי בבעיה אם הדייסון מתקלקל לך. חסר ממילא חלקים בעולם, אז אני כיבואן רשמי שנותן לך אחריות לשנתיים אקח מוצר חדש ואפרק אותו אם חסר לי. אני נותן שנתיים מלאות על הכל. אני נותן שירות בבית הלקוח. יש לנו 15 טכנאים שמסתובבים בכל הארץ. יבוא מקביל דורש 1,200 שקל על תיקון מנוע, אני דורש 600 שקל".
ומה לגבי השואבים הנגררים, החוטיים של פעם? לפי ערן ארליך מא.ל.מ - הם עדיין נמכרים. "קונים אותם ב-500-300 שקל. הקטגוריה דווקא בצמיחה, עם שואבים של בוש ומידאה. אפילו דייסון חזרה למכור פה שואבים חוטיים (והעלתה את המחיר הממוצע בקטגוריה מ.ק)".