בשיתוף אתר "המקצוענים"

שקע החשמל רופף או שהוא כבר נשרף? רגע לפני שאתם מנסים לתקן בעצמכם את התקלה ומסתכנים בהתחשמלות, הנה כל מה שכדאי לדעת, כדי לשמור על החוק, על הבטיחות ועל הכיס שלכם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם ניתן לתקן שקע חשמלי והאם התיקון כלכלי?

עלות השקע עצמו מאוד נמוכה (20-25 שקל). לכן, ברגע שיש תקלה בשקע, הרבה יותר מהיר וזול להחליף אותו.

האם ניתן להחליף שקע חשמלי לבד או באמצעות הנדימן, או שחייבים להזמין חשמלאי?

ישנם כללים ברורים לגבי אילו עבודות חשמל מחייבות הזמנת חשמלאי מוסמך. החלפת שקע חשמלי, היא עבודה שמחייבת חשמלאי. זאת, בשונה להחלפת נורה, למשל, שכל אחד יכול לבצע בעצמו. למרות שמדובר בעבודה שנמשכת מספר דקות, בשל העובדה שהיא כרוכה במגע עם חוטי חשמל חשופים, אסור לבצע אותה לבד או באמצעות בעל מקצוע שלא מוסמך לכך ולא מחזיק רישיון חשמלאי בתוקף.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה אמור לעלות התיקון ומה משפיע על המחיר?

ישנם הבדלי מחיר בין העבודות השונות: החלפת שקע רגיל, החלפת שקע המצריכה גם החלפת חוטי החשמל והחלפת שקע תלת-פאזי. לכל אחת מהן, תעריף אחר, בשל הבדלים במורכבות העבודה.
החלפת שקע רגיל (חד-פאזי): "עבודה זו אמורה לעלות מעט יותר מדמי ביקור חשמלאי", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"כלומר, בין 250 ל-350 שקל. מחיר זה כולל מע"מ וכולל עלות השקע עצמו.
"ואולם, שימו לב. אם הזמנתם את החשמלאי לצורך עבודה אחרת: בדיקת הארקה תקופתית או כל דבר אחר, אין לגבות מחיר זה, אלא נהוג לגבות רק תוספת מחיר של 50-100 שקל עבור ביצוע עבודה זו. דבר זה נכון גם לגבי החלפת יותר משקע אחד".
המחיר עבור שקע ראשון הוא 250-350 שקל, אבל כל שקע נוסף יעלה לכם רק 50-100 שקל. לכן, רכזו מספר תקלות חשמל שממתינות לתיקון, ובצעו את כולן במסגרת אותו הביקור. בכך, העלות עבור כל תיקון בנפרד, תרד משמעותית.
החלפת שקע רגיל המצריכה גם החלפה של חוטי חשמל: אם השקע נשרף, סביר להניח שגם חוטי החשמל המובילים אליו נשרפו. במקרה זה, יהיה צורך להחליף אותם. לכן, אם אתם רואים שהשקע שרוף, או אם זו כבר הפעם השנייה תוך זמן קצר שאתם נדרשים להחליף שקע, זה הזמן להחליף את החוטים. זה יכול לקרות גם במצב שבו החוטים לא נשרפו, אך הם דקים מדי לעומס החשמל שאמור לעבור דרכם.
"במקרה זה עלות התיקון היא בין 300 ל-600 שקל", מציינים במוקד. "טווח מחירים זה רחב מאוד, ואף יכול להיות גבוה יותר, ככל שהעבודה יותר מורכבת".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה גורם לייקור המחיר?

ישנם מספר גורמים שמשפיעים על מחיר החלפת שקע חשמלי רגיל, הכרוך בהחלפת חוטים: המרחק, סוג השקע והאם נדרשת חציבה בקיר.
ככל שהמרחק בין לוח החשמל לשקע גדול יותר, המחיר יעלה. אם מדובר בשקע כוח, הרי שהוא מחייב קו נפרד ישירות ללוח, דבר שגם כן משפיע על המחיר. כמו כן, ישנם מקרים שבהם ניתן להסתפק בהעברת חוטי חשמל בתוך תעלות הצמודות לקיר, וישנם מקרים בהם נדרשת חציבה בקיר – גם אלו משפיעים על התעריף.
דבר נוסף שיכול להוביל לייקור הוא קושי באיתור התקלה. כלומר, אם התקלה אכן קשורה רק לשקע החשמלי, היא כלולה במחיר. לעומת זאת, אם יש צורך באיתור מורכב יותר של הסיבה לתקלה בשקע, תידרשו לתוספת מחר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכל מקרה, כדאי מאוד לוודא מראש טלפונית מה התעריפים, ולקבוע טווח מחירים מוסכם, בכדי למנוע הפתעות לא נעימות. במקרה של ספק, מומלץ לבדוק את המחירון הנהוג בשוק בתחום החשמל, בטרם מזמינים חשמלאי.
עוד דרך לוודא שאתם לא נדרשים לתוספת מחיר היא להימנע מהזמנה של בעל המקצוע בשעות שמחוץ לשעות העבודה המקובלות (שעות הערב או סופי שבוע וערבי חג). בתקלות הקשורות לשקע ספציפי (למעט אם מדובר בשקע כוח של מקרר, למשל), ניתן בהחלט לדחות מעט את התיקון לשעות ולימי עבודה המקובלים. אחרת, המחיר יכול לזנק משמעותית".
שימו לב שכל המחירים בכתבה זו, מתייחסים רק להחלפת שקע חשמלי רגיל (חד-פאזי). החלפת שקע רגיל לשקע תלת-פאזי, או החלפת שקע תלת-פאזי, נחשבים לתיקון מורכב יותר ועולים יותר.
פורסם לראשונה: 07:18, 12.01.22