כדי להיות בעלי מכונית בסינגפור הקונה חייב עוד לפני רכישת הרכב לשלם 106 אלף דולר - רק על רישיון הרכב. קניית רישיון הרכב מתבצעת בהגרלה ולא מחולקת ככה סתם לכל מי שמעוניין, זאת כדי לשלוט במספר כלי הרכב במדינה הקטנה, שבה מתגוררים 5.9 מיליון אנשים וניתן להגיע מצד אחד שלה לצד השני תוך פחות משעה. גם הזכאות עצמה לרישיון היא למשך עשור בלבד. מדובר בנוהל שהוכנס בשנת 1990.
הממשל בסינגפור מגביל את כמות כלי הרכב במדינה ל-950 אלף, ומספר רישיונות הרכב החדשים תלוי למעשה בכמה מכוניות ישנות נגרעות מהרשימה. לכן יש תקופות בהן כלל לא נערכות הגרלות לרכישת הרישיון, או שמספרן נמוך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
רכבים בסינגפור
רכבים בסינגפור
רכבים בסינגפור
(צילום: רויטרס)
מחיר רישיון הרכב זינק פי 4 ממחירו בשנת 2020, בזמן מגפת הקורונה, מהסיבה הפשוטה שלאור הסגרים וההגבלות פחות אנשים נסעו על הכביש והיו זקוקים לרכב. וכך נוצר מצב שטויוטה קאמרי היברידית סטנדרטית חדשה עולה כיום בסינגפור, אחרי רישיון רכב, דמי רישום ומיסים, לא פחות מ-183 אלף דולר, בהשוואה ל-28,855 דולר בארה"ב. אגב, העלות שלה גבוהה כמעט פי 2 מדירה קטנה בסינגפור, בסבסוד ממשלתי, שעולה כ-96 אלף דולר.
הסינגפורים נפגעו מהאינפלציה המתמשכת ומהאטה בכלכלה במדינה מאז סיום מגפת הקורונה, והשכר החציוני השנתי של משק בית במדינה עמד על 93 אלף דולר. כך שהמחיר היקר מאוד של רישיון הרכב מרחיק מאוד את רוב מעמד הביניים בסינגפור מאפשרות לרכישת מכונית, וחלקם מוכרים את המכוניות שקנו כשמחירי רישיון הרכב היו נמוכים - כדי לייצר הכנסה.