מניית חברת אנג'ל שלמה, שבבעלותה מאפיית אנג'ל הוותיקה מירושלים, זינקה ב-56.72% ביום חמישי האחרון. זאת, לאחר שהודיעה על מכירת מגרש בשטח 18 דונם בגבעת שאול, עליו פועל מפעל הלחם ההיסטורי - אחד מארבעת המפעלים של החברה, תמורת 400 מיליון שקל, סכום שיא אותו שילם בית ההשקעות מור. המאפייה תפנה את פעילות המפעל למאפייה בלוד עד שנת 2024.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר במניה חבוטה של החברה שהפסידה ברציפות בשנים האחרנות (בעליה טענו כי המדינה גורמת למאפיות להפסד על ייצור לחם מפוקח, בכך שהיא מסרבת לעדכנו), עברה סכסוך משפחתי ובעליה, ירון אנג'ל, אף ריצה תקופה בכלא בגלל מעורבתו בפרשת "קרטל הלחם".
3 צפייה בגלריה
מאפיית אנג'ל בלוד
מאפיית אנג'ל בלוד
מאפיית אנג'ל בלוד
(צילום: חן לובטון)
כאמור, אנג'ל קיבלה מחיר מאוד גבוה עבור שטח המפעל. לשם השוואה, לפני שש שנים מכרו בעלי טחנת הקמח היחידה שנותרה בירושלים את מגרש הטחנה בשטח 13 דונם שצמוד למאפיית אנג'ל, במחיר של 86 מיליון שקל או 6.6 מיליון שקל לדונם. הטחנה, נהרסה בתחילת השנה ובמקום ייבנה רובע מגורים חדש. בעסקת אנג'ל, זינק המחיר ל-22 מיליון שקל לדונם - יותר מפי שלושה.
זו כנראה הסיבה שירון אנג'ל החליט בסוף למכור את השטח, על אף הדברים שאמר רק בחודש מרץ האחרון בריאיון ל-ynet ולממון: "יש בבעלותנו בגבעת שאול 18 דונם, בשווי 'כל מספר זוכה'. אין מגרשים כאלה בירושלים מבחינת הגודל. כבר היום מותר לבנות שם מסחר ומשרדים... אני יכול להפסיק לייצר וליהנות מרווחי הנדל"ן, אבל זה לא רלוונטי לי, זה לא תחליף לעשייה".
3 צפייה בגלריה
ירון אנג'ל, בעלי מאפיית אנג'ל
ירון אנג'ל, בעלי מאפיית אנג'ל
התחרט ומכר. ירון אנג'ל, בעלי מאפיית אנג'ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אנג'ל הוא עוד דוגמה לבעלי מפעלי תעשייה מסורתית שאת ההון הגדול שלהם עשו בסופו של דבר מהבעלות על נדל"ן היסטורי שהפך עם השנים מאיזור תעשייה בשולי העיר, למקום אטרקטיבי למגורים. רק החודש למשל מכרה משפחת זוגלובק מגרש בשטח 11 דונם עליו פעל מפעל החברה בכניסה לנהריה במשך 80 שנה, תמורת 77.5 מיליון שקל.
בנוסף, 70% מהמגרש של מפעל אופיס טקסטיל באיזור, שהיה בבעלות אליעזר פישמן, נמכר על ידי הכונס לפני ארבע שנים לקרן ריאלטי במחיר של 103 מיליון שקל, וכיתן מכרה את המגרש של המפעל המיתולוגי בהדר יוסף לאקרו נדל"ן לפי שווי של 160 מיליון שקל.
יצויין כי לא רק משפחת אנג'ל תהנה מהמכירה - היא תתחלק עם שטיבל טחנות קמח שרכשה בשנת 2010 37.5% מהון המניות של אנג'ל - חלקו של בן המשפחה שפרש מהשותפות בעקבות סכסוכים בינו לבין ירון אנג'ל.
לאחר ההודעה, אמר ירון אנג'ל ל-ynet: "החלטתי שזה הזמן שלי למכור. לידנו, על שטח טחנת הקמח, בונים מסחר ומגורים ובמקום שימררו לנו בעתיד את החיים על כך שאנחנו מפריעים לדיירים, נצא עכשיו". ומה עם העסק? אנג'ל: "הלחם כבר יצא מפיקוח, יש המלצה של ועדת מחירים, אבל מחכים עכשיו לתוצאות השימוע בפומבי".
עוד בלטה במסחר בתל אביב בשבוע שעבר: מניית קוויק, חברת משלוחי המזון אונליין שבבעלות סופר-פארם, קוקה-קולה ישראל ואיש העסקים ג'ורג' חורש - יבואן טויוטה לישראל, שוב כיכבה ברשימת המניות היורדות של הבורסה עם ירידה שבועית של 13.47%. בכך, השלימה המניה ירידה של כ-60% מתחילת השנה.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.