הקמעונאיות הגדולות בארצות הברית, שהתאמצו למלא את המלאים שלהן בשנה שעברה על רקע הביקוש הגובר של הצרכנים והעיכובים בשרשרת האספקה, מתמודדת כעת עם אתגר חדש - איך למכור את כל המוצרים שרכשו. בימים האחרונים מתברר כי בצל האינפלציה ועליות המחירים, הרשתות הגדולות עמוסות בסחורה וחלקן מעניקות הנחות משמעותיות כדי לפנות מקום על המדפים.
לפי נתונים שנאספו על ידי בלומברג, המלאי של רשתות הענק שנסחרות ב-S&P 500 עלה ב-44.8 מיליארד דולר - עלייה של 26% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. השפע הפחית את הרווחים של חלק מהקמעונאיות, כאשר מהדוחות האחרונים עולה כי וולמארט משלמת יותר עבור אחסון וטארגט וגאפ הורידו מחירים.
1 צפייה בגלריה
קוסטקו לידס בריטניה
קוסטקו לידס בריטניה
קוסטקו
(צילום: Shutterstock)
עוד דווח בדוחות הכספיים האחרונים של הקמעונאיות הגדולות כי וולמארט ומייסי'ס מנסות לדלל מעט את המלאי על ידי הנחה על פריטים רבים יותר מבדרך כלל ומבצעים עמוקים יותר – מהלך שעלול לשחוק את הרווחים שלהם. מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, אמר עם פרסום הדוחות האחרונים כי הרשת החלה בהורדת מחירים אגרסיבית כדי להגביר את המכירות.
קוסטקו דיווחה שהמלאי שלה עלה ב-26% ברבעון השלישי, גאפ דיווחה על זינוק של 34% במלאי כתוצאה ממכירות גרועות של אולד נייבי, ומנכ"ל מייסי'ס, ג'ף ג'נט, דיווח גם הוא בשבוע שעבר על "חוסר איזון במלאי". לדבריו, "בשל אילוצים של שרשרת האספקה קיבלנו סחורה מוקדם יותר משציפינו, ובנוסף, הקונים שינו את דפוסי הקנייה וקנו פחות פריטים לבית".
מעבר לכך, הקמעונאיות עדיין מתמודדות עם עלויות גבוהות של רכישת סחורות ועלויות משמעותיות של העסקת עובדים, מה שעלול להגביל את עומק המבצעים שהן מציעות.

הפער בין הגידול במלאי לגידול במכירות

המלאי הקמעונאי הממוצע בארצות הברית עולה בקצב מהיר יותר מהגידול במכירות, וממחקר שנערך לאחרונה על תוצאות הרבעון הראשון של 18 קמעונאים גדולים בארה"ב עולה כי ב-11 מתוכם המלאי עלה ב-10% יותר מאשר המכירות.
בתקופת המשבר בשרשרת האספקה, הקמעונאים הגדולים ניסו להתמודד עם המחסור, הגדילו את ההשקעה שלהם באספקת סחורה והעמיסו מגוון רב ככל שיכלו כדי למלא את המלאי ולספק ללקוחות אספקה סדירה של מוצרים. אולם, עם העלייה הדרמטית של האינפלציה בארה"ב, שעומדת על 8.3% בשנה האחרונה, ומחירי הדלק שזינקו - ייתכן שהקונים ריסנו מעט את הצריכה שלהם וקנו פחות ביגוד, טלוויזיות ומכשירים שהרווח עליהם גבוה יחסית.
עם זאת, על פי הדיווחים של החברות, הקונים בעלי הכנסה גבוהה המשיכו ככל הנראה לקנות כרגיל, ואף הוציאו יותר על שירותים.
כעת, לא ברור מה יקרה הלאה, ועל מה הנתונים החדשים מעידים. בעבר עודף של סחורה היווה סימן להאטה כלכלית או למיתון, משום שאנשים קונים פחות. אולם, ההוצאה הצרכנית באפריל עלתה בקצב המהיר ביותר מזה שלושה חודשים לאחר התאמה לאינפלציה לפי נתוני הרשויות בארה"ב, אז כל שנותר הוא לחכות לראות מה תהיה המגמה בחודשים הקרובים.