המס על משקאות ממותקים צפוי להתבטל בקרוב, כך לפי ההסכמים הקואליציוניים לפחות, אך בינתיים הוא כבר עלה החודש בשיעור של 5.3% - לצד שורה של מיסים נוספים - בעיקר בתחומי הטבק, המשקאות האלכוהוליים ומוצרי הקוסמטיקה. הסיבה: כל מיסי הקנייה והמכסים הקצובים בשקלים ולא באחוזים, צמודים למדד מחירי הצרכן שזינק ב-2022 ב-5.3% - השיעור הגבוה מזה 20 שנה. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בירות, סיגריות
בירות, סיגריות
גם מיסי הקנייה עולים
(צילומים: AFP, shutterstock)
העדכון מתבצע בכל חודש ינואר, אך מאחר שבשנים האחרונות הייתה אינפלציה נמוכה מאד ואף אפסית ואפילו שלילית בעת משבר הקורונה, העדכון היה שולי אם בכלל ולא הורגש למעשה. יצוין שהמס עולה בעיקר עבור הקמעונאים והם יכולים כמובן לספוג את עליית המס ולא לחייב בו את הצרכנים. העדכון האוטומטי במיסים מקביל לעדכון של מדרגות מס ההכנסה ומס הרכישה על הדירות, נקודות הזיכוי ממס והקצבאות שצמודות גם הן למדד.
ברשות המסים ציינו כי חריג בודד הוא מס הבלו (על הדלק למשל) שמתעדכן לפי גובה האינפלציה כל 4 חודשים. בעניין זה, נזכיר כי בתחילת השבוע פורסם צו להפחתת המס על הדלק ב-13 אגורות לליטר עד סוף 2023, וייתכן שכבר בשבוע הבא המחיר ירד בכ-10 אגורות לליטר, שכן ההפחתה הנוחית עומדת על 3 אגורות.
כמו כן, ההצמדה חלה גם על ההפחתה שניתנת במס לרכבים לפי נוסחת מיסוי ירוק. כאן דווקא שיעור המס יורד ככל שהמדד עולה כי ההפחתה מתעדכנת כלפי מעלה.
לזינוק בשיעור המיסים על עשרות מוצרים תהיה השפעה גם על מדד חודש ינואר שצפוי לעלות גם בשל עליות המחירים שכבר ידועות בתחומי המזון, ההיגיינה, עליה חלקית כנראה במחירי החשמל והמים, ייקור הדלק בחלק גדול של החודש וייקור הארנונה שטרם בוטל.
בתוך כך, בינתיים לא הודיע משרד האוצר על המשך הענקת נקודות זיכוי ממס לילדים בני 6 עד 12 ולכן הזיכוי צפוי להסתיים ב-15 בפברואר. גורמים באוצר ציינו כי הכוונה היא להאריך את הוראת השעה ולהופכה להוראת קבע במסגרת חוק ההסדרים שיהיה צמוד לתקציב 2023-24, אך לזה ייקח זמן ובינתיים ההורים יאבדו את ההטבה.
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה בעניין זה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וטען כי "ביטול הוראת השעה יגרום ללחצים על המעסיקים להעלאות שכר לצורך פיצוי על הפגיעה בשכר נטו".