סם בנקמן-פריד, מי שהיה ילד הפלא של תעשיית הקריפטו והורשע בהונאה, נידון היום (חמישי) ל-25 שנות מאסר. בכך הגיעה לסיומה סאגה מדהימה שזיעזעה את עולם הקריפטו וגם הפכה לסיפור אזהרה. העונש שקבע השופט לואיס קפלן בבית המשפט המחוזי הפדרלי במנהטן, קצר יותר מ-40 עד 50 השנים שביקשו התובעים הפדרליים, אבל הרבה מעל לעונש של שש שנים וחצי שביקשו עורכי דינו.
בנקמן-פריד, בן 32, היה באולם בית המשפט, מגולח ולובש מדי כלא חומים. לפני מתן גזר הדין, התנצל בנקמן-פריד בפני לקוחות, משקיעים ועובדים של בורסת הקריפטו, FTX, אותה ניהל וקרסה באופן מדהים תוך מספר ימים, כשהיא גורמת לאובדן של מיליארדי דולרים למשקיעים. "הרבה אנשים מרגישים מאוד מאוכזבים מאוד", אמר בנקמן-פריד והוסיף כי ההחלטות שלו "רודפות" אותו בכל יום. "אני מצטער על זה. אני מצטער על מה שקרה בכל שלב", אמר בבית המשפט.
1 צפייה בגלריה
סם בנקמן פריד בבית משפט
סם בנקמן פריד בבית משפט
סם בנקמן פריד בבית משפט
(בלומברג)
רק לפני 18 חודשים, היה בנקמן-פריד אחד המיליארדרים הצעירים והנערצים בעולם. פניו היו מודבקות על שלטי חוצות ושערי מגזינים, והוא יכול היה לגייס כסף בלי בעיה. הוא הסתובב עם שחקנים, מוזיקאים וספורטאים, וטיפח תדמית של ילד טוב שמתכון לתרום את כל הונו לצדקה. אבל מאחורי הפוזה הסתתר צעיר יהיר וחסר אחריות, שלקח סיכונים מטורפים במערב הפרוע של תעשיית הקריפטו הכמעט בלתי מפוקחת.
בנובמבר 2022, בורסת הקריפטו של בנמן-פריד, FTX, קרסה כמעט בן לילה, ומחקה 8 מיליארד דולר בחיסכון ללקוחות. במשפט בסתיו שעבר הוא הורשע בשבעה סעיפי מרמה, קשירת קשר והלבנת הון.
עונשו נחשב לאחד הארוכים שהוטלו על נאשם צווארון לבן בשנים האחרונות. ברני מיידוף, שניהל פירמידת פונזי שהתפרקה במהלך המשבר הפיננסי של 2008, קיבל 150 שנות מאסר ב-2009. הוא היה אז בשנות ה-70 לחייו ומת 12 שנים מאוחר יותר. אליזבת הולמס, שהורשעה בהונאת משקיעים בסטארט-אפ שלה לבדיקות דם, Theranos, נידונה ב-2022 ל-11 שנה ושלושה חודשים.