רשות שוק ההון הפיצה היום טיוטת חוזר להערות הציבור ובה משתנים חדשים שחברות הביטוח יוכלו להתחשב בהן בעת קביעת תעריף ביטוח החובה לרכב. המשתנים שנוספו הם נסועה - מספר הקילומטרים שהרכב צפוי לנסוע בתקופת הביטוח, קיומן של מערכת בלימה אוטונומית (AEB) ו/או של מערכת סיוע לשמירה בנתיב (LPD). בנוסף, אופנוענים, שביטוח החובה שלהם יקר יחסית, יוכלו לעבור קורס נהיגה לאופנוענים וכך לזכות גם כן להוזלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
מרשות שוק ההון נמסר כי העדכון נעשה כדי "לשקף התפתחויות טכנולוגיות, לאפשר תמחור מדויק יותר ולעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר", וכי "המשתנים החדשים לתמחור ביטוח החובה צפויים להוזיל את דמי הביטוח המשולמים על ידי הציבור ולעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר".
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה נהג הגה מכונית רכב
אילוס אילוסטרציה נהג הגה מכונית רכב
(צילום: shutterstock)
לא ברור עדיין עד כמה ההוזלה תהיה משמעותית, אך מדובר בצעד שעשוי למתן התייקרות נוספת במחירי הביטוח ואולי אף להוזילם, זאת לאחר שמחירי ביטוח החובה התייקרו בשנה האחרונה ב-15%.
כשחברות הביטוח קובעות את תעריף ביטוח החובה, הן יכולות להשתמש במספר משתנים מתוך רשימה שאושרה על-ידי הממונה על שוק ההון. עד היום הרשימה כללה משתנים כמו גיל הנהג, ותק, מין ועבר ביטוחי, התקנת מערכות בטיחות שונות ועוד. הגדלת הרשימה מעניקה לחברות הביטוח גמישות נוספת להגדיל את השונות במחירי ביטוח החובה, כך שנהגים זהירים יותר יוכלו ליהנות מתעריף נמוך יותר, בעוד שנהגים פחות זהירים עשויים לחוות התייקרות נוספת של תעריפי הביטוח.
ההמלצות ניתנו על-ידי מפעיל המאגר הסטטיסטי, שאחראי מטעם רשות שוק ההון על הערכת הסיכונים בענף ביטוחי הרכב.
לאחר קבלת הערות הציבור, גרסתו הסופית של החוזר תעלה בהמשך הקיץ לאישור ועדה משותפת של ועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים, כשהכוונה היא ליישם את החוזר בפוליסות שיימכרו החל מה-1.1.2024.