השאלה מה נשתנה בפסח הזה נענית ביותר מארבע תשובות. במשפחות רבות לא יהיה מצב רוח, ואולי גם תקציב, לעריכת סדר גדול כבכל שנה. משפחות אחרות – של מפונים – לא יוכלו לחגוג בבתיהן. משפחות רבות – שכולות או כאלה שקרובי משפחה שלהם חטופים – אולי לא ירצו כלל לחגוג. ברשתות השיווק, לעומת זאת, החיים לכאורה כרגיל. נערכים לקניות החג, וגם לבדיקות הסל, בניסיון המוכר לטשטש ככל הניתן התייקרויות.
בבדיקת מחירי סל מוצרים גדול של 350 מוצרים ברשתות השיווק, שערכנו ביום שני השבוע בסיוע "פרייסז" בהנהלת בועז יהב, הרשת הזולה ביותר היא רמי לוי, וקרובה מאוד אחריה, בפער זניח של 0.35% בלבד, אושר עד, חברתה לצמד רשתות הדיסקאונט העמוק של המדינה. בערבי חגים מצטרפת גם רשת חצי חינם במבצעים מוגברים, וכך היא התייצבה במקום השלישי, כשהפער בינה לבין רמי לוי עומד על 0.56%. מהסקר עולה שהעבודה של רמי לוי בשמירה על המקום הראשון נעשתה קשה יותר, אבל הפער בין הרשתות הזולות ליקרות נעשה מובהק הרבה יותר. במקומות האחרונים נמצאות פרשמרקט, המצטרפת השנה לסל שלנו, יחד עם טיב טעם, ויקטורי ושופרסל.
1 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
על פניו, בהשוואת מחירי סל (קטן יותר של 172 מוצרים) שערכנו לעומת השנה שעברה נראה על פניו שהסל לא התייקר, אבל כניסה לרזולוציה של המוצרים עצמם מגלה שורה של קטגוריות שבהן מחירי מוצרים מרכזיים לחג עלו דרמטית והיקפי המבצעים ירדו. גם פערי המחירים בין הרשתות עלו, וגם תמרוני השיווק והשטיקים התרבו, מה שמחייב את הצרכנים להשקיע יותר בבדיקות מחירים, השוואות מחירים וקנייה מחושבת. המבחן הגדול של הרשתות יהיה השבוע: האם ינצלו את המצב הביטחוני המתוח, על רקע ההתרחשויות מול איראן ובכלל – שעושות אותנו פחות סבלניים להשוואות מחירים ול"הצבעות ברגליים" ויותר נדחפים לרכישות אגירה – כדי להעלות עוד את המחירים בשבוע שנותר לפני החג. הנה מה שעוד מצאנו בסקר ובסיור שערכתי בחנויות של שש רשתות: רמי לוי, אושר עד, ויקטורי, קרפור, יוחננוף ושופרסל דיל השבוע.

השפעת כניסת קרפור והשינויים בשופרסל

מאז סקר הפסח של השנה שעברה חלו שני שינויים מהותיים בשוק: ראשית, השקתה במאי של קרפור, שהסבה עד היום 87 סניפים סניפים של מגה ויינות ביתן לסניפי הרשתות שלה – קרפור היפר וקרפור מרקט (דיסקאונט) וקרפור סיטי (העירוניות). השינוי השני הוא חילופי הבעלות וההנהלה בשופרסל. מכיוון שהבדיקה שלנו מתמקדת ברשתות הדיסקאונט, בחרנו מבין רשתות הדיסקאונט של קרפור את קרפור מרקט, בגלל מספר הסניפים הגבוה יותר שלה – 27, לעומת 4 סניפים בהיפר קרפור (החמישי נפתח השבוע באשדוד יום אחרי בדיקת המחירים שערכנו). יצוין גם שבדיקה שערכנו מראש העלתה שהסל של היפר קרפור יקר בפחות מ-3% מקרפור מרקט.
נראה שהסבת הסניפים לסניפי קרפור היטיבה עם הצרכנים: הרשת זולה יותר, שלא לדבר על המותג הפרטי הגדל שלה שמספק הצעות אלטרנטיביות, אם כי הוא עדיין לא מיצה את הפוטנציאל שקיים בהיצע של הרשת העולמית. האחים אמיר, לעומת זאת, מובילי שופרסל החדשים, עושים רעש וצלצולים ושינויים במצבת כוח האדם, אבל לא נראה מצידם מאמץ לטובת הצרכן. הרשת יקרה ואפילו התייקרה.
חשוב להדגיש: התייקרות הרשת נמדדת לא רק בסכום הסל, אלא גם בכמות המוצרים שהתייקרו מתוכו, לעומת אלו שהוזלו. קרפור מרקט היא אחת משתי הרשתות שבהן מצאנו יותר מוצרים שהוזלו ממוצרים שהתייקרו. זאת לצד מחסני השוק, הידועה במניפולציות רבות שהיא עושה על המחירים בערבי חגים. שופרסל לעומת זאת התייקרה, כמו עוד שבע מהרשתות שנבדקו. אם ציפינו לבשורה צרכנית מעניינת של הבעלים החדשים לקראת החג, לא קיבלנו.

תזזיתיות המחירים

תזזיתיות המחירים התגברה עוד השנה, עד כדי כך שהזוכים במקום הראשון מתחלפים בסקרים שערכו השבוע כלי התקשורת השונים והמועצה הישראלית לצרכנות. איך ייתכן שפעם רמי לוי הכי זול, פעם חצי חינם, פעם אושר עד, ובסקר אחד טיפסה לפסגה אפילו רשת טיב טעם היקרה? במסגרת התזזיתיות הגדולה, הרשתות עשויות לעדכן מחירי פריטים עד 5 מיליון פעמים ביום (סך הכל, בכל המוצרים, בכל הרשתות) ולפעמים אף יותר, לכן המחירים שאספנו תקפים ליום ולשעת הרצת הסקר, והדירוג בין הרשתות עשוי בהחלט להשתנות ביום אחר.
כאן כדאי להזכיר: לפי החוק אסור לרשת להכתיר עצמה כזולה ביותר אם הדבר לא מבוסס, ובזמנו, כאשר הממונה על הגנת הצרכן היה תפקיד עם שיניים, ניהל עו"ד יצחק כרמי, ממונה לוחמני, מאבק חורמה נגד רשתות שעשו זאת.

התכווצות האריזות

כפי שדיווחנו בכתבה על הנושא מהשבוע שעבר, הקושי של הצרכן לבצע בשטח השוואת מחירים הולך וגובר, בין היתר בגלל תופעת התכווצות האריזות. בעקבות הכתבה שלחו לי צרכנים דוגמאות נוספות. במוצרים רבים כמו טישו, מגבות נייר ונייר טואלט, למשל, לא רק מספר היחידות הבודדות או מספר הדפים משתנה, מה שנכתב בדרך כלל על האריזה, אלא שמתחת לרדאר מופחת גם משקל הנייר, מה שמשפיע על איכות המוצר.

פערי המחירים

קטגוריית המוצרים השיאנית בפערי המחירים היא הירקות והפירות – 33 מבין 46 הירקות והפירות שבדקנו לפני שערכנו את הסל הסופי, נמכרו בפערי מחירים של 50% ויותר, וכ-13 מתוכם נמכרו בפערים של יותר מ-100%. בהקשר זה כדאי לשים לב: כשאתם משווים מחירים של ירקות במארזים, ירקות עליים לדוגמה, המשקלים משתנים בין האריזות. למשל, מיקס עלי בייבי נמכר במארזים שמכילים בין 120 ל-150 גרם – פער של 25%. לא תמיד מצוין המשקל, מה שמקשה על השוואת מחירים אמיתית.
אם אתם צרכנים גדולים של ירקות ופירות, לכו על הרשתות הזולות יותר בקטגוריה: רמי לוי, ויקטורי, מחסני השוק ואושר עד. היקרות בקטגוריה: טיב טעם, פרשמרקט, שופרסל וקרפור.
טיב טעם הודיעה לקראת החג על מהלך של 30% הנחה ב-20 סוגי ירקות ופירות פופולריים והשוואתם למחירי שופרסל דיל בימים א'-ד' ולמחירי שופרסל אונליין בשאר הימים, ב-18 מבין 25 סניפי הרשת. בבדיקה ביום שני השבוע בעזרת פרייסז מצאנו שמתוך רשימה של 50 הירקות והפירות הפופולריים ביותר, רק תשעה נמכרו במחירים נמוכים ב-19 (לפי הבדיקה שלנו) מהסניפים יחסית למחירים בשאר הרשת, בהם אבוקדו, אבטיח וקישואים. לעומת זאת, מלפפונים, עגבניות, פלפל אדום, בצל יבש, ירקות בסיסיים, בהחלט לא הוזלו. גם את התשעה שהוזלו ניתן היה למצוא ברשתות אחרות במחירים נמוכים יותר. מבצע שכשל בשקיפות ובעמידה בהבטחה גם יחד.
מוצרי החלב היו ידועים בעבר כקטגוריה יציבה מבחינת מחירים, ובלי פערים גדולים בין הרשתות. לא עוד. במוצרי החלב בפיקוח אמנם נזהרים ברשתות, אבל זו קטגוריה שנשלטת על ידי תנובה. בשאר המוצרים – ובדקנו מספר גדול – יש חגיגה של פערים. בקוטג' תנובה מצאנו פער של 7.27% בלבד (40 אגורות לגביע), אבל קוטג' שטראוס נמכר בפער של 1.77 שקל לגביע, שמשמעותו 37.42%. קוטג' מועשר של טרה נמכר בפער של 12.50%. גבינה צפתית מעודנת 5% מחלב בקר של משק צוריאל (225 גרם) נמכרת בפער מחירים של 54.44% – בין 14.18 שקל ל-21.90 שקל.

המוצרים שבהם הרשתות נזהרות מפערי מחירים

ברשתות ובסניפים בודקים כאמור כמה פעמים ביום את מחירי המתחרים, ובפרט בסניפים שבאזור הקרוב, ונזהרים במיוחד מלפתוח פער מחירים גדול במוצרים שהצרכנים זוכרים את מחיריהם, לעומת מוצרים אחרים שבהם הצרכנים פחות זוכרים. תחליפי חלב אם לתינוקות נמנים עם המוצרים הרגישים ביותר בקבוצה הזאת. הצרכנים שלהם הם ברובם משפחות צעירות, האמצעים פחותים, והמחירים יכולים לקבוע אם ימשיכו לקנות ברשת או יעברו למתחרים. לכן פער המחירים שמצאנו, למשל, בתרכובת מזון מטרנה אקסטרה קר 700 גרם, היותר נפוצה ונצרכת, היה 33.41% (בין 44.90 שקלים ל-59.90 שקלים), ואילו הפער בדייסת דגנים מעורבים מטרנה לתינוק 200 גרם, שאנשים קונים פחות, לתקופה קצרה יותר, עמד על לא פחות מ-70.64% (בין 10.90 ל-18.60 שקלים).
תופעה דומה ראינו בקפה טייסטרס צ'ויס של נסטלה (200 גרם), הקפה המגורען הנמכר ביותר בישראל: בעוד שבקפה הרגיל, שצרכנים זוכרים את מחירו, הפער הוא 15.89% (בין 25.80 שקלים ל-29.90 שקלים), נטול הקפאין, שהוא פופולרי אך משמעותית פחות, נמכר בפער של 70.16% (בין 25.80 שקלים ל-43.90 שקלים). שימו לב, ותוכלו לחסוך הרבה.

הגרסאות היקרות לפסח

ידוע שעלויות הייצור של מוצרי פסח גבוהות בהרבה בהשוואה לעלויות הייצור של כל השנה, ובכל זאת – הגזמתם. דוגמה: שקדי מרק רגילים של אסם נמכרים ברשתות הדיסקאונט ב-7.90-9.90 שקלים לחבילה של 400 גרם. שקדי הטבעות של אסם, הכשרים לפסח, נמכרים באותו מחיר – אבל לחבילה של 150 גרם בלבד. בתרגום ל-100 גרם – ב-296% יותר. ואסם כמובן איננה היחידה.

מה התייקר מפסח שעבר

ככל שהסל שלכם יהיה מלא יותר במוצרים שהתייקרו, תוציאו יותר כסף, והרבה, בהשוואה לשנה שעברה. התייקרויות בולטות בהשוואה לשנה שעברה מצאנו כאמור בפירות והירקות, וגם במוצרי החלב, היינות (שבהם גם המבצעים רכים יחסית לעבר), תה ויסוצקי, קפה טייסטרס צ'ויס, הסודה לסוגיה והמים המינרליים. המשקאות הקלים המוגזים והרגילים דווקא הוזלו. ולא נשכח את שמן הזית שהתייקר בעשרות אחוזים. לא יכולנו לכלול אותו בסקר, כי חלק מהרשתות החליפו את מותגי השמן שהן מוכרות, ובניגוד לעבר לא נמצא אף מותג בגודל אריזה זהה בכל הרשתות שסקרנו, כולל שמן הזית הפופולרי יד מרדכי שנכלל בעבר בכל הסקרים שלנו, והתכווץ בתכולתו.
בסיוע פרייסז בדקנו את מותגי שמני הזית הפופולריים יחסית ומה קרה להם ברשתות השונות. מצאנו עליות מחירים שבין 36.41% במחיר שמן זית בטיב טעם, שהיה יקר יחסית כבר בשנה שעברה, דרך עלייה של 50.14% בחצי חינם, ועד 114.7% לשמן זית "טעמן" ברמי לוי. טעמן, מותג זול יחסית שנמכר בערב פסח הקודם ב-27.90 שקלים, נמכר השנה ב-59.90 שקלים – מכה רצינית לרוכשי המוצר הזה, שצריכתו עולה בפסח בתלילות בעיקר בין שומרי כשרות אשכנזים.

הפתעת המצות

בניגוד לערב פסח של השנה שעברה, שבו מחירי המצות (באריזת 2.5 ק"ג) עלו בשיעורים שבין 11.1% ל-20%, השנה לא התייקרו המצות. בשתי הרשתות היקרות ביותר על פי הסקר שלנו – פרשמרקט וטיב טעם – הן אפילו נמכרות במבצעים, כלומר זול יותר בהשוואה לשנה שעברה, וכמעט כל הרשתות מתיישרות על המחיר של 29.90 שקלים. בטיב טעם תשלמו עוד 10 אגורות. ברמי לוי תשלמו 32.90 שקלים.
למצות בחבילות העממיות יש שתי נציגות בולטות ברשתות הדיסקאונט: מצות יהודה ומצות ראשון. אף אחת מהן לא נמצאת בכל עשר הרשתות שבדקנו. לכן בכל רשת בחרנו את האופציה הזולה ביותר והנפוצה ביותר בסניפים.

מכת סימון המחירים

למרות שהסתיימה רשמית, ברשתות מנצלים את ההפוגה הזמנית מחובת סימון המחירים שקיבלו משר הכלכלה ניר ברקת, ומנופפים יותר ויותר לשלום ולא להתראות לסימון המחירים. ברקת הגיש לרשתות על צלחת של כסף מתנה לקראת המלחמה, כאילו לא הרוויחו מספיק מרכישות האגירה של הישראלים המודאגים. התוצאה: סימון המחירים, שהיה בהידרדרות בשנים האחרונות, גם בגלל היעדר פיקוח, הידרדר יותר. אפילו שופרסל, שבביקורים שערכנו בסניפיה בערבי חג קודמים בלטה בסימון מחירים טוב, כבר לא. במקרר היוגורטים של עיזים בסניף שופרסל דיל ברחוב הלח"י מול קניון איילון – חלק מסומנים, חלק לא. לא על המוצר, לא על המדף, לא על הדלת. במדף המצות השילוט חלקי. מצות ראשון אריזת 1 ק"ג - 14.90 שקלים, מצות אביב - שמהם יש גם אריזת ק"ג וגם אריזת 2.5 ק"ג – אין מחיר.

10 רשתות, 350 מוצרים: כך ערכנו את הבדיקה

על בסיס נתוני פרייסז בהנהלת בועז יהב הרכבנו סל בן 350 מוצרים שנמכרים בכל עשר הרשתות שנבדקו. השיקול הוא שסל גדול ייתן תמונה מדויקת יותר לגבי המחירים.
הקפדנו על ייצוג למגוון קבוצות המוצרים הפופולריות: מוצרי פסח, מוצרים פופולריים כל השנה, מוצרים חדשים ועוד. משנה לשנה קשה יותר ליצור סל מוצרים גדול וזהה לצורך השוואה, בגלל ההבדלים ההולכים וגדלים בין הרשתות בגודלי אריזות של מוצרים, בספקים, במוצרי המותג הפרטי, ובניסיון לטשטש התייקרויות או להגיב לתחרות מקומית. אפילו ממרח שוקולד, שהביקוש לו מרקיע שחקים בחג, אי-אפשר למצוא באריזה זהה של יצרן זהה בכל הרשתות. הפופולרי ביותר, נוטלה, לא נמכר באושר עד ובשאר הרשתות החרדיות בגלל היעדר הכשר מהודר. הילדים החרדים לא מכירים את נוטלה, עם או בלי מצות.
המחירים שנאספו מתבססים על 20% נפיצות, כלומר מוצרים שנמכרים לפחות ב-20% מסניפי כל רשת, ואינם כוללים מבצעי אשראי, מועדון, מבצעים המחייבים קנייה ביותר מ-100 שקל, או בקנייה של שלושה פריטים ומעלה.
במקביל הרכבנו סל בן 172 מוצרים שהשווינו את מחיריהם ביום שני השבוע למחיריהם בסקר שנערך ערב פסח שעבר (20.3.2023) כדי לבדוק אילו רשתות התייקרו או הוזלו. מאחר שקרפור הושקה רק אחרי פסח שעבר, השווינו את מחיריה למחירים בסניפי מגה ויינות ביתן שפעלו באותם מיקומים והוסבו לסניפי קרפור.

מה כולל הסל:

מוצרי מקרר ומקפיא - דגים, עוף, גלידות, מוצרי סנפרוסט, חלב רגיל ומסוגים שונים, משקאות ומעדני חלב, מגוון גבינות וסלטים ועוד.
משקאות - יינות ויין קידוש (כרמל מזרחי, ברקן), משקאות קלים (קולה, פריגת ועוד), מים מינרליים, נקטרים, סודה רגילה ובטעמים, מיצים, תה קר, משקאות שקדים וסויה ועוד.
מוצרי מכולת - מצות, קפה נמס וקפסולות, תה מסוגים שונים, קטשופ, סילאן טבעי, דבש וקונפיטורות, דגני בוקר, מרק עוף, שימורים וטונה, אורז, תערובת לקניידלך, אבקת קקאו, קורנפלקס, מוצרי תינוקות מחיתולים ועד תחליף חלב אם ועוד.
חטיפים וממתקים - תפוצ'יפס, במבה, שוקולדים, קליק, מסטיקים ועוד.
מוצרי ניקוי - ספוג הפלא, מטליות, מרכך כביסה, טבליות למדיח, מסיר שומנים, נוזל רצפות, אבקות וג'ל להסרת כתמים, ג'ל וקפסולות ג'ל לכביסה ועוד.
טואלטיקה - משחות שיניים למבוגרים ולילדים, תחליב רחצה, דאודורנטים, מוצרים לשיער ועוד.
פירות וירקות - 28 סוגים, מעגבניות ומלפפונים ועד פירות הדר ואבוקדו, ירקות חתוכים וארוזים לסלט ועוד.