"אנחנו מזהים חסם מעבר מאוד משמעותי של לקוחות בין בנקים כי הלקוחות בתחום הזה לא מעורבים. אין להם לא את הפנאי ולא את היכולת להשוות בין מוצרים בנקאיים. זיהינו שהבנקים בהתנהלות שלהם מעודדים את חוסר המעורבות, טוב להם שהלקוח רדום והם נמנעים מלשקף את המחיר, נמנעים מלתת מוצרים פשוטים, קושרים בין המוצרים כך שריבית תלויה בכרטיס אשראי וכדומה", כך אמרה הבוקר (חמישי) הממונה על התחרות, מיכל כהן. כהן אמרה את הדברים בוועידת "עוגן" בשיתוף "ידיעות אחרונות".
עוד הוסיפה כי "אנחנו שוקלים לתת הוראה שתאסור עליהם להפלות בין לקוחות קמעונאיים במחיר הפיקדון ותחייב אותם בשקיפות. זאת אומרת שהבנק יצטרך לפרסם רשימת פקדונות שכיחים שלידם יהיה את המחיר שלהם, רק עבור הפיקדון, בלי לקשור ובלי להתנות במוצרים אחרים, שזה יהיה פתוח ללקוחות כל הבנקים ושאי אפשר יהיה לתת ללקוח מחיר אחר מהמחיר המפורסם. אתה תדע כמה אתה מקבל על הבנק בכל בנק ולרכוש אותו מכל בנק. אנחנו בתהליך הכרזה על הבנקים כקבוצת ריכוז, המשמעות שנוכל להטיל עליהם הוראות שיתרמו לתחרות". במילים אחרות, המשמעות היא שלקוחות חזקים יקבלו בדיוק אותה ריבית כמו לקוחות חלשים וכלל הציבור.
המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, אמר כי "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות שאנחנו רוצים ליצור. אם המדינה רוצה להטיל מס על רווחיות עודפת, שתמצא נוסחה איך לחשב זאת ושתטיל את המס על כל החברות באופן רוחבי, לא רק על הבנקים". לדבריו, "כשאתה מטיל מס רק על הבנקים זה יוצר עיוותים. גופים חדשים יחשבו פעמיים אם להיכנס, זה ירתיע משקיעים חדשים במניות הבנקים. מומלץ להימנע ממיסוי סקטוריאלי".
חחיאשוילי נשאל גם על הסיכוי להקמת בנק חברתי ראשון בישראל ואמר: "אני חושב שיש סיכוי לבנק חברתי בישראל. חלק מהמתווה שלנו לעידוד בנקים חדשים כולל רגולציה מותאמת לגופים יותר קטנים, ואם בנק חברתי יעמוד בתנאים לרגולציה המותאמת - אין מניעה שייכנס ויקבל רשיון בנקאי. בסוף צריך לזכור שמי שמקבל רשיון בנקאי מגייס כסף מהציבור, והתפקיד שלנו לוודא שהכסף הזה יהיה זמין ללקוחות כשירצו אותו".
מנכ"ל עוגן, שגיא בלשה, אמר בוועידה כי "בארה"ב יש בנק אחד לכל 77 אלף אמריקנים. בישראל יש בנק אחד לכל 1.2 מיליו איש. המשמעות היא שבארץ יש פחות תחרות, והתחרות היא על האוכלוסיות החזקות, על העשירונים העליונים, על העסקים הגדולים, פחות על העסקים הקטנים. בארץ יש 3 אוכלוסיות יעד שאין להן נגישות טובה לבנקאות - משפחות ממעמד הביניים ומטה, עסקים קטנים, בעיקר בפריפריה, ומלכ"רים. בשביל הדברים האלה צריך בנקים חברתיים, כמו שיש בעולם".







