ח"כ נעמה לזימי (העבודה) תגיש היום (רביעי) הצעת חוק לפיה שכר חברי הכנסת, השרים וסגני השרים יוצמד לשכר המינימום במקום לשכר הממוצע במשק, כך שמשכורתם תהיה קשורה באופן ישיר בהחלטותיהם המשפיעות על הציבור עצמו. לפי ההצעה, רק כאשר שכר משתכרי שכר המינימום יעלה, יעלה גם שכר מקבלי ההחלטות עליהם. "עד ששכר המינימום לא עולה, לא נרוויח שקל יותר", אמרה ח"כ לזימי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
נזכיר, כי בחודש הבא שכר חברי הכנסת, השרים וסגני השרים, המוצמד לשכר הממוצע במשק, צפוי להתעדכן ולעלות באופן משמעותי. מדובר ב-15% המתורגמים לאלפי שקלים לכל ח"כ המשולמים מתקציב המדינה, אך מה שמקומם במיוחד את ח"כ לזימי, זה שלפי אותה שיטה, שכר המינימום יעלה רק בחודש אפריל וגם זה באחוזים נמוכים יותר.
1 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
מליאת הכנסת
( צילום: שלו שלום)
"לא ייתכן שבזמן שיותר ממיליון אנשים מרוויחים שכר מינימום ולא מסיימים את החודש, המשכורות של חברי כנסת ושרים יעלו במנותק - זה עיוות שיש לתקן. הגענו לשרת את הציבור, ולא להיות מנותקים מהמציאות הכלכלית הקשה שלו ובפרט מהעובדים המרוויחים משכורות רעב. השכר שלנו צריך להיות בהלימה לעלייה בשכר המינימום", אמרה ח"כ לזימי.
עם זאת, יש לציין שח"כ לזימי מציעה את החוק מהאופוזיציה, ולכן סביר להניח שלא תקבל תמיכה להצעה מהקואליציה, מאחר שסביר להניח שרוב חברי הכנסת לא יתנגדו להעלאה במשכורת.
כיום שכר חברי הכנסת, שרים וסגני שרים ובכללותם ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, יו"ר האופוזיציה ויו"ר הקואליציה, צמוד לשכר הממוצע במשק על ידי החלטה של ועדת הכנסת ובהחלטה של ועדת כספים. בהחלטה נקבעו מספר מועדים לשינוי השכר לפי ההצמדה, ביניהם ינואר, בעוד שהצמדה של שכר המינימום מתעדכן רק באפריל. הצעת החוק תצמיד את השכר הנ"ל כך שישתנה רק כאשר שכר המינימום משתנה, ובשיעור השינוי של שכר המינימום - כך יימנע הניתוק של נבחרי הציבור מהעובדים בשכר מינימום.
ח"כ נעמה לזימי ח"כ נעמה לזימי צילום: רמי זרנגר
כאשר נחקק חוק שכר המינימום, התשמ"ז-1987 נקבע כי שכר המינימום יתעדכן בכל שנה ויהיה שווה ל-45% מהשכר הממוצע במשק. בדברי ההסבר לחוק נאמר שמטרת ההצמדה למנוע את שחיקת שכר המינימום לאורך זמן. בשנת 1997 הועלה אחוז ההצמדה ל-47.5% מהשכר הממוצע במשק, מטרת העלאה זו הייתה כדי שעובדים המשתכרים שכר מינימום יוכלו לפרנס עצמם ואת משפחתם בכבוד. בשנת 2002 הוקפא העדכון על פי השכר הממוצע במשק עד שנת 2005, והביא לכך שבסוף ההצמדה שכר המינימום עמד על 44% מהשכר הממוצע במשק.

בשנת 2020, עקב משבר הקורונה ואחוז האבטלה שזינק, מדד השכר הממוצע במשק קפץ בצורה חריגה, ולכן הוקפא עדכונו, דבר שעצר את עליית שכר המינימום. הקפאת המדד צפויה להסתיים בסוף שנת 2022, והעלייה הצפויה תעמוד על 15%.
שכר חברי הכנסת, השרים וסגני השרים מוצמד גם הוא לשכר הממוצע במשק, אולם שכרם של אלו צפוי להתעדכן ולעלות באופן משמעותי כבר בחודש ינואר 2023 בכ-15%. מנגד, שכר המינימום שמוצמד רק ל-47.5% מהשכר הממוצע במשק ולכן יעלה רק ב-6% ביחס למצב הנוכחי, עלייה של כ-330 שקל, ורק בחודש אפריל 2023.
בהצעת החוק כתבה ח"כ לזימי כי "נוצר מצב אבסורדי בו עובדים המרוויחים שכר גבוה בעשרות מונים מהשכר הממוצע במשק יקבלו העלאה גדולה מאוד למשכורת מכובדת כבר כך, בעוד שעובדים המשתכרים בשכר מינימום (בחישוב שעתי) חיים בחוסר ודאות לגבי עליית שכרם. בכנסת ה-24 אף קודם מהלך לביטול ההצמדה לשכר הממוצע במשק כחלק מ'עסקת החבילה', ולכן כל יום שעובר ללא העלאת שכר המינימום מוסיף לחוסר הוודאות בנוגע להעלאה הצפויה בחודש אפריל 2023".