הרגולטורים מתחילים להתיישר עם שוק הקריפטו המקומי? ל-ynet נודע כי רשות המיסים הגיעה להסכמות עם חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), במסגרתן יוקל משמעותית העול הבירוקרטי שמטריד כיום סוחרי קריפטו רבים בישראל.
בין היתר, סוכם כי עבור מי שרוכש ומוכר את המטבעות הווירטואליים "במעגל סגור" דרך החברה, שיעור המס שינוכה יעמוד על 25% מהרווחים לאחר קיזוז הפסדים, בדומה למיסוי על ניירות ערך ובשונה משתוכנן בעבר - תשלום של 30% מהתמורה (ללא קיזוז הפסדים).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
רשות המיסים ואילוסטרציה של ביטקוין
(צילום: shutterstock)
בנוסף, לאותם סוחרים ינתן פטור מדיווח בתוך 30 יום על מכירת מטבעות, אחד החסמים הבירוקרטיים המשמעותיים ביותר שקיימים כיום בארץ, בנוסף לפטור מהגשת דו"ח שנתי למי שיערך עבורו ניכוי מס במקור. כלומר, בדומה למסחר בבורסה דרך חברות מסחר ישראליות או דרך הבנקים, החברה היא זו שתנכה עבור הלקוח את המס והוא לא ידרש להתקשרות נוספת אל מול רשות המיסים.
זאת, בעוד כיום כל סוחר קריפטו בארץ נדרש לדווח בעצמו לרשות המיסים בתוך 30 יום מרגע העסקה (מכירה/החלפה של מטבע) ולשלם 25% מהרווחים, בנוסף להגשת דו"ח שנתי. מעבר לזמן הנדרש לשם כך, פעמים רבות מדובר בפעולה שעולה עוד כסף עבור הסוחרים, שכן רבים מהם נעזרים בשירותיו של רואה חשבון על מנת לעשות זאת.
בכך, רשות המיסים למעשה מיישרת קו בין משקיעי קריפטו למשקיעים בשוק ההון המסורתי ודורשת מהם את אותם תנאי דיווח ותשלום מס.
על אף שמדובר בהסכמות של ביטס אוף גולד אל מול הרשות, אשר הגיעו בעקבות בקשה של החברה, סביר להניח כי עם אישור התנאים החדשים - שאר חברות המסחר בארץ יבקשו גם הן הקלות דומות מהרשות, ויקבלו את האישור לכך.
מדובר בשינוי שצפוי להקל משמעותית על סוחרים שבוחרים לפעול דרך חברת מסחר ישראלית, אולם כל עוד אין מדובר בשינוי גורף על נהלי דיווח המס על קריפטו, מרבית הסוחרים בארץ אשר פועלים דרך פלטפורמות מסחר בינלאומיות צפויים להיתקל באותם קשיים שקיימים כיום.
במקביל, מדובר ביתרון יחסי לחברות המסחר הישראליות, אשר לרוב ידועות בעמלות מסחר ובשערי המרה משמעותיים ויקרים הרבה יותר ביחס למתחרותיהן הזרות.

שרת החדשנות לליברמן: "חברות קריפטו בוחרות בחו"ל"

רק השבוע שלחה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן, מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן והאיצה בו לקדם את האסדרה (רגולציה) הכוללת של התחום בארץ, בין היתר מתוך חשש כי המצב השורר כיום "מבריח" חברות מקומיות בתחום לחו"ל.
2 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן, אביגדור ליברמן
אורית פרקש הכהן, אביגדור ליברמן
אורית פרקש הכהן, אביגדור ליברמן
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן)
במכתב, ביקשה פרקש-הכהן "לקצוב פרק זמן של חודשים ספורים מהיום - לגופי הרגולציה הממשלתיים השונים - לפרסום האסדרה הנדרשת, עד לא יאוחר מסוף הרבעון השני של שנה זו" (30.6.2022).
שרת החדשנות טענה במכתבה כי "לאורך התקופה בה קיים עולם הבלוקצ'יין, מספר חברות ישראליות תפסו בו עמדות מפתח... למרות זאת, והגם שנעשו מספר צעדים בסיסיים ומבורכים על ידי גופי הממשלה לאחרונה בנושא, הרי שמדובר בצעדים מעטים מאוד המתעכבים תקופה ארוכה. בהיעדר אסדרה כוללת ובהיעדר יכולת פעולה בסיסית וברורה במטבעות או בטכנולוגיה זו בישראל - חברות אלה בוחרות לפעול בעיקר בזירה הבינלאומית ומחוץ לישראל".
במקביל למכתבה של השרה, שלחה מנכ"לית המשרד, הילה חדד-חמלניק, מכתב נוסף לשירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר וראשת הצוות המיוחד שהקים ליברמן לטיפול באסדרה של תחום הקריפטו בישראל.
במכתב זה, הציגה המנכ"לית את העמדה המפורטת של משרד החדשנות במגוון תחומים הקשורים לנושא, לרבות: הענקת רישיונות, הסרת חסמים במערכת הבנקאית, התאמת דרישות הרשות לאיסור הלבנת הון והתאמת דרישות רשות המיסים.
בין היתר, התייחסה חדד-חמלניק לנושא הדיווח, שכאמור עליו סוכם כעת עם רשות המיסים. "כל המרה של נכס קריפטו אחד באחר מחייבת את המעביר לדווח על העברה ולשלם את המס בקשר להעברה בתוך 30 יום. חובת הדיווח בקבועי זמן קצרים אלו גורם למעמסה כבדה על הפעילות האופרטיבית של המיזם וכרוכה בעלויות גבוהות בתשלום לנותני שירות ובצוות פנימי שיטפל בנושאים אלו, וזאת כאשר יתכן שכלל לא מומש הנכס ולא היה 'מפגש עם כסף'", כתבה חדד-חמלניק.
כמו כן, התייחסה מנכ"לית המשרד לפער נוסף שקיים בתחום והוא היעדר הגדרה רשמית של קריפטו בתוך נייר ערך או נכס אחר, אשר מוביל לתמריצים שליליים למשקיעי הון סיכון זרים ואף לעובדים שמקבלים נכסים דיגיטליים במקום אופציות או מניות ובשל כך עלולים לשלם פי שניים מס מעובד שקיבל אופציות בשווי דומה.
יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד, אמר כי "ההסכמות שהגענו אליהן יאפשרו לפתור את הבעיות המשמעותיות ביותר של המשקיעים הקטנים הישראלים ויקלו על רבים להיכנס לתחום. זהו צעד משמעותי בו הפעילות במטבעות דיגיטליים מיישרת קו עם נכסים פיננסיים אחרים".
מרשות המיסים נמסר בתגובה: "בשל חובת הסודיות הקיימת בחוקי המס, אנו מנועים מלהתייחס לנושא. עם זאת, אנו יכולים לאשר שעל שולחננו מספר החלטות מיסוי בסוגיה ולכשהתהליכים יושלמו, לאחר הסכמת הצדדים, הרשות תפרסם את ההחלטה שתשקף את עמדתה בנושא".