ועדת הכספים דנה היום בהשפעת החקיקה לביסוס ההפיכה משטרית במערכת המשפט על כלכלת ישראל, לבקשת חברי האופוזיציה החברים בוועדה. מהדיון נעדרו גורמי המקצוע בממשלה שהוזמנו לישיבה: משרד האוצר, משרד הכלכלה, בנק ישראל, ומרבית חברי הקואליציה הצטרפו באיחור ניכר.
בסוף הדיון הפתיע יו"ר הוועדה, חבר הכנסת גפני, כשהעביר ברגע האחרון החלטה הקובעת כי "ועדת הכספים קובעת כי אין כל קשר בין הרפורמה המשפטית לסכנה לכלכלת ישראל". ההחלטה התקבלה לאחר שבמהלך הדיון לא היה אפילו דובר מקצועי אחד שהציג עמדה מקצועית לפיה הכלכלה לא תיפגע מהרפורמה המשפטית.
2 צפייה בגלריה
ח"כ גפני בדיון היום
ח"כ גפני בדיון היום
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ משה גפני
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ההבנה כי גורמי המקצוע בממשלה נעדרים מהדיון הגיעה בעקבות שאלתה של חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה), לאחר שהדיון כבר התחיל, היכן גורמי המקצוע. אז התגלה כי אין אף נציג מבנק ישראל, משרד האוצר, משרד הכלכלה, המועצה הלאומית לכלכלה, רשות שוק ההון, וכי הנציג המקצועי היחידי מהממשלה הוא מהרשות לניירות ערך. חברת הכנסת לזימי תהתה: "איך משרד האוצר מתכונן לירידה בהכנסות המדינה בעקבות הרפורמה? האם הוא מבצע היערכות? כיצד תשפיע הירידה בדירוג האשראי על גיוס החוב של ישראל? מה עלות ניהול החוב הלאומי בתנאים של הורדת דירוג האשראי? אנחנו מתכוננים. אני מתכוננת לדיון כזה. אני מבינה את כובד האחריות שיש עלינו. אנחנו לא עושים פה פרובוקציה של אופוזיציה. היעדר נציגים מקצועיים בממשלה הוא זלזול בוטה בדיון הקריטי בחשיבותו".
אמנם נגיד בנק ישראל נכח בשבוע שעבר בוועדה והביע את עמדתו המקצועית המתנגדת לשינוי החקיקה של ההפיכה המשפטית. בבנק ישראל הגיבו כי הם לא הגיעו לדיון בוועדת הכספים בשל העובדה שכיום מתקיימת החלטת ריבית. עם זאת, הבנק שלח נציגים לשני דיונים אחרים שמתקיימים בכנסת, אך מכיוון שמדובר בנושא רגיש כנראה שהבנק מעוניין לשלוח נציגים בכירים אשר עסוקים בריבית.
במשרד האוצר שומרים על שתיקה יחסית בכל הקשור לשינויי החקיקה, והודו כי קיבלו זימון לדיון, אך הפנו לדובר שר האוצר סמוטריץ' בכדי לברר מדוע לא הגיע שום נציג לדיון. דובר שר האוצר אמר לכלכליסט כי "עכשיו כולם עסוקים בתקציב", אין צורך לומר כי נציגי האוצר נכחו בשורה של דיונים אחרים שהתקיימו בוועדות הכנסת.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ )
בוועדה השתתפו פרופסורים מובילים לכלכלה, ביניהם פרופסור ראובן גרונאו, פרופסור עומר מואב ופרופסור ישי יפה, כולם תמימי דעים כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית צפויה להסב נזק רב למדינת ישראל. פרופסור ישי יפה (האוניברסיטה העברית) אמר: "כלכלנים, כמו חברי כנסת, אוהבים להתווכח, ויש מעט דברים שאנחנו מסכימים עליהם. יש כיום הסכמה שההבדל העמוק ביותר בין מדינות מפותחות ועשירות למדינות נחשלות הוא בטיב המוסדות שלהן. מוסדות לוקח הרבה זמן לבנות ולפעמים די בתקרית היסטורית להרוס אותן. ככלכלן אין לי דעה על רכיבי הרפורמה אלא על המכלול".
פרופסור גרונאו, מומחה לכלכלת עבודה ועד לא מזמן חבר בוועדה המוניטרית בבנק ישראל: "האיום המרכזי של השינוי החוקתי שהממשלה יוזמת הוא בריחת ההון והפיחות של השקל בשבועות האחרונים, הפיחות יביאו לנזק קטלני לשוק העבודה, והנזק הזה יפגע בעיקר בחלשים. ישראל הייתה אמורה להיות מדינת עולם שלישי. קרה לנו נס כלכלי ב-30 השנים האחרונות, וכעת הנס הזה בסכנה".
פרופסור יוסי שפיגל מאוניברסיטת תל אביב אמר "לישראל יש חוב של כטריליון שקל, עם הריבית תעלה רק באחוז אחד, זו עלות של עשרה מיליארד שקל. ההייטק בישראל מייצא 67 מיליארד דולר בשנה, אם ההייטק יתכווץ בעשרה אחוזים, וזו הערכה שמרנית, המשק יפסיד כ-23 מיליארד שקל".
פרופסור עומר מואב, מומחה לצמיחה כלכלית ויועצו לשעבר של יובל שטייניץ כשר אוצר: "עם השנים, בעבודה איטית והדרגתית נעשו תיקונים בכלכלה, הפסקנו מינוי מקורבים ופחות פגיעה בקניין פרטי. התקדמנו והתקדמנו. אל תחזירו אותנו אחורה".
לאחר שכלל הדוברים ביטאו את הדאגה העמוקה של הרפורמה לכלכת ישראל, יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון באמירה כי "אין קשר בין כוונת הממשלה לרפורמת במערכת המשפט ולקיים איזונים ראויים בין הרשויות. ועדת הכספים דוחה את הניסיונות של גורמים שונים לייצר אווירה של פגיעה בהשקעות בישראל. ועדת הכספים קובעת כי אין כל קשר בין הרפורמה המשפטית לסכנה לכלכלת ישראל". חברי הקואליציה שנעדרו ממרבית הדיון הגיעו כדי להצביע ולאשר את האמירה, לקול מחאת חברי האופוזיציה שטענו להוזלה של ועדת הכספים והפיכתה לקרקס.
בבנק ישראל הגיבו על היעדרם: ״בנק ישראל והוועדה המוניטרית נמצאים בעיצומם של דיוני הריבית הצפויה להתפרסם היום. כמו תמיד, ועל-מנת לשמור על תהליך החלטת הריבית סטרילי, נמנעים אנשי הבנק בימים שלפני ההחלטה ובוודאי ביום ההחלטה, מלהיפגש עם גורמים חיצוניים. בהתאם, הודענו מראש להנהלת ועדת הכספים שנציגי בנק ישראל לא יופיעו בדיוני הוועדה היום, שעלולה להיות להם זיקה כלשהי להיבטים מוניטריים. הבנק הודיע לוועדה כי יפעל לתאם את הופעתו בפניה במועד חלופי״.