"נמאס מיוקר המחייה, אני רוצה שאנשים ייהנו מאיכות בלי לשלם הרבה ואני עושה הכל בשביל זה", כך מצהיר עידן פיינברג איש הפנדה פיתה – דוכן פיתות הגורמה משוק הכרמל, שהולך לפתוח כמה עסקים במתחם הפוד טראקס (עגלות מזון) המתחדש בעזריאלי ת"א.
הראשון בהם הוא הסמטה ביי שף פנדה (by Chef Panda), שנפתח בשבוע שעבר ומציע המבורגר החל מ-35 שקל בלבד. "המטרה שלנו היא ארוחה בפחות מ-70 שקל. התמחור הזה מכוון ישירות נגד יוקר המחיה. אנחנו רואים בספקים כמשפחה של כל הפעילות של הקבוצה ויחד אנחנו מצליחים למכור במחירים האלה".
2 צפייה בגלריה
הפוד טראק בעזריאלי. המתחם עבר מספר גלגולים
הפוד טראק בעזריאלי. המתחם עבר מספר גלגולים
הפוד טראק בעזריאלי. המתחם עבר מספר גלגולים
(צילום: מירב קריסטל)
הסמטה ביי שף פנדה הוא שת"פ של פיינברג עם מותג ההמבורגרים "הסמטה" שכולל גם סניף במרכז שוסטר ברמת אביב ג'. פיינברג חבר ליותם אלון, יזם קולינרי שחזר לארץ מברלין. יחד הם הקימו קבוצה (אלון הוא שותף ומנכ"ל) שמחזיקה כעת בחמישה סניפים (עם שותפים נוספים) ועוד שלושה באופק הקרוב: פיתה פנדה בשוק הכרמל, שני סניפי הסמטה ביי שף פנדה, הסמטה במטולה שייפתח בקרוב מחדש, סון רון שהופכת לרשת עם סניף אחד בעיר וסניף נוסף שייפתח עוד שבועיים במתחם הפודטראקס בעזריאלי ובקרוב: מיזם בשם בית הכיסונים ורשת איטלקית חדשה, שגם סניף שלה ייפתח בעזריאלי.
הקבוצה מתכוונת לכבוש את מתחם עזריאלי, אבל אחרי כן התוכניות גדולות עוד יותר. הסמטה ביי שף פנדה תהפוך לרשת ב"עוטף גוש דן" ופנדה פיתה עצמה תתרחב משוק הכרמל ישר לחו"ל: ברלין ויוון, לקראת הקיץ.
"מגניב לקחת מתחם, שאתה רואה שיש לו הרבה פוטנציאל ולהעיף אותו", אומר אלון. המתחם, שנפתח לפני מספר שנים במיקום שבו פעלה תחנת מוניות עזריאלי, עבר כמה גלגולים. פעלו בו עגלות מזון של יוסי שטרית ובוגרי משחקי השף, שמכרו אוכל תאילנדי, טורטיות ופוד טראק איטלקי, במחירים גבוהים בהשוואה למיזם הנוכחי. כעת פועלים בו: פנדה הסמטה, פיתה בשר, דוכן קפה ובר. ייפתחו בקרוב: עוד בר ועוד שני דוכני אוכל.

המחירים: 40 שקל לקריספי צ'יקן, 15 שקל לצ'יפס, 5 שקל למיץ

המחירים בסמטה ביי שף פנדה למנות שהן בהחלט טעימות מהממוצע: המבורגר "סמטת הדגל" - סמאשבורגר 100 גרם בלחמנייה עם צ'דר, בצל, חמוצים, חסה רוטב סמאש נמכרת ב-35 שקל בלבד. המבורגר "דגל כפול" עם שתי קציצות, מוצע ב-50 שקל – מחיר תחרותי, לנוכח מחירי ההמבורגרים בישראל שמדגדגים את ה-100 שקל.
עוד מחירים מהתפריט המינימליסטי: קריספי צ'יקן (עוף לולו) בלחמניה עם גרמולטה לימונית, מיונז שיפקה, חמוצים, בצל וחסה נמכר ב-40 שקל וקריספי מאשרום טבעוני עם ריבת פרי העונה, מיונז הסמטה, חלפיניו, חמוצים וחסה מתומחר ב-35 שקל. אלה גם מחירים נמוכים מבורגר הסמטה הלא יקר: 56 שקל לסמאש בורגר, 52 שקל לקריספי צ'יקן, ו-65 שקל לבורגר הסמטה. מנת צ'יפס נמכרת כאן ב-15 שקל, שתייה (קולה וכו') עולה פה 10 שקלים, מיץ מהסמטה: 5 שקלים וקוקטייל ובירה: 20 שקל.
2 צפייה בגלריה
המבורגר הסמטה. "מתמקדים במרכז כדי לפתוח באופן מדורג"
המבורגר הסמטה. "מתמקדים במרכז כדי לפתוח באופן מדורג"
המבורגר הסמטה. "מתמקדים במרכז כדי לפתוח באופן מדורג"
(צילום: מירב קריסטל)
לטענת פיינברג, העסק הכי רווחי ויעיל שלהם הוא דווקא הקייטרינג שלהם ובזכותו הם שומרים על מחירים נמוכים ללקוחות: "גולת הכותרת שלנו זה הקייטרינג שלנו. אנחנו אולי היחידים בארץ שעושים סטריט פוד בקייטרינג. ניהלנו כבר אירועים של שלושה ימים רצוף, חתונות, אירועים בברבי. אנחנו יודעים לשרת החל מכמה מאות אנשים ועד אלפים, עם הכנה יעילה, שם הכוח שלנו, שם אנחנו מייצרים פעילות גדולה ומזה אנחנו מרוויחים.
"כל הרעיון של הקבוצה שלנו הוא לייצר ואליו פור מאני. הספקים מעלים מחירים, המדינה מעלה מחירים, הכל עולה. לכן אנחנו מייצרים סוג של קולקטיב, עם עוד בתי עסק וספקים, כשהמטרה שלנו היא כאמור להאכיל אנשים בארוחה שתעלה פחות מ-70 שקל. זה מה שאנחנו מנסים לעשות. בכל אחד מהמותגים שלנו זה דומה".
לדבריו, "בפנדה פיתה לא העלינו מחירים 5-4 שנים. פעם פיתה סביצ'ה שאנחנו מוכרים ב-55 שקל – היה נחשב יקר, היום לא תמצאי בעיר מחיר כזה, בטח לא בכמות הדג שאנחנו שמים בפיתה וזה טונה בלו פין. אנחנו משקיעים באיכות שלנו בכל רמה. כולם יודעים שפנדה זה תו תקן של איכות ואנחנו נשמור על הקו הזה".
מקדונלד'ס פה למעלה בעזריאלי, יותר זול או יותר יקר מכם? יותם אלון: "למעט ארוחות ילדים: פה יותר זול. בואי נעשה ארוחה שם ונראה. לא יותר זול שם. בסוף פה ארוחה עולה 55 שקל – סמאש, צ'יפס ושתייה. אז ארוחה פה יותר זולה ממקדונלד'ס. וגם המוצר שלנו אחר: בשר מעמק יזרעאל, לחמניות שאנחנו אופים בעצמנו במאפייה ישראלית עם מתכון שלנו, מתכון רטבים שאנחנו מכינים בעצמנו ועדיין עושים את כל המאמצים לשמור על המחיר, אבל אנחנו מעריצים את מקדונלד'ס. הם גאונים".
למה אתם מכונים לפתוח רק במרכז? "הסמטה כאמור ייפתח שוב במטולה, אבל כרגע אנחנו מתמקדים במרכז כי צריך לעשות את הדברים בצורה מדורגת. לא נפתח בחיפה כשאין לנו קו לצפון. אנחנו קבוצה שמתפתחת ויש לה זרועות אבל כמה שיש לנו מטה חזק ומלא אנשי מקצוע - אנחנו נזהרים מלגדול בקצב מהיר מדי. עברנו מהשוק למערכת מקצועית. התחלנו לחפש נכסים. שותפים. בחרנו בסמטה כי אנחנו מחפשים עסקים שאפשר לצמוח איתם לרשת, עם תפעול חכם ושמירה על הכסף של הזכיינים. אני דואג שאף זכיין לא יפסיד אצלי כסף ואם הוא לא מצליח בעסק, אני שומר עליו: הוא יעבוד אצלי עד שירוויח הכל מחדש".