ועדת הפנים אישרה בצהריים (יום ב') את רפורמת רישוי העסקים כחלק מחוק הההסדרים, שחלקיו האחרונים יאושרו קרוב לוודאי כולם עד סוף השבוע לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בסוף השבוע הבא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החוק בא לפשט את הליך רישוי העסקים, לאחר שהרפורמה עליה הוחלט ב-2018 השיגה רק חלק מיעדיה. אז נקבעו מסלולי רישוי דיפרנציאליים, המאפשרים רישוי עצמי על בסיס הצהרה, לעסקים בעלי מפרט אחיד, בעלי סיכון בינוני ומטה, הגדרה שמתאימה לכ-90% מהעסקים בישראל. המפרטים האחידים היו תנאי ליישום הרפורמה, אך עד היום פורסמו רק 75 מפרטים, מתוך 184 מפרטים שונים לסוגי עסקים שונים.
1 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
עסקים. המחשה
(צילום: אסף קמר)
הצעת החוק המוצעת כיום היא להקים ועדה לאסדרת רישוי עסקים, באחריות השר הממונה על הרגולציה, שתקבע סדר יום לטיפול במפרטים לפי השפעה משקית ותקבע דרישות בהתאם לסטנדרט העולמי. הסמכות עוברת בעיקרה מהשר הרלוונטי – הבריאות, הגנת הסביבה, הכבאות, לשר לענייני אסדרה. בנוסף, גם רשויות מקומיות יצטרכו לפרסם מפרט רשותי, לאחר שבחנו חלופות שונות. מפרטים שכבר פורסמו עד היום יצטרכו לקבל את אישור הרשות המקומית תוך שלוש שנים מתחילת החוק.
המפרטים החדשים והוראות החוק הנוגעות לרשות לאסדרה ייכנסו לתוקפם ב-31 בדצמבר 2023, עם אפשרות להארכה, על פי צו של השר לאסדרה ואישור ועדת הפנים, לחצי שנה, ולחצי שנה נוספת. שינוי דרישות במפרט האחיד ייכנס לתוקפו חמש שנים משינוי הדרישות.
סגן השר אביר קרא ציין, כי "150 אלף עסקים נדרשים בכל שנה להוציא רישיון עסק, כי גם עסקים קיימים שהיה להם רישיון, נדרשים לחדשו כל כמה שנים. ההתעסקות הזו עולה למשק מיליוני ימי עבודה, שבעלי עסקים מבזבזים על דברים מיותרים. יש קונדיטוריות שנדרש מהן להתקין בור שפכים שעושה הפרדה בין שומנים. דרישות לא הגיוניות. עכשיו שמים סוף לטופסולוגיה ומקצרים את משך הזמן לקבלת רישיון עסק. אנחנו עושים את זה פשוט, מסודר ושקוף, בשביל שיהיה קל יותר לעשות פה עסקים".

"בלבול ומתן אפשרות למפרטים סותרים"

מנגד, בקרב העצמאים פחות מרוצים. לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל: "בעלי העסקים בישראל נשאו עיניים לכנסת בתקווה לשינוי שישפר את קלות עשיית העסקים. במקום הקלה, שוב קיבלנו היום עם אישור החוק בלבול ואי ודאות, מתן אפשרות למפרטים סותרים בין משרדי הממשלה והרשות המקומית ובאמצע משלם את המחיר בעל העסק הקטן.
"הרפורמה ברישוי העסקים הייתה אמורה להקל ולסייע למגזר העסקי, אך לצערנו כרגע מדובר בחוק שיש בו מוקשים לא פשוטים בדרך להפחתת הרגולציה כולל ועדת אסדרה שהפכה לוועדה ללא שיניים. כל השינויים שהוכנסו ברגע האחרון ייפגעו משמעותית בעסקים במדינת ישראל ובמשק כולו, ובסופו של יום כולנו ניאלץ לשאת בנטל הביורקרטי ויוקר המחיה שיילך ויאמיר במקום כוונת המחוקק להקל".
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר כי "נעשתה שגיאת יסוד בהעברת תוכן חוק זה הפוגעת בתכליתו המרכזית. הכוונה המקורית הייתה שהמפרטים האחידים המעוצבים על ידי משרדי הממשלה יהיו סופיים ואחידים לכל המדינה. רשויות נכון שיוסיפו תנאי רק אם מתייחס לתנאים המיוחדים של אותה רשות ורק במקרים חריגים. האפשרות שהרשות המקומית תוסיף עוד תנאי רישוי על גב המפרט האחיד מסכלת את מטרת הפישוט והאחידות. ניסיון החיים כבר הוכיח שזה יכשיל את עצם הרפורמה".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "מדובר בחוק חשוב ביותר שמטרתו להפחית בירוקרטיה וטופסולוגיה למאות אלפי עסקים ולהקל עליהם להוציא או לחדש רישיון עסק. עם זאת, על רשות האסדרה לבחון לעומק כל דרישה חדשה שתעלה גם על ידי הרשויות המקומיות".