היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה החל בימים האחרונים הליך לדרישת חובות המפלגות שכבר לא בכנסת ועומדים על כמעט 30 מיליון שקל, שניתנו להן לפני הבחירות ולא הוחזרו. איילת שקד, שעמדה בראש מפלגת ימינה תידרש לשלם לקופת המדינה 10 מיליון שקל; סתיו שפיר, שהובילה את מפלגת התנועה הירוקה תידרש לשלם 3.5 מיליון שקל; צבי האוזר ויועז הנדל, שהקימו את מפלגת דרך ארץ, ידרשו להשיב כ-3.2 מיליון ועוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
חמש מערכות בחירות צמודות הפכו את הכנסת למעין "בנק הלוואות". בכל מערכת בחירות המפלגות המתמודדות קיבלו תקציב בהתאם לחוק חוק מימון מפלגות, שנועד להסדיר את מקורות המימון של המפלגות המיוצגות בכנסת ולהגביל קבלת תרומות חיצוניות. מטרת החוק היא למנוע מצבים של הון-שלטון, כך שפוליטיקאים לא יסתמכו על תרומות של מיליוני שקלים מגורמים פרטיים שעלולים אך כך לדרוש תמורה לתמיכתם הנדיבה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי )

אולם, בשנים האחרונות, אחרי בחירות חוזרות ונשנות בתקופה קצרה, המפלגות צברו חובות ענק של יותר מ-200 מיליון שקל, שהן מתקשות להשיב לכנסת. חלק מהמפלגות הללו מצאו את עצמן ביום שאחרי הבחירות מחוץ לכנסת ולא טרחו להשיב את הכספים שלקחו. כעת, היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה פתחה נגדן בהליכי גבייה.
מנתונים עדכניים לחודש יוני 2023, שהתקבלו לבקשת חופש מידע של התנועה לאיכות השלטון, עולה בין היתר כי מזכ"ל מרצ תומר רזניק יידרש להשיב 11 מיליון שקל, אהוד ברק שהקים את מפלגת העצמאות יחויב לשלם 4.5 מיליון שקל, ש להשיב 3.5 מיליון שקל וסמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד יידרש לשלם 381 אלף שקל.
באשר למפלגות שעודן בכנסת, הם משיבות את החוב שלהן בתשלומים מדי חודש. לליכוד חוב של 65 מיליון שקל, ליש עתיד חוב של 21 מיליון, לחוסן ישראל (גנץ) חוב של 13.5 מיליון, לעבודה חוב של 10 מיליון, לדגל התורה חוב של 8 מיליון, לתקווה חדשה (סער) 9 מיליון, ישראל ביתנו עם חוב של 7.5 מיליון, עוצמה יהודית עם חוב של 3 מיליון ועוד.
עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון אמר כי "בחמש מערכות הבחירות האחרונות הכנסת מתפקדת גם כבנק הלוואות. מלבד מאות המיליונים שהמפלגות השונות מקבלות כמימון לכל מערכת בחירות וכמימון שוטף, הן בשנים האחרונות גם לוקחות הלוואות ענק מאוצר המדינה. כעת מסתבר שיכול וההלוואות האלה ניתנות ללא כל כיסוי. המפלגות שלא נכנסו לכנסת ולא יכולות לפרוע את החוב ממחישות לנו את הזלזול וחוסר האחריותיות של חברי הכנסת בשימוש בכספים הציבוריים. בטוח שאם היה מדובר בכל אזרח פרטי, המדינה לא הייתה מרפה עד פירעון מלא של החוב. אנחנו מברכים על כך שסוף סוף בעקבות פניותינו פתחו בהליכי גבייה ונמשיך להילחם בכל האמצעים המשפטיים שעומדים לרשותנו כדי לשים סוף לתופעה".