כסף חדש
איך קריסת הרשות תשפיע על הכלכלה בישראל ומי ימצמץ ראשון במלחמת הסחר בין סין לארה"ב? | 5.7.2023
32:23

מליאת הכנסת אישרה אתמול בלילה (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של חברי הכנסת יצחק פינדרוס (יהדות התורה), אלון שוסטר (כחול לבן) ואחמד טיבי (תע"ל), כי אישור המפקח על הבנקים לסגירת סניף בנק קבוע, צמצום שטחי פעולה בסניף או הפחתה משמעותית בכוח אדם, תהיה טעונה אישור של ועדת הכלכלה.
עוד מוצע כי בהחלטה יובא בחשבון, בין היתר, הימצאות סניף בנק אחר בקרבה סבירה לסניף לגביו הוגשה בקשת סגירה. בהצעה תמכו 25 חברי כנסת, ללא מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכלכלה.

2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
ועדת הכלכלה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב):)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות התאגידים הבנקאיים בארץ סוגרים סניפי בנק, מפחיתים את מספר המשרות בסניפים ומצמצמים את השטחים של סניפי הבנקים. סגירת סניפי הבנק וצמצום העובדים ושטחי הסניפים, פוגעים קשות באזרחים ותיקים, ובאזרחים עם קשיי אוריינות דיגיטלית. גם לקוחות המיומנים בהתפתחויות הטכנולוגיות נתקלים בקשיים אובייקטיבים בביצוע פעולות שונות המצריכות הגעה פיזית לסניף.
בפועל, במידה שהחוק יעבור, ועדת הכלכלה, בה חברים נבחרי ציבור מכלל שכבות האוכלוסייה, תהיה הגורם המכריע בנוגע לסגירת סניפים, צמצום שטחי פעולה או הפחתה משמעותית בכוח אדם, וכי המפקח על הבנקים לא יוכל לעשות זאת על דעת עצמו.

תזמון ההצבעה - תוך כדי המאבק על עצמאות בנק ישראל

הצעת החוק המדוברת הוגשה כבר בחודש פברואר האחרון, ע"י חברי כנסת שלא בדיוק נמצאים באותו צד של המפה הפוליטית, אך על רקע המאבק המתמשך בחודשים האחרונים בין חברי הקואליציה לבנק ישראל אישורו בקריאה טרומית דווקא עכשיו מוסיף עוד אש למדורה, שכן בבנק ישראל יכולים לפרש זאת כעוד ניסיון לפגוע בעצמאות הבנק.
נזכיר כי בשבועות האחרונים הוגשו חוקים שעסקו בהכפפת הנגיד לשר האוצר בנושא הנחיות לבנקים על ריבית העו"ש, התערבות בתחום המשכנתאות ועוד. מבנק ישראל טרם נמסרה תגובה לאישור הההצעה בקריאה טרומית.
"מספר סניפי הבנק לנפש בישראל נמוך בהשוואה לעולם, כשבישראל קיימים 11 סניפים על כל מאה אלף תושבים, לעומת 27 סניפים בממוצע על כל מאה אלף תושבים במדינות האיחוד האירופי ובארה"ב", נכתב בדברי הצעת החוק בפברואר.
2 צפייה בגלריה
דני חחיאשוילי
דני חחיאשוילי
המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי
(צילום: דוברות בנק ישראל)
בנוסף, נכתב כי "בשנים 2012-2019 חל צמצום של כעשרת אלפים משרות בסניפים, קיטון מצטבר של 26.5%. כמו כן, בשנים 2015–2019 חלה ירידה של כ-42,300 מ"ר (כ-8.7%) בשטחים של סניפי הבנקים"
לפני כשש שנים העניקה הכנסת למפקח על הבנקים סמכות לאשר כל סגירה של סניף, אולם לפי נתונים שנחשפו בשנת 2021 התברר שהמפקח דחה רק 4% מהבקשות לסגירת סניפים (9 מתוך 225 בקשות לסגירת סניפים), ולכן בכנסת רוצים להקשיח את אישור סגירת הסניפים באמצעות מנגנון לפיו גם ועדת הכלכלה תצטרך לאשר כל סגירת סניף.