ענף הלוגיסטיקה קפץ כמה מדרגות במהלך השנים האחרונות. עליית הפופולריות של המסחר המקוון הביאה להיקף קניות עצום. כיום, כך על־פי פירמת המחקר Vcell, מעל 2 מיליארד איש רוכשים סחורות שונות ברשת. בשל כך גדל הצורך בהעברת סחורות מגוונות יותר למרכזי אוכלוסייה, מה שהפך את השילוח והלוגיסטיקה בעולם בכלל ובשנים האחרונות גם בישראל לענף בנסיקה, ופתח את השוק לקהלים רבים וביניהם משקיעי הנדל"ן, המזהים בפופולריות שלו קרקע פורייה לתשואה כספית. לצידם מתעניינים בשוק זה משתמשי קצה, כדוגמת בעלי מקצוע ויצרנים או חברות קטנות ובינוניות, שמוצאים במרכז הלוגיסטי החדש מקום אידיאלי לעבוד ממנו, לאחסן בו ולפגוש בו לקוחות וספקים.
המרכזים הלוגיסטיים נבנים כיום לרוב לאורך צירי התנועה המרכזיים ובסמוך לשדות תעופה או נמלים, אולם גם כמרכזי הפצה קדמיים, בקרבת ריכוז של אוכלוסייה, למשל עבור עסק כמו חברת "יאנגו". זאת כאמור בעקבות העלייה המשמעותית בגיוון המוצרים שניתן להזמין היום אונליין בזמן אספקה קצר.
2 צפייה בגלריה
"טכנופארק" אשדוד סופרין ווייס
"טכנופארק" אשדוד סופרין ווייס
"טכנופארק" אשדוד סופרין ווייס
(הדמיה: EVOLVEMEDIA)
לאמיתו של דבר, הביקוש לשטחים עבור לוגיסטיקה נמצא בשיא של כל הזמנים בישראל. מאחר שאין מספיק היצע של שטחים המיועדים לענף האחסנה והתעשייה, מחירי המגרשים עולים בשנים האחרונות באופן משמעותי.
המרלו"ג המודרני נגיש כיום עבור הלקוח ומאפשר לו, בזכות תכנון גמיש וורסטילי, אפשרויות רבות של אחסנה, פריקה וטעינה וכן אפשרויות שימוש נוספות. בשטחי האחסון ניתן להתקין מערכות הגנה ונעילה חכמות ומערכות של בקרת אקלים לאחסון מגוון יותר, לאחסון חומרים רגישים ולהבטחה של שרידות ארוכה יותר. ההתקדמות הטכנולוגית שהשפיעה רבות על התחום באה לידי ביטוי גם בצד של השילוח. זמני האספקה התקצרו ורמת השירות עלתה, בין היתר, בזכות טכנולוגיות למעקב אחרי המוצר המוזמן מהמחסן ועד בית הלקוח.

"הרבה יותר ממחסן"

בימים אלה מתחילה קבוצת סופרין בשיווק של שטחים אטרקטיביים ביותר לשימושי לוגיסטיקה, תעשייה ואחסנה באזור התעשיה הצפוני של אשדוד. זהו פרויקט מבית מותג "טכנופארק" שיצרה קבוצת סופרין ביחד עם קבוצת וייס בעולם הלוגיסטיקה המודרני.
מדובר בהזדמנות ייחודית לבעלי עסקים ומשקיעים לרכוש שטחים, כאשר המחירים מתחילים מ־9,900 שקל למ"ר.
הפרויקט מתפרס על פני 5 קומות וכ־51,000 מ"ר ונהנה מנגישות מעולה, עם חיבור לנמל אשדוד. כמו כן הוא ממוקם בסמוך למחלף אשדוד צפון, המתחבר לכביש 4, וכ־15 דקות ממחלף שורק ביציאה ובכניסה לכביש 6, וכן לא רחוק מתחנות רכבת ישראל של אשדוד ויבנה.
צחי סופרין, בעלי שליטה וסגן יו"ר דירקטוריון בקבוצת סופרין: "המיקום של המרלו"ג באשדוד הוא מיקום אסטרטגי ביותר, סמוך לנמל המרכזי של ישראל, מבחינת אוניות המטען שעוברות דרכו והיקף שינוע המטענים. על כן אני מעריך שמרכז אחסנה ולוגיסטיקה באזור זה ייצר ביקושים גבוהים מאוד מצד בעלי עסקים, יבואנים ויצואנים שונים וכן חברות הזקוקות למרכזי אחסנה והפצה של סחורות המגיעות מחו"ל".
"היום המרלו"ג הוא הרבה יותר ממחסן", מוסיף סופרין. "הוא יכול להיות משרד, מרכז הפצה ושילוח, מקום המשמש בית מלאכה או מעבדת פיתוח של חברת תוכנה וגם שילוב של כמה ייעודים באותו העסק, למשל מרכז מבקרים או חנות, עם דיפו של הפצה ושילוח וחזית לתצוגה".

"טכנופארק" – עתיד הלוגיסטיקה והאחסנה

את התפתחות ענף המרלו"גים הניעו, לדברי צחי סופרין, שלושה כוחות עיקריים: "ראשית ההתפתחות הטכנולוגית של הבנייה, אפשרה להקים מחסנים תוך ניצול טוב יותר של הקרקע, כך שיתאפשר לאחסן באופן מהותי מסה גדולה יותר של סחורות על פני תא שטח קטן יותר. הכוח השני הוא הצמיחה הכלכלית והעלייה במסחר המקוון. לפתע נולד צורך במרלו"ג קדמי, נוסף על המרלו"ג המרכזי של החברה, הנמצא סמוך לאתר השינוע, למשל נמל או שדה תעופה".
הכוח השלישי הוא תהליך היעלמותם או השינוי המהותי שעוברים אזורי התעשייה הישנים, שבעבר התאפיינו במפעלי טקסטיל, מוסכים, תעשיות ישנות ובתי מלאכה. הרשויות המקומיות הבינו מהר מאוד שעל מנת לקבל ארנונה גבוהה, יש לפתח יותר תעסוקה, והחלו בהדרגה לפנות את העסקים הישנים הללו לטובת ניצול זכויות ובנייה לגובה, הקמה של יותר שטחי משרדים או תעשייה נקייה, בזכות תהליכי האוטומציה הגלובליים. בשל כך היו צריכים העסקים הישנים למצוא בית חדש שיתאים גם עבורם לצרכים מודרניים, ובאופן טבעי, עסקים כאלה הגיעו לחפש שטחים חדשים בפרויקטים המציעים מבני תעשייה ואחסנה רב־תכליתיים.
את המותג "טכנופארק" יזמה לראשונה לפני מספר שנים קבוצת סופרין, העוסקת בייזום, ניהול והקמה של פרויקטים נדל"ניים למגורים, משרדים, לוגיסטיקה ומסחר. כיום "טכנופארק" מהווה שם נרדף למרכז לוגיסטי חדשני המספק את הדרישות הגבוהות של משתמשי הקצה וגם חברות גדולות המחפשות מרכזי אחסנה מודרניים. בעלי עסקים קטנים, בעלי מלאכה קלאסיים, כמו זגג, פחח או מסגר, משוועים לשטחים משרדיים, חנויות או בתי מלאכה חדישים יותר.
2 צפייה בגלריה
"טכנופארק" חולון - קבוצת סופרין וקבוצת וייס
"טכנופארק" חולון - קבוצת סופרין וקבוצת וייס
"טכנופארק" חולון - קבוצת סופרין וקבוצת וייס
(צילום רחפן: SKYPRO)

המרלו"ג הרביעי יצא לדרך

המרלו"ג הנוכחי באשדוד הוא הרביעי במספר שמובילה קבוצת סופרין. זאת לאחר שניהלה, באמצעות קבוצת רכישה, את המרכז הלוגיסטי "טכנופארק" בחולון, שכבר נמסר ואוכלס; את המרכז הלוגיסטי "טכנופארק" אבן יהודה, שקיבל טופס 4 ממש לאחרונה; את המרכז הלוגיסטי "טכנופארק" נשר, אשר נמצא בתהליך רישוי; וכעת, כאמור, את "טכנופארק" אשדוד, אשר יוצא לשיווק ומזמין רוכשים ומתעניינים להצטרף להצלחה.
הקרבה והחיבור של אזור תעשייה זה ושל הפרויקט לנמלי העיר ולמסוף רכבות המטען מהווים יתרון גדול בקרב חברות העוסקות בייבוא וייצוא וכמובן, התעשיינים. גם בפרויקט זה תהיה אפשרות נדירה לבעלי מקצועות קטנים ובינוניים להיות בעלים של נכס שתפור למידותיהם, ואשר יעשו בו שימוש לעסק שלהם, אשר עשוי ביום מן הימים להפוך לנכס מניב להשקעה.
צחי סופרין מסכם: "מלבד ההתפתחות הטכנולוגית המשמעותית בתחום המרלו"גים, מבחינת הדרך שבה אנו חושבים על העסק ובונים את הפרויקט, אנו חווים עלייה מטאורית גם בביקושים למרכזים כאלה, וזאת לא רק בגלל הגידול במסחר אונליין והצורך במרכזי שילוח קרובים כמה שיותר לאוכלוסייה לצורך אספקה מיידית של סחורות, אלא גם בגלל השימושים הרבים שנוספו לתחום ממש בשנה־שנתיים האחרונות. מקומות, כמו מטבחי רפאים, מתקני קירור, חוות שרתים או אחסנה עצמית - גם הם מגדילים עוד את הביקושים למרכזים לוגיסטיים בכלל ומכרזים דוגמת "טכנופארק" בפרט".
קבוצת סופרין, בראשות חברת סופרין אחזקות, שהינה חברה ציבורית הרשומה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, החלה את פעילותה בשנת 2009. עיקר פעילות החברה, ממוקדת בשלושה תחומי פעילות: (א) ייזום נדל״ן; (ב) נכסים מניבים ; ו- (ג) קבוצות רכישה.