פיצוי קטן לצרכנים בתביעות ייצוגיות בנושא אחריות על מוצרי חשמל ב-13 יבואניות של מוצרי חשמל: בהסכם פשרה בארבע תביעות ייצוגיות הוחלט על חידוד וריענון נהלים להבא וכן על הרחבת אחריות לצרכנים חדשים של פלייסטיישן – לשלושה חודשים מעבר לאחריות הניתנת ממילא – פיצוי שגובהו מוערך ב-400 אלף שקל. כל זאת כשגובה התביעות הוערך במאות מיליוני שקלים.
בתביעות שהוגשו לביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד ב-2014 ו-2015 והסתיימו בפשרה כעת, כעבור עשור, נטען כי יבואניות מוצרי חשמל מתנות מימוש אחריות בהצגת חשבונית או הוכחת קנייה – באופן המנוגד לחוק שאוסר להתנות על זכויות הצרכן. כן נטען כי הן לא תמיד מנפקות או מצרפת מדבקת אחריות למוצרים המיובאים או הנמכרים על ידן, למרות שהן מחויבות לכך על פי חוק ולא עומדות בתנאים הפוטרים אותן מלעמוד בחוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
פלייסטיישן 5
פלייסטיישן 5
פלייסטיישן 5
(צילום: Girts Ragelis / Shutterstock)

החברות לא יפצו צרכנים בעשרות ומאות מיליוני שקלים

הנתבעות היו אלקטרה מוצרי צריכה, ישפר, תדיראן גרופ, שאוליאן סחר בע"מ, ראלקו מוצרי צריכה, טורנדו, אקזיט אלקטרוניקס, סלמור סחר חשמל בינלאומי, דיפלומט מפיצים, מ.מ.ס מולטי מרקטינג סרביסס, מודן אלקטרוניקה, בי קונקט, קלינטון סחר והידור מוצרים בע"מ.
אלקטרה דיווחה לבורסה ב-2014 כי הנזק שמיוחס לחברת הבת שלה בייצוגית שהוגשה נגדה (ונגד ישפאר) הוא 75 מיליון שקל וכי כלל הנזק שנגרם לצרכנים המיוצגים בתביעה זאת, מוערך על ידי המגישים ב-254 מיליון שקל. אלקטרה כאמור לא צריכה לפצות צרכנים – לפי הסכם הפשרה.
במקביל אושרה בימים אלה תביעה ייצוגית של אותם עורכי-דין, באותו נושא, גם נגד היבואנים: ניופאן, קרט ישראל, סמליין, BSH, י.שלום, המילטון, הנקודה החמה, מ.ברוכים ובניו, יניר מערכות ואס.ג'י אלקטרוניקה.

החברות נטלו על עצמן התחייבות לעמוד בחוק ביתר קפדנות

בהסכם הפשרה שנחתם מולן נטלו על עצמן הנתבעות התחייבות מעתה והלאה, לצרף מדבקות אחריות או לוודא כי הן יצורפו לטובין אותם הן מייבאות לארץ, או לספקן למי שמוכר אותם לצרכן. כל זאת אלא אם החברה מקיימת את מלוא התנאים הפוטרים אותה מחובה זו בהתאם להוראות החוק, ככל שהוא חל על המוצר שהן מוכרות.
הוסכם כי כל תנאי הכלול בתעודות האחריות, לפיו חובה להציג חשבונית רכישה כתנאי למתן שירות באחריות הינו בטל ומבוטל - אלא אם הצרכן לא מציג מדבקת אחריות עם פרטים מלאים ובלבד שהנתבעות קיימו את הוראות החוק. הן התחייבו שכל מדבקות האחריות שיופקו מ-12 במרס 2024 והלאה לא יכללו תנאי כזה.
הן התחייבו כי עליהן לתת שירות בתקופת האחריות במקרים בהם חלה האחריות, מבלי שהצרכן יצטרך להציג חשבונית רכישה או תעודת אחריות אלא אם הצרכן לא מציג מדבקת אחריות עם פרטים מלאים למרות שהוא קיבל אחת כזאת ובתנאי שהחברה סיפקה לו מדבקה כזאת. מדובר במוצרים בייבוא ישיר של החברות בלבד, כלומר - אין באמור כדי להטיל חובה לתת שירות לטובין שנרכשו באמצעות יבוא מקביל.
כאמור, אחת מהחברות, ישפאר מוצרי צריכה, תיתן פיצוי לציבור בשווי כולל לצרכן בסך 400 אלף שקל. היא תעניק את הפיצוי לציבור באמצעות מתן אחריות נוספת לקונסולות פלייסטיישן שמיובאות ומשווקות על ידה ללקוחות חדשים לתקופה של שלושה חודשים של אחריות נוספת. תנאי האחריות הנוספת יהיו זהים לתנאי האחריות הרגילה ויכללו חריגים על פי דין בלבד. הפיצוי לציבור יינתן מ-1 במרס 2024 ועד מימוש ההטבה במלואה. אם לא תמומש במלואה עד תום 6 חודשים – תינתן תקופה נוספת לצורך חלוקת מלוא הפיצוי. אם גם במהלך הארכה לא ימומש הפיצוי במלואו, תעביר החברה כל יתרה של פיצוי שלא תחולק עד תום התקופה – לקרן לתביעות ייצוגיות.

מה אומר החוק? מתי יבואן חייב לספק מדבקת אחריות למוצר

לפי תקנות הגנת הצרכן (מדבקת אחריות) - 2012, המכונות "חוק מדבקות האחריות", עוסק חייב לספק מוצר עם תעודת אחריות וחלק מהמוצרים צריכים לבוא גם עם מדבקת אחריות (לצד תעודת האחריות), שתוכל לשמש את הצרכן במקרים בהם התעודה אבדה או ניזוקה, במיוחד כשמדובר על תקופות אחריות ארוכות ובפרט כשמדובר במוצרים יקרי ערך.
לפי התקנות, מדבקת אחריות תהיה מדבקה מקורית שהנפיק יצרן שבשימוש סביר במוצר שעליו היא מודבקת בתקופת האחריות, לא תינתק והכיתוב עליה לא יימחק.
הכיתוב על המדבקה יהיה באותיות וספרות ברורות, עמידות וקריאות, צבע האותיות והספרות יהיה נוגד את צבע הרקע שעליו הן כתובות וגודל האותיות והספרות לא יקטן מגודל גופן של 10 פיקסלים או שני מילימטרים.
על גבי מדבקת האחריות ייכתב: תום תקופת האחריות המלאה, תום קופת אחריות נוספת שהיא מוגבלת – בדיוק כפי שהן כתובות בתעודת האחריות. כל כיתוב נוסף על גבי המדבקה יהיה לפי בחירת היצרן ובלבד שגודל הכיתוב לא יעלה על גודל האותיות והספרות של הכיתוב המחויב על פי חוק. החובה הזאת לא תחול על סוגי טובין שאינם טובין כהגדרתם בתקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות) וטובין ששטח הפנים הפנוי שלהם שווה או קטן לגודל מדבקה בגודל גופן הנדרש על פי חוק.
לפי המועצה לצרכנות: "פעמים רבות מוצא עצמו הצרכן במצב בו המוצר שרכש נמצא בתקופת האחריות, אולם בשל אובדן תעודת אחריות הוא אינו זוכה לקבל את השירות לו הוא זכאי. התיקון לחוק מציע פתרון פשוט לבעיה האמורה, מדבקות האחריות יודבקו בדבק מיוחד בחוזקו ובעמידותו. המדבקות יהיו מסוג שאינו ניתן לזיוף ואינו ניתן להעברה ממכשיר למכשיר".