אם אתם עצמאים או שכירים יש מספר פעולות שכדאי שתהיו מודעים להן על מנת להיטיב את מצבכם הפיננסי וכן לדאוג לעצמכם ליום שבו תפרשו לפנסיה. באמצעות רן קלי, יו"ר קבוצת הפיננסים קלי ועו"ד ליאת סעדון לוי, שותפה במשרד גדעון רובין ושות' המתמחה בדיני עבודה ופנסיה, גיבשנו עבור העצמאים והשכירים מספר דגשים לקראת סוף השנה האזרחית וכמה עצות שיכולות לעזור בכל ימות השנה.

ההטבות לעצמאים

סוף השנה כבר כאן, ומי שמנהל עסק עצמאי מכל סוג צריך להתחיל להתכונן מבחינה פיננסית לתום מעגל הפקדות. מה זה אומר? רן קלי מסביר כי בסופה של שנה קלנדרית, נספרות ההפקדות שמבצעים עצמאים לקרנות ההשתלמות שלהם, לקרנות הפנסיה ולערוצי חיסכון נוספים כמו קופות גמל וכדומה. בשלב זה מומלץ תמיד למקסם את היכולת שלך ליהנות מהטבות מס, באמצעות ביצוע הפקדות אסטרטגיות לערוצי החיסכון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הכנת דוח כספי
הכנת דוח כספי
(צילום: shutterstock)
המדינה ייצרה מספר דרכים לעודד עצמאים להפקיד בזמן את הסכומים הנכונים וחשוב לדעת מהן ההטבות הממתינות למפקידים בתום השנה האזרחית.
בדקו האם הגעתם לתקרת ההפקדה בקרן ההשתלמות: אם אתם עצמאים ואינכם מחזיקים בקרן השתלמות, קרוב לוודאי שכדאי לכם מאוד לפתוח קרן כזו לעצמכם. קרן השתלמות נחשבת לאחד מאפיקי ההשקעה האיכותיים ביותר, בין אם אתם עצמאים ובין אם אתם שכירים. ואולם עבור עצמאים - שמנהלים את הפקדותיהם ואת חסכונותיהם לגמרי לבד, זהו ערוץ חשוב שקיים כשהשלמה לחיסכון הפנסיוני.
הפקדות לקרן ההשתלמות הן רכיב חשוב בחיסכון לעצמאים שכן הן יכולות להיות מנוכות כהוצאה מוכרת והן פטורות ממס רווחי הון בעת המשיכה. הן גם נהנות מיתרון של נזילות (אפשר למשוך מהן בקלות מתום 6 שנות וותק) על פני קרן הפנסיה - שהוא חשוב מאוד לעצמאים.
אם כן, הפקדות שיבצעו עצמאים לקרן ההשתלמות בשיעור של עד 4.5% מהכנסתם השנתית החייבת במס, ועד 12,776 שקל בשנה (תקרת המס בשנת 2023) - יוכרו כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה.
קלי מסביר כי "ההפקדה המוטבת - זאת שנהנית מפטור ממס רווחי הון בעת המשיכה - יכולה להתבצע גם היא עד ליום האחרון של השנה, כלומר, עד ל-31.12.2023. (אבל לא רק, אפשר להפקיד בהדרגה באופן שוטף במשך כל השנה). ההפקדה המקסימלית לקרן ההשתלמות על ידי עצמאים שתהיה פטורה ממס רווחי הון עומדת על 19,920 בשנה נכון לשנת 2023".
נצלו את היכולת של עצמאים להפקיד לפנסיה על פי בחירתם: החל משנת 2017, מחויבים העצמאים במדינת ישראל להפריש נתח מהכנסותיהם לקרן פנסיה. מטרתה של המדינה היא להבטיח שגם למי שאינו עובד כשכיר - ואינו נהנה מהפקדות קבועות לפנסיה - יהיה מספיק כסף בחיסכון לקראת יום הפרישה.
לדברי קלי, "ההבדל העיקרי הוא שעצמאים נהנים מהטבות ספציפיות עבורם בהפקדות לקרן הפנסיה. שימו לב - לצד החיוב בהפקדות לפנסיה, המדינה קובעת גם מינימום הפקדה חודשית ושנתית לעצמאים, אבל זה ממש לא אומר שזה מה שצריך להפקיד. מכיוון שפנסיה היא אפיק חיסכון איכותי ביותר ושנהנה מהטבות מס, מותר וגם מומלץ להגדיל את ההפרשה. למעשה, חישוב נכון תוך תכנון פרישה לפנסיה, יכול לעשות את ההבדל בין פרישה ברווחה ועם קצבה מספקת, לבין קצבה קטנה מדי בעתיד".
על פי החוק, עצמאי שהכנסתו היא עד 5,935 שקל לחודש (מחצית מהשכר הממוצע במשק, העומד כיום על 11,870 שקל ) חייב להפקיד 4.45% ממנה לקרן הפנסיה. מעל להכנסה זו, חובה להפקיד 12.55% על היתרה. מי שמרוויח למשל בדיוק את השכר הממוצע במשק - 11,870 שקל - יחוייב להפקיד 4.45% ממחצית משכרו, ו-12.55% מהמחצית השנייה: סה"כ 1,009 שקל בחודש, או 12,108 שקל בשנה.
כאמור, כדאי להפקיד יותר, בהתאם לרמת ההכנסות וההוצאות - ואם אתם לא בטוחים כמה בדיוק, כדאי להתייעץ עם סוכן פנסיוני.
וממה נהנים העצמאים? ישנן שתי הטבות מס שניתנות על הפקדות לקרן: התייחסות להפקדה כהוצאה מוכרת, כלומר הקטנת ההכנסה החייבת במס; וזיכוי שמשמעותו הפחתה של תשלום מס ההכנסה השנתי. ההטבות ניתנות על פי מדרגות מס.

הטבות מס לעובדים שכירים

עובדים שכירים מפקידים באופן אוטומטי לפנסיה במסגרת מקום העבודה, אך גם הם יכולים לשפר את מצבם. עבור רוב השכירים, השכר הפנסיוני (= השכר המהווה בסיס להפקדות פנסיוניות או שכר הבסיס) נמוך מהשכר ברוטו. מה שרוב האנשים אינם יודעים, הוא שכל עובד שכיר רשאי להפקיד באופן עצמאי לפנסיה מאותם רכיבי שכר נוספים, כגון שעות נוספות, החזר הוצאות, שווי רכב, עמלות וכד'. "בכלל אצבע", מסביר רן קלי, "עובד שכיר יכול להפקיד באופן עצמאי 16% משכרו הלא-מבוטח, וליהנות מזיכויים ומניכויים במס". לדוגמא עובד ששכר הפנסיוני (שכר הבסיס) שלו הוא 10,000 שקל , ורכיבי שכר נוספים - 5,000 שקל .
הפקדה במעמד עמית עצמאי בסך של 800 שקל בחודש (= 16% * 5,000 שקל), תזכה את החוסך בהחזר מס בשיעור 35%. במילים אחרות, הפקדתי בקופה על שמי 800 שקל, מהם מימן מס הכנסה - 280 שקל (35%), ואילו אני, תרמתי בפועל, 520 שקל בלבד (= 280 שקל - 800 שקל ). השקעה כדאית מאוד. מבחינה אופרטיבית, נציין כי את הטבת המס ניתן לקבל אוטומטית דרך תלוש השכר, היכן שהמעסיק מאפשר זאת. ולא, באמצעות הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.
מהי הבדיקה הפשוטה ביותר שעלי לעשות כדי לדעת האם המעסיק שלי מפריש עבורי את הסכום הנכון לקרן הפנסיה / קרן השתלמות? על מנת לוודא את הפקדות המעסיק, יש לבחון את הדוחות הנשלחים מדי רבעון מקרן הפנסיה / ביטוח המנהלים / קרן ההשתלמות ולהשוותם להוראות הנוגעות לעניין ההפקדות הפנסיוניות בהסכם ההעסקה. עו"ד ליאת סעדון לוי מסבירה כי "בדוחות הרבעוניים מצוין באופן ברור מהי המשכורת על בסיסה מבוצעות ההפקדות ומהם הסכומים שהופקדו בכל אחד מהרכיבים – פיצויים / תגמולים. באמצעות חלוקת סכום ההפקדה בסכום המשכורת נקבל את שיעור ההפקדה ונוכל לבדוק האם הוא תואם את השיעור הקבוע בהסכם ההעסקה. במקביל, מומלץ לבחון גם את תלוש השכר ולהשוות בין הנתונים בתלוש לנתונים בדוחות הרבעוניים.
"כמו כן, בדוחות הרבעוניים והשנתיים של קרן הפנסיה / ביטוח המנהלים מצוין השכר המשמש לביצוע ההפקדות ובהתאם - לחישוב הפנסיה, וניתן להשוות אותו לשכר הקובע בהסכם ההעסקה ובתלוש השכר. ניתן תמיד להיעזר ביועץ פנסיוני או בעו"ד העוסק במשפט העבודה כדי לבדוק את הדברים באופן מדויק".
אם גיליתי שחסר כסף בקרן, האם המעסיק אחראי לכך או קרן הפנסיה? עו"ד סעדון לוי מסבירה כי ככל שהמעסיק לא העביר את מלוא הסכומים כמתחייב - האחריות חלה עליו. יחד עם זאת, לקרן הפנסיה / לחברת הביטוח אחריות נפרדת כלפי העובד - לוודא כי ההפקדות מבוצעות כסדרן וככל שמתעוררת בעיה, עליה לפעול מול המעסיק על מנת למלא אחר חובותיה (הודעות בעניין נשלחות גם לעובד). מנגד, ככל שההפקדות הועברו על ידי המעסיק אולם קרן הפנסיה או חברת הביטוח לא שייכה את הכספים שהועברו אליה לקופה הנכונה, היא זו שתהיה אחראית לתיקון הטעות ולנזק שנגרם לעובד.
למי עלי לפנות אם גיליתי שהמעסיק לא מפקיד כספים לפנסיה במועד? ראשית יש לפנות בדחיפות למעסיק, בכתב, ולדרוש תיקון מיידי וביצוע ההפקדות במועד. ניתן לפנות גם לקרן הפנסיה / חברת הביטוח ולדרוש את טיפולה בעניין. מומלץ לעקוב אחר המשך ההפקדות ולוודא שהן מבוצעות באופן הנכון. ככל שהאיחורים נמשכים - יש לפנות לבית הדין בתביעה מתאימה. חשוב לציין שבהתאם לחוק הגנת השכר, ככל שהמעסיק ניכה את חלק עובד משכרו אך לא העביר אותו לקרן הפנסיה - הדבר מהווה גם עבירה פלילית.