נייקי מפסיקה לשווק לעשרות חנויות שמוכרות מוצרי אופנת ספורט ולרשתות בינוניות, כך עולה ממכתבים ששלחה לבתי העסק. החברה נוקטת בצעד הזה דווקא בעידן בו צרכנים קונים נייקי אונליין מחו"ל ומחנויות שונות ומגוונות. נייקי משווקת נעליים, ביגוד ומוצרים נוספים למאות חנויות, רשתות ואתרי אינטרנט בארץ, כשנייקי נחשב למותג הספורט החזק ביותר בישראל. את המכתבים שלחה נייקי ישראל לחנויות "בנוגע להסכם קמעונאות שיש לחנויות עם החברה", כך כתבה.
במכתב נכתב כי: "מדיניות ההפצה לפיה פועלת החברה, תואמת את מדיניותה הגלובלית של קבוצת תאגידי נייקי ותפקידה לשמור ולקדם את ערך המותג נייקי בסביבה התחרותית הדינאמית בה פועלת החברה. לאחר בחינה מקיפה שנעשתה על ידי החברה ובשים לב לנסיבות השוק המשתנות, נמצא כי המשך היחסים העסקיים ביניכם לבין החברה אינו תואם עוד את מדיניות החברה ויעדיה.
"לאור זאת הריני להודיעכם כי החברה מבקשת לסיים את ההתקשרות העסקית בין הצדדים על פי ההסכם בתום עונת המכירות קיץ 2022. בהתאם לכך ההתקשרות בין הצדדים תגיע לסיומה ב-31 במאי 2022 ללא צורך בהתראה נוספת. מכיוון שעונת המכירות האחרונה שבה תספק לכם החברה מוצרי נייקי תהיה קיץ 2022, לא תוכלו להזין הזמנות עבור עונת המכירות סתיו 2022. בהתאם לכך ניתנת לכם בזאת הודעה מוקדמת בת שמונה חודשים.
2 צפייה בגלריה
המכתב ששלחה נייקי ישראל
המכתב ששלחה נייקי ישראל
המכתב ששלחה נייקי ישראל
"לנוכח מערכת ההזמנות העתידיות שבה מוזנות הזמנות מספר חודשים בטרם ביצוע משלוחים בפועל, לא תוכלו לבצע הזמנות עתידיות של מוצרי נייקי החל מ-27 באוקטובר 2021. כמו כן לא ניתן יהיה להזין הזמנות מידיות לאחר 21 באפריל 2022, בשל הצורך להותיר פרק זמן מספק עבור משלוח המוצרים בטרם סגירת החשבון. על המכירות והמשלוחים האחרים יוסיפו לחול, כתמיד, הסכם הקמעונאות שבינך לבין החברה.
"אנו מציעים כי תתחילו להיערך לסיום ההתקשרות בהתאם לעיל במטרה להמשיך לנהל את עסקיכם בהצלחה ללא מוצרי נייקי במגוון המוצרים המוצע על ידכם".
בעל חנות רם ספורט בקניון רמלה דוד בני, מוכר נייקי כ-35 שנה בשתי חנויות לבוגרים ולילדים, אמר ל-ynet כי "לפני כ-15 שנים נייקי העולמית החלה למכור בישראל. אני עובד איתם יפה, הכל משולם בזמן ואין שום בעיות. לפני שלוש שנים הם החלו לקצץ לנו דגמים בטענה שאלה דגמים בלעדיים לחנויות נייקי וחנויות פוט לוקר (הזיכיון של שתי הרשתות נמצא בבעלות חברת פוקס מ.ק). אמרו לנו מראש שדגמים מסוימים סגורים עבורנו, ולפעמים גם שלא נקבל דגם שכבר הזמנו.
"לפני כחצי שנה חודש החוזה עם סעיף לפיו נייקי יכולה לסיים את החוזה בכל עת. סירבתי לחתום וביקשתי להוריד את הסעיף. הם לא הסכימו. לא הייתה לי ברירה. ביום חמישי קיבלתי שיחת טלפון מאשת המכירות שלי שאמרה לי שבגלל התארגנות מחדש הם נאלצים להפסיק ההתקשרות בינינו. שאלתי אם משהו לא בסדר בהתנהלות שלי. אמרה שלא. החלטה חד צדדית אסטרטגית של החברה. הסתבר לי שכמוני קיבלו כ-70 בעלי חנויות ורשתות קטנות ובינוניות עם כשמונה סניפים. כל חנות כזאת קונה במיליונים. אנחנו בבעיה, זה מותג הספורט הגדול בעולם. יש פה משפחות ששולטות במותגים בינ"ל ומחסלים את החנויות הקטנות והבינוניות. זה קורה גם בארץ וגם בעולם. השאלה אם הרשות לתחרות והממשלה רוצות ש-500 משפחות יילכו לאבטלה".
נייקי יכולה לומר זה עניין עסקי שלנו, המדינה יכולה להגיד לכם לכם שזה עניין חוזי ושתלכו לבית משפט. "המדינה לא רוצה שטייקון יתעשר עוד יותר ולשלוח אלף איש לדמי אבטלה. גם מותגים אחרים ששמעו על זה יילכו בעקבות נייקי. אנחנו כבר שומעים דיבורים בכיוון הזה. יהיו פה אלפי חנויות סגורות וטייקונים יקנו אותן".
בעל חנות שסירב להזדהות אמר ל-ynet: "ההתנהלות דרקונית. נעבור לקנות מייבוא מקביל אבל זה יהיה קשה מאוד. ידוע שמאוד קשה ליבואנים כאלה להביא סחורה לארץ ומנסים לחסום יבוא כזה לכאורה בכל דרך".
עו"ד גיא סרוסי ממשרד עורכי דין סרוסי ושות' המייצג עשרות קמעונאים של נייקי שנפגעו ממדיניות החברה המתוארת, ואף ייצג בעניין דומה בעבר, מסר ל-ynet בתגובה: "חברת נייקי ישראל החליטה בהחלטה חד צדדית להיפרד מעשרות חנויות קמעונאיות ולהותיר עסקים רבים ללא מקור פרנסה עיקרי.
עו"ד גיא סרוסיעורך דין גיא סרוסיצילום: אילן אסייג
"זהו צעד נוסף בשרשרת צעדים של נייקי ישראל בשנים האחרונות שהחליטה הלכה למעשה להפסיק ההתקשרות עם חנויות קמעונאיות. צמצום סכומי ההזמנה המאושרים לחנויות מעונה לעונה, חסימת דגמים רבי מכר, הכל עד לניתוק סופי של החנויות מנייקי. משרדנו ימשיך לעמוד לצד בעלי החנויות כדי למנוע את הפסקת העבודה החד הצדדית, תוך מציאת פתרון הולם לבעלי החנויות".


מנייקי ישראל לא נמסרה תגובה.