בשיתוף "המקצוענים"

אם המרזבים מלאים בעלים רטובים ולא מאפשרים ניקוז של מי הגשמים, זה רק עניין של זמן עד שתסבלו מהצפות של הגג. אם לא בדקתם את יציבות העצים בחודשים האחרונים, אתם מסכנים לא רק את הרכוש שלכם, אלא גם נזק לעוברי אורח. מה כדאי לעשות בהפוגה הבאה של הגשמים, מיד כשהשמש חוזרת? לפניכם העצות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בדקו את תקינות המרזבים

כדי למנוע הצפות מים בגג, חדירות מים לתקרה ולקירות ונזק גדול לתשתיות הבית, כדאי מאוד לוודא שהמרזבים פתוחים. תפקיד המרזבים הוא לאפשר את זרימת מי הגשמים מהגג לכיוון הגינה. ניקוי מרזבים הוא פעולה שכדאי לעשות בתחילת החורף, אך אם לא עשיתם זאת עד עכשיו, לא כדאי לחכות שהנזק יגדל.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אתם ממילא מחליפים את המרזבים, בעקבות בלאי שלהם, כדאי מאוד לדאוג שהמרזבים החדשים יתוכננו כך שהפתח שלהם יהיה בקרבת גובה פני הקרקע.
פתח מרזב גבוה מדי, מרטיב קירות חיצוניים, גורם לרעש מטריד למשך שעות ארוכות, ואם הוא ממוקם ליד משטח בטון או משטח מרוצף אחר, הרי שמדובר בבזבוז מים.
כדאי לתכנן אותו כך שהוא ימוקם ליד עצים ושיחים, ואף להשקיע בתעלות בעומק הקרקע, שינתבו את מי הגשמים לצורכי השקיה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בדקו האם ניקוז מי הגשמים בגינה תקין

אם בעונות החורף הקודמות, ריבוי המשקעים על פני פרק זמן קצר יחסית, גרם לשלוליות ענק בגינה שלכם, כדאי להיערך אחרת הפעם.
תחילה, ודאו שהניקוזים בגינה תקינים. במידה שלא, ואתם עדיין רוצים להעביר את העונה הקרובה ללא קרקע בוצית עם שלוליות שקשה מאוד לנקז, תוכלו להסתפק בפתרון פרוביזורי אך אפקטיבי: חפירת בורות ניקוז.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בורות אלו, אמורים להיות בעומק של לפחות כמטר (הקוטר משתנה בהתאם למספר הבורות, מיקומם ושיפוע הקרקע). בורות אלו מכוסים באגרגטים (למשל: חלוקי נחל, חצץ או טוף). לא ניתן להבחין בהם, והתועלת שלהם לגינה לטווח ארוך גדולה.
בורות אלו מונעים הצפה של דשא, ושל שאר הצמחים בגינה במי הגשמים, ובכך מאפשרים לכם לשמור על הגינה במהלך עונת החורף. נזק לגינה, יעלה לכם ביוקר, לא רק מבחינת הצורך לשקם את הצמחים, אלא גם בשל הזמן שלוקח להם להיקלט באדמה ולהתפתח.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הכינו את הקרקע לשתילת צמחים עונתיים

אם טרם הכנתם את הגינה לחורף, ולא ניצלתם את תקופת הסתיו הארוכה ואת העובדה שהחורף גם השנה איחר משמעותית, עדיין תוכלו לעשות זאת. כדאי מאוד לדאוג לאוורור הקרקע (באמצעות פעולת 'תיחוח').
תחילה, כדאי לעקור צמחים עונתיים שהתייבשו כבר. לאחר מכן, יש לפזר קומפוסט (כ-10 ליטר לכל מ"ר) ולתחח (להפוך ולפורר) את האדמה עד לעומק של כ-15 ס"מ. פעולה זו מאפשרת לקומפוסט להתערבב ולהיקלט היטב באדמה, ולהכין אותה לקראת שתילה של צמחים חדשים.
מה למשל כדאי לשתול בימים אלו? אם אתם מעוניינים בצמחים עונתיים, תוכלו לשתול ורדים, בצלים ופקעות, אמנון ותמר, רקפות, סלסלי כסף ולוע ארי.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חפו שטחים חשופים

בכדי למנוע סחף של האדמה בגשמים, להגן על הצמחייה הקיימת, למנוע עשבייה ולמנוע כתמי בוץ על הקירות החיצוניים של הבית, כדאי מאוד לחפות את השטחים החשופים בגינה. אלו שאין בהם דשא, אבני מדרך או צמחיה.
ניתן לעשות זאת בעזרת פיזור של רסק גזם (מעין שבבי עץ לחיפוי הקרקע), שברי רעפים, חצץ, חלוקי נחל או טוף. שימו לב, שאם אתם בוחרים בחיפוי בחומר אורגני, כדאי להקפיד על שכבה בגובה של 10-15 ס"מ, על מנת שהחיפוי יהיה אפקטיבי.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היעדר העשבייה, תמנע את הצורך בריסוס מיותר או בניכוש עשבים סיזיפי בעונה הגשומה.
אם אתם אוהבים את המראה הפרוע של העשבים, תוכלו לשלוט במיקומם, ולהקל עליכם בטיפוח שלהם. לשם כך, תוכלו להשאיר אזור מסוים עם אדמה חשופה, בה לא תשתלו דשא או צמחים אחרים. אחת לכמה שבועות תצטרכו לכסח את העשבייה, כדי למנוע ממנה לטפס לגובה מוגזם ובכדי שהגינה תיראה מטופחת יותר. היתרון של עשביה המתפרשת על פני שטח גדול יחסית ומוגדר, היא שגם היא מונעת סחף של האדמה ואף מעודדת קיום חרקים ששומרים על הצמחים בגן.

בדקו את יציבות העצים

מדי שנה אנו שומעים על קריסות של ענפים ועצים, בעקבות רוחות כבדות. כדי למנוע אסון שיכול להיגרם במקרה שעוברי אורח יעברו בקרבת הבית שלכם, ובכדי למנוע נזקים מיותרים לכלי רכב, לגינה ולתשתיות הבית שלכם, זה הזמן לבדוק את מצב כל העצים שבשטח שלכם.
הדבר הכי חשוב הוא לבדוק את יציבות הענפים וגזעי העצים. בדקו את אזור החיבור של הענפים לגזע, ואם אתם מזהים סדקים או שברים, גזמו אותם. היזהרו מגזימה של ענפים גדולים מדי בעצמכם, ללא ידע בתחום, שכן אתם יכולים להפר את האיזון של העץ ואף לגרום לקריסתו, מצב מסוכן אף יותר מקריסת ענף.
8 צפייה בגלריה
(צילום: Shuttersotck)
כמה עולה תחזוקת גינה? תוכלו לבדוק את מחירון הגינון הנהוג בתחום.
אם לאחרונה שתלתם עצים צעירים, הוסיפו תמיכה של מוטות עץ לגזע וכסו את אזור בית השורשים, בכדי שהעץ ייקלט בקרקע. הימנעו מקשירה עם גומיה הדוקה מדי, שיכולה לגרום לנזק בלתי הפיך של הגזע.
שימו לב, שיציבות של עצים יכולה להיגרם גם בעקבות מזיקים שגרמו לנזק במהלך עונת הקיץ. במצב כזה, ייתכן שעדיין תוכלו לשקם את העץ, לטייב את הקרקע ולטפל במפגעים. גם מצב של ריקבון פנימי בגזע העץ מסוכן, ויכול לגרום לקריסתו ברוחות כבדות.