בגלל מצב החירום בחקלאות והמחסור בידיים עובדות, הממשלה אישרה היום (רביעי) להתיר כניסה מיידית של 5,000 עובדים זרים בחקלאות במסגרת מסלול חדש: בניגוד להסדרים הקיימים להבאת עובדים זרים במסגרת הסכמים מול המדינות מהם מיובאים העובדים, שאמורים להגן על העובדים, הפעם מדובר בהסכמים בין חברות כוח אדם בארץ לבין חברות כוח אדם פרטיות בחו"ל, ללא פיקוח של מדינת המוצא של העובדים.
היועצת המשפטית לממשלה הבעיה הסתייגות מהמסלול החדש בגלל חשש מסחר בבני אדם והגעה של עובדים זרים לארץ שלא מבחירתם החופשית, או תוך ניצול מצוקה שלהם. לכן, המסלול המיוחד אושר לשלושה חודשי ניסיון בלבד ולאחריו ייבחן שוב. במסגרת המסלול יובאו עובדים זרים ששהו בישראל בעבר בתוכניות השתלמות חקלאיות מוכרות, אשר יגויסו, כאמור, על ידי סוכנות כוח אדם פרטית, שלא במסגרת הסכמים בילטראליים.
1 צפייה בגלריה
פועלים תאילנדים על גבול עזה
פועלים תאילנדים על גבול עזה
פועלים תאילנדים על גבול עזה
(צילום: שאול גולן)
ההחלטה התקבלה ביוזמת שר העבודה יואב בן צור, שר הפנים משה ארבל ושר החקלאות אבי דיכטר, לאור השלכות מרחיקות הלכת של מלחמת "חרבות ברזל" על משק החקלאות בישראל, ולאור הצורך לוודא רציפות תפקודית של משק החקלאות במדינה. כמו כן, החלטה זו התקבלה במקביל לפעילות המואצת של משרדי הממשלה ליישם הסכמים בילטראליים קיימים ולהתקשר בהסדרים חדשים עם מדינות מוצא בהליך מהיר.
ביום שישי האחרון יזמו מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, ומנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא, מפגש משותף עם נציגי 12 סוכנויות פרטיות בעלות היתר ליבוא כוח האדם, במטרה לקדם פתרונות מהירים ומידיים, כדי להאיץ הבאת עובדים זרים לישראל.
מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, אמר ל-ynet שכבר בשבוע הבא יגיעו כמה עשרות עובדים לישראל, ובינתיים ארץ מוצאם לא מפורסם כדי למנוע מכשולים בעסקה. במקביל, פועל משרד החקלאות בתיאום עם משרדי ממשלה נוספים לחתימה על הסכמים עם מדינות כמו תאילנד והודו, במטרה לייבא מהם עובדים זרים לחקלאות.
בהקשר הזה לביא הודה כי "מדינת ישראל מנהלת כעת חילופי טיוטות להסכם בליטרלי עם שתי מדינות שהביעו הסכמה לשלוח עובדים לישראל, אבל ניסיונות הממשלה להרחיב הסכמים עם מדינות נוספות נענו עד כה בסירוב מצד אותן מדינות לספק לישראל עובדים בזמן המלחמה. רוב המדינות מוכנות לשלוח לנו עובדים, אבל רק אחרי המלחמה".
לפי הנתונים שהציג משרד החקלאות בוועדת הכלכלה, 7,407 עובדים זרים מתאילנד שמועסקים בענף החקלאות יצאו מישראל מאז תחילת המלחמה, מתוך כ-30 אלף עובדי חקלאות זרים שעבדו בישראל טרם תחילת הלחימה. בנוסף, 22 אלף עובדים פלסטינים לא נכנסים לעבוד בחקלאות מכיוון שהקבינט לא מאשר להם זאת. לכן, חסרים כיום כ-30 אלף עובדים בחקלאות, וכפועל יוצא מכך חקלאי העוטף הודיעו שלא ישתלו או יזרעו לעונה הקרובה.
יש לציין כי בשבת השחורה נרצחו למעלה מ-20 עובדים תאילנדים, 18 נפצעו, 19 נחטפו וכ-30 נחשבים נעדרים. לביא אמר כי "לאחר שהמשפחות של העובדים התאילנדים ראו את הזוועות שביצע החמאס בסרטונים ברשת, ולאחר פגיעת החמאס בכ-90 תאילנדים, שחלקם נטבחו באכזריות, המשפחות וגם ממשלת תאילנד לחצו עליהם לחזור".
בתוך כך, היום הודיע שר החוץ אלי כהן כי "המשרד מנהל מגעים מתקדמים לחתימת הסכמים להבאת עובדים מול שבע מדינות לכל תחומי המשק, סיעוד נקיון חקלאות ותעשייה, תוך הסרת מחסומים בירוקרטים". גם התאחדות התעשיינים התריעה בדיון המיוחד שנערך היום בכנסת בוועדה המיוחדת לעובדים זרים, כי לתעשייה חסרים מספר שיא של 25 אחף עובדים. רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר: "אנחנו חנוקים. אין לנו עובדים".
שר העבודה יואב בן צור: "מפרוץ המלחמה אנו עוסקים ביצירת פתרונות מהירים על מנת שהמשק יוכל להמשיך ולתפקד. אנו נמצאים בשעת חירום, ויש צורך מיידי בידיים עובדות, בוודאי בענף החקלאות כדי שנשמור על תוצרת הארץ וניתן לתעשיה הישראלית את מירב הכלים לתפקוד יעיל. עצרנו את כניסתם של עובדים הפלסטינאים ופעלנו בימים האחרונים בשיתוף פעולה של כלל המשרדים כדי להביא בשורה לחקלאים ולשוק העבודה בישראל".
שר החקלאות אבי דיכטר: "מברך על ההחלטה המתבקשת לאשר כניסת 5,000 עובדים נוספים לענף החקלאות. המהלך יעניק אורך נשימה לחקלאים שזקוקים לכח העבודה הקריטי הזה ואנו נמשיך להביא פתרונות נוספים לסוגיה זו. כך החקלאות הישראלית תבטיח חזרה לשגרה, רציפות תפקודית והבטחת ביטחון מזון, לצד המלחמה. בהזדמנות זו, אני מברך את כל המתנדבים והמתנדבות שמתגייסים למאמץ הלאומי ומסייעים לחקלאות בארץ. אנו במשרד החקלאות קוראים לציבור להיכנס לאתר שלנו ולהתעדכן במקומות בהם קיים ביקוש למתנדבים. זו החקלאות שלכם ואלה החקלאים שלנו".