משרד הביטחון עצר באופן זמני את אפשרות מימוש הפיקדון לטובת הכשרות מקצועיות. בשבועות האחרונים התעורר חשד להונאה במשיכת הפיקדון לטובת מימון הכשרות מקצועיות, לאחר שלבנק הדואר הגיעו בקשות רבות של חיילים משוחררים לממש את כספי הפיקדון האישי לטובת ביצוע הכשרות מקצועיות במגוון מוסדות מוכרים לפיקדון, שבהם כלל לא למדו.
יש לציין כי כן יהיה ניתן יהיה להמשיך למשוך את הפיקדון לטובת לימודים (שאינם הכשרות מקצועיות), הקמת עסק, נישואין, שיעורי נהיגה, רכישת בית/דירה או קרקע לבניית בית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
הקרייה בתל אביב
הקרייה בתל אביב
משרד הביטחון
(צילום: שאול גולן)
לפי החשד של משרד הביטחון, מדובר במעל ל-100 מקרי הונאה, בהיקף שעלול להגיע, בתום הבדיקה הפנימית, למאות אלפי שקלים, ואף מעבר לכך. כספי הפיקדון הם בהיקף של 30-20 אלף שקלים לכל חייל משוחרר, שיכול למשוך את כולם במזומן בתום חמש שנים מיום שחרורו.
בשנים האחרונות הגדילו במערכת הביטחון ובאישור הכנסת את כמות הגופים הפרטיים שמוכרים לצורך הכשרות מקצועיות, במאות אחוזים, בהם גם לקורסים נישתיים שאינם אקדמיים, כמו לימודי בישול, הנחיית פודקאסטים ועוד. הפיקוח עליהם רופף יחסית לרגולציה הכבדה שיש על מוסדות אקדמיים רגילים כמכללות או אוניברסיטאות שכפופות למל"ג.
יחד עם זאת, לפי הערכה הראשונית, האנשים שניפקו בפרשה הנוכחית את האישורים המזויפים הם מתווכים. החשד עלה לאחר שהחיילים המשוחררים ציינו בשוברים לבנק הדואר את מספרי חשבון הבנק הפרטיים שלהם להעברת הכספים, ולא את מספר החשבון של חברת ההכשרה, דבר שהעלה את חשד פקידי בנק הדואר, מאחר שלא ייתכן שלאותם גופי הכשרה פרטיים יש כל כך הרבה חשבונות בנק. בתום הבדיקה במשרד הביטחון צפויה להיפתח גם חקירה פלילית ע"י המשטרה.
בשנים האחרונות התרחשה פרשה דומה, שגם במסגרתה זויפו חתימות וחותמות של גופים פרטיים שמעבירים הכשרות מקצועיות לחיילים משוחררים תמורת כספי הפיקדון. כחלק מההתמודדות עם התופעה, בוחנים במערכת הביטחון וגורמי בנק הדואר מעבר לשוברים דיגיטליים שמבטיחים זיהוי ודאי של ביצוע הלימודים ע"י החייל המשוחרר.