התחזקות השקל נמשכת גם היום: הדולר יורד במסחר הרציף בעוד כשלושת רבעי האחוז - ונסחר סביב שער של 3.65 שקל, לאחר שהשער היציג נקבע על 3.653. האירו שב וירד מתחת לרף ארבעת השקלים - ובירידה של כחצי אחוז המטבע האירופי נסחר סביב שער של 3.99 שקל, שערו היציג נקבע על 3.986.
התחזקות השקל, שמגיעה כבר לכ-10% מאז שיא השערים של הדולר והאירו לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נמשכת למרות שהלחימה נמשכת, החשש מקשיים בייבוא עקב איום החות'ים על אוניות שמובילות סחורות לישראל דרך הים האדום ודחיית אישור תקציב חדש לשנת 2024 לסוף חודש פברואר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
ירידת שערי הדולר והאירו משפיעים במידה רבה על ירידת האינפלציה, והדבר עשוי לסייע לוועדה המוניטארית של בנק ישראל להחליט אולי על הפחתת ריבית בנק ישראל ברבע אחוז כבר ב-1 בינואר הקרוב. התחזקות השקל מסייעת גם להקטנת הגירעון בתקציב המדינה ולשיפור מסוים בנטילת הלוואות של המדינה ובהחזר החובות הצמודים למטבעות הזרים.
יצוין שבמקביל נמחקו היום למעשה ירידות השערים בבורסה של ת"א מאז תחילת המלחמה. לפי שעה בנק ישראל נמנע מהזרמת עוד דולרים למשק, מתוך 30 מיליארד הדולרים שהקציב לתמיכה בשקל לאחר פרות המלחמה, אולם בשוק המט"ח ציינו כי עצם "האיום" של בנק ישראל להזרים מיליארדי דולרים אם השקל שוב ייחלש, משפיע על השוק וגם על הספקולנטים.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, הסביר את התחזקותו המתמשכת של השקל בכך שהמגמה החיובית בשוק ההון, שגוררת לעלייה בשווי תיק הנכסים שמחזיקים הגופים המוסדיים והעובדה שגופים אלה נמצאים ברמת חשיפה הקרובה לרמות השיא שמעל לרף ה-20%, גוררת להיצעי מט"ח מצד הגופים המוסדיים במטרה למנוע את עלייה משקל הדולר בנכסיהם. הקרבה לסוף שנת הכספים והעובדה שרבים מגויסים, יוצרת מצב בו מקבלי ההחלטות המבקשים לבצע פעולות של סוף שנת הכספים, נתקלים במצב בו השוק נתון ברמת פעילות נמוכה ואין מי שיוכל לקלוט את היצעי המט"ח הגדולים. השילוב של עודפי היצע ומיעוט רוכשים, נותן את הטון וגורר להתחזקות מהירה של השקל אל מול הדולר".
פורסם לראשונה: 13:02, 18.12.23