בשיתוף אתר "המקצוענים"
תכנון תאורה גרוע, יכול לגרום לסנוור, לכאבי ראש, לקשיי הירדמות ולקושי להתרכז בחדר. זה תקף לגבי כולנו, אבל כשמדובר בחדרי ילדים, שממילא מתקשים להירדם, לווסת את החושים ואת הרגשות, זה קריטי אף יותר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לכן, הנה הדברים שכדאי שתיקחו בחשבון לפני שמתכננים את החדר, אך גם אחרי, כדי שתוכלו לתקן בדיעבד. מדובר בהוצאה לא משמעותית, שההשפעה שלה יכולה להיות דווקא מאוד משמעותית על איכות החיים של הילדים שלכם.

מהם הקריטריונים שחשוב להתייחס אליהם כשמתכננים תאורה בחדרי ילדים?

פונקציונליות: חדרי ילדים אמורים להיות מתוכננים בצורה הכי ורסטילית שאפשר, בגלל שהצרכים שלהם משתנים בתדירות גבוהה מאוד: חודשים או שנים בודדות. פעוט, תינוק, ילד קטן או מתבגר – כל אלו מצריכים תרחישי תאורה שונים.
בתחילה, הדגש הוא על שינה בחדר (או תאורה פונקציונלית שאמורה להקל עליכם במציאת החפצים והבגדים שלהם).
בהמשך, התאורה אמורה לאפשר להם להירדם בעצמם בקלות או לצעוד בצורה בטוחה כשהם מתעוררים באמצע הלילה.
ככל שהם גדלים וגם מתחילים ללמוד בחדר, לארח חברים או לשחק במחשב ולצפות בטלוויזיה – הרי שהתאורה התומכת בכל אחת מהפעילויות האלה, אמורה להיות שונה.
תאורה מרכזית בלבד? טעות. השקעה קטנה באפשרויות הארה שונות (ליד המיטה, ליד פינת הלימוד, לצורך התמצאות באמצע הלילה וליד הארונות), כל אלו יהפכו את החיים שלהם לקלים יותר, ישמרו על הראייה שלהם ויעודדו אותם ללמוד ולהתרכז טוב יותר לאורך זמן.
בטיחות: כשמדובר בתכנון תאורה, השאלה היא לא רק מה כדאי לעשות, אלא גם ממה חשוב מאוד להימנע. גופי התאורה בחדרי ילדים אמורים להיות בטוחים ככל הניתן (מוטב לא להשתמש בגופי תאורה עדינים מזכוכית שיכולים להישבר בקלות רבה יותר).
כמו כן, חשוב שהכבלים של מנורות הצד לא יהיו נגישים לילד, כדי שלא יוכל למשוך אותם או להיתקל בהם בטעות. אם הם תלויים על מדך, מוצמדים למיטה או לשולחן (עם קפיץ עיגון זמני), חשוב שהם לא יוכלו ליפול על הראש שלו בזמן השינה, למשל.
העיגון חייב להיות חזק ויציב. ככלל, מוטב להימנע מתליית מדפים או חפצי נוי ממש מעל ראש המיטה של הילד.
השפעה על מצב-הרוח והריכוז: גוון אור לבן (מכונה גם אור קר), אמנם יעיל מאוד לפינת הלימוד או לצורך התמצאות בחדר (ליד ארונות או איתור חפצים, משחקים וכו'), אבל הוא מאוד לא מומלץ לשעות הערב.
מדוע? בגלל השפעת תאורת היום (גם אם היא מלאכותית) על השעון הביולוגי שלנו.
החל משעות הערב, כדאי להשאיר בחדר רק תאורה חמה, מרגיעה ומעודדת הפרשת מלטונין, ההורמון האחראי על השינה.
בהיעדר נורת לילה מתאימה, בגוון חם ומרגיע, הילד יתקשה להירדם או לשמור על השינה שלו לאורך כל הלילה.

כיצד לתכנן את התאורה? היצמדו לכללים הבאים

ליצור תרחישי תאורה שונים: תאורה מרכזית בחדר, במרבית דירות הקבלן היא גוף תאורה התלוי במרכז התקרה.
ראשית, אם ניתן, הוסיפו מתג ליד מיטת הילד, שתאפשר לו לכבות ולהדליק את האור גם כשהוא במיטה.
שנית, דעו כי ישנם גופי תאורה שמאפשרים שלושה מצבים שונים (תאורה לבנה, תאורת ביניים ותאורה צהובה). כך, באותו גוף תאורה אתם מאפשרים שלושה תרחישים שונים.
פרט לתאורה המרכזית הקבועה, דאגו לגופי תאורה נוספים: ניתן לתלות גופי תאורה על הקירות (תאורה היקפית נעימה, שאינה מסנוורת ומאירה את החלל בצורה טובה).
תוכלו לתלות פס תאורה על התקרה, לכיוון ארון הבגדים, ובכך לאפשר התמצאות נוחה בתוך הארון.
אפשרות חלופית, נוחה וזולה יותר, היא לתלות פסי תאורה (לדים), מתחת למדפים, בתוך הארון. זו, נטענת באמצעות סוללה, קלה מאוד להתקנה עצמית ומאפשרת התמצאות מאוד טובה ואיתור הבגדים בקלות.
באזור פינת הלימוד, כדאי לתלות גוף תאורה בזווית שתמנע סנוור, ותהיה נוחה מאוד לקריאה.
לא כל מנורות השולחן נוחות לשימוש. חלקן מטילות צל בזמן הכתיבה, חלקן מתחממות ולא כולן מספיק גבוהות ובזווית מתאימה.
לכן, לא רק גוף התאורה הוא שחשוב, אלא גם המיקום שלו על השולחן או על הקיר.
ליצור תאורת שכבות: כיום, עם המעבר לנורות לד, הרי שעלות הארת הבית נמוכה משמעותית מבעבר. זו, מאפשרת תאורת שכבות בקלות רבה יותר.
תאורה מרכזית, תאורה של גוף עומד לצורך קריאה ליד המיטה, גוף תאורה בפינת הלימוד (ממול, על הקיר שליד השולחן) – בכל אלו ניתן להשתמש במקביל, וליצור שכבות של תאורה. כמובן, שניתן גם להוסיף תאורת אווירה מעוצבת בדמות שרשרת נורות, כוכבים, פרפרים וכן הלאה.
בני-נוער רבים, אוהבים גם תאורה המאפשרת להם ליהנות ממשחקי מחשב (פסי לד צבעוניים המחליפים גוון, למשל).
להיות יצירתיים – שימוש בתאורה כאלמנט עיצובי מעניין: מעבר לעניין הפונקציונלי, הרי שכדאי מאוד לשתף את הילד, להתחבר אל עולם התוכן שלו, אל התחביבים ואל ההעדפות שלו.
למשל, נורת כדורגל, נורת בלרינה, נורת חד-קרן ואפילו נורת 'סירנה' של רכב משטרתי – כל אלו יהפכו את החדר לממלכה הפרטית שלו ויעצימו אותו.
תאורה, מאפשרת להתפרע בתקציב נמוך, והיא בהחלט אלמנט שגונב את ההצגה בחדר. אור, הוא מגנט הפוקוס הגדול ביותר. לכן, כדאי לנצל אותו לטובה ולהשתמש בו לצרכים שלכם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פורסם לראשונה: 14:26, 14.06.23