פיקוח לגיטימי או פגיעה בפרטיות? רואת חשבון קנדית חוייבה להחזיר כסף לחברה שהעסיקה אותה בגין "גניבת זמן", לאחר שתוכנת מעקב שהפעילה החברה קבעה שהעובדת מבצעת משימות אישיות בזמן שלטענתה היא עובדת. הפסיקה של בית המשפט הקנדי מסמנת את אחד המקרים הראשונים שבהם נעשה שימוש בטכנולוגיית מעקב כדי לקבוע שעובד צריך להחזיר כספים למעסיק משום שהטכנולוגיה גילתה שאינו עוסק בעבודה בשעות שהיה אמור לעבוד בהן.
הסיפור החל לאחר שקארלי בס, שכירה בחברת רואי החשבון Reach CPA בוונקובר איילנד, תבעה את החברה בטענה שפוטרה שלא כדין ודרשה מהחברה להחזיר לה שכר שלא שולם לה בסך 5,000 דולר ופיצויי פיטורים. בתגובה, החברה טענה שסיימה את העסקתה של בס בגלל שהיא "גנבה זמן" במהלך עבודתה, והגישה תביעה נגדית בדרישה שתחזיר שכר ששולם לה בסך של קצת יותר מ-2,600 דולר וגם חלק ממקדמה שקיבלה לפני תחילת עבודתה. בית המשפט דחה את תביעתה של בס והורה לה להחזיר כ-1,500 דולר לחברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עבודה מהבית. אילוסטרציה
עבודה מהבית. אילוסטרציה
עבודה מהבית. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
החלטת בית המשפט מגיעה על רקע העובדה שעוד ועוד חברות מתקינות תוכנות מעקב למיניהן במחשבים של עובדיהן כדי לזהות על מה הם מקליקים ואיזה מסך פתוח במחשב האישי שלהם, כדי להבטיח שהם עוסקים במשימות שקשורות לעבודה בזמן שהם עובדים מרחוק. לא מעט ביקורת נשמעת על מעקבים מסוג זה, ויש הטוענים כי מדובר בריגול לכל דבר הפוגע בזכויות הבסיסיות של העובדים.
באוקטובר 2022, המועצה הלאומית לזכויות עבודה בקנדה הביעה את דאגתה מהמעקב האלקטרוני ההולך וגובר של מעסיקים אחר עובדים, ומהפוטנציאל שלו לפגוע בפרטיות שלהם. היועצת הכללית של המועצה, ג'ניפר אברוצו, הודיעה על כוונתה "להגן על העובדים במידה האפשרית מפני ניטור אלקטרוני פולשני או פוגעני ולשמור עליהם ממה שנראה כמו פגיעה בזכויות שלהם". גם בישראל הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה מסמך שכולל את עמדתה המשפטית בנושא, ואת הנחיותיה למעסיקים ולעובדים.

צילומי המסך הסגירו

בדיון שהתנהל בעניינה של רואת החשבון הקנדית, התברר שלפני כשנה החברה שהעסיקה אותה התקינה במחשב הנייד שהונפק לה בעבודה תוכנת מעקב בשם TimeCamp. חודש לאחר מכן, החברה טענה שהמעקב גילה שבס לא עבדה בזמן שדיווחה שעבדה. החברה הבחינה באי-התאמה בין הדיווחים של בס לבין הזמן שעבדה בו בפועל. לטענת החברה, במהלך חודש אחד בין פברואר למרץ 2022, בס דיווחה שעבדה 50 שעות במערכת הנוכחות שלה, בעוד שהיא לא עסקה כלל במשימות הקשורות לעבודה בהתבסס על תיעוד תוכנת המעקב.
סרטוני צילום מסך שהוקלטו על ידי TimeCamp הוכיחו בסופו של דבר את הטענות שלה החברה, כאשר הם מראים אילו מסמכים המשתמש פותח ובמשך כמה זמן הוא מקיים איתם אינטרקציה. בנוסף, התוכנה מבדילה בין פעילויות שקשורות לעבודה וכאלה שאינן, כמו סטרימינג למשל.
בסה טענה שהיא הדפיסה את המסמכים המדוברים ועבדה על העותקים המודפסים, אבל מעולם לא העבירה אותם לחברה. המעסיק אמר בתגובה כי פעילות ההדפסה של בס מוגבלת וכי היא לא יכולה הייתה להדפיס את הנפח הגדול של המסמכים הנדרשים לביצוע עבודתה.