בתי עסק, חנויות, מפעלים ובעלי חלקות חקלאיות, עשויים להיות זכאים לפיצויים בגין נזקים שנגרמו או ייגרמו להם כתוצאה מהמבצע הצבאי "מגן וחץ", כבר 24 שעות לאחר שרשויות המדינה הודיעו על הגבלות תנועה באזור עוטף עזה ובדרום הארץ, ובצל הירי שהחל היום (רביעי) בצהריים לאזור.
הפיצוי יתאפשר בהתאם לחוק מאחר שבשל קיומו של מבצע צבאי נרחב, שבגינו הוטלו הגבלות על תנועת אזרחים באזורים מסוימים בדרום הארץ, פחתה בו מאוד תנועת המבקרים והקונים. לפי שעה הפיצוי יינתן לבעלי עסקים שיימצאו זכאים עד 40 ק"מ מהגבול.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
(צילום: רויטרס, מאיר תורג'מן)
בשל הימנעות של אזרחים להגיע לאזור עקב המבצע הצבאי והמתיחות, נוצר מצב שגרם להפחתה ניכרת מאוד בפעילות התיירות, בביקור במסעדות ובבתי הקפה, בקניות בחנויות ובכלל התנועה בדרום, מה שהפחית את הפעילות הכלכלית בעשרות אחוזים.
התקנות הקיימות נותנות מענה לעסקים בעוטף עזה, במרחק של עד 40 ק"מ מהרצועה, ובעדיפות למרחק של עד 7 ק"מ מהרצועה, כאשר שם חלק מהעסקים לא יכולים לפעול כרגיל, ולעיתים אף נמנעת היכולת לפתוח את העסק, בהתאם לכללים שנקבעו בהנחיות פיקוד העורף. אותם עסקים שיגישו תביעות על פגיעה במחזור עסקיהם יקבלו פיצויים על כך, וגם על שכר עובדים ונזקים לתוצרת.
למשל, שטח חקלאי, שסמוך לרצועה, שבו לא ניתן לקצר תבואה או לבצע קטיף של פירות, ישולם פיצוי ככל שנגרם נזק ליבול (למשל, פרי שהתקלקל מאחר שלא נקטף בזמן).
לגבי פיצויים על נזקים עקיפים אחרים, הזכאות לפיצויים באזור זה היא בהתאם לכללי הפסקת הפעילות שנקבעו בתקנות. כך לדוגמה: פיצויים למסעדה שנסגרה לפחות 24 שעות, פיצויים לעסקים בתחומי החקלאות והתיירות - מיד עם הפסקת הפעילות בהוראת המדינה - וכן תשלום פיצויים לאולמות שביטלו אירועים בעקבות הנחיות פיקוד העורף.
ככל הידוע, בוטלו כבר בערב הראשון של המבצע מספר חתונות ואירועים באולמות. רוב המזון שהוזמן לאירועים אלה לא יכול לשמש לאירועים בימים הבאים, וכמו כן נגרמו נזקים לבעלי האולמות בשל שכר שעליהם לשלם לעובדים באותם אירועים ונזקים נוספים שנבעו מביטול האירוע.
במקרה שיבוצע ירי לעבר ישובים שיגרום לנזק, צוותים של מס רכוש נכונים בכל מקרה להגיע לכל אתר שבו ייגרמו נזקים ובמידת הצורך גם לדאוג למגורים חליפיים למשפחות שביתם ניזוק חלילה.
רשות המיסים מחויבת לתת פיצויים לבעלי עסקים שנגרמו להם נזקים בשל הוראות מפורשות של פיקוד העורף על סגירת אזרים והגבלת גישה לישובים. בעל עסק באזור שלא הוגבלה בו התנועה (כמו, למשל, בבאר שבע), למרות המתיחות לא יהיה זכאי לפיצוי בשלב הזה.
בתוך כך, קרן הפיצויים ברשות המיסים כי לאור ההסלמה במצב הביטחוני, פתחה את המוקד בדרום למתן מענה לפניות אזרחים בנוגע לנזקים ישירים בטלפון *4954. צוותי קרן הפיצויים, המעודכנים בשוטף על ידי כוחות הביטחון, נמצאים כרגע באזורים שנפגעו ונותנים מענה לאזרחים שרכושם ניזוק.