במשרד האוצר החלו ללמוד כבר הערב (חמישי) את משמעות הצו שהוציא בג"ץ בעניין תקציב הישיבות. גורמים בכירים באוצר הסבירו ל-ynet כי העברות תקציביות שהיו צפויות לימים הקרובים לא יבוצעו ממילא, כדי שלא ליצור מצב שבו לא מכבדים את הצו לפני שלומדים את משמעותו המלאה.
בחודש אחד ההעברות לישיבות מתקציב המדינה אמורות להסתכם בכ-150 מיליון שקלים. ההערכה היא שאם לא יהיה שינוי קרוב במצב גיוס תלמידי הישיבות, ייעצר כשליש מהתקצוב. המשמעות: עצירה של 50 מיליוני שקלים בחודש, וזאת בשל האיסור לבצע העברות כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים עבור תלמידי מוסדות אלה שלא קיבלו פטור או דחיה של שירות צבאי.
תקציב הישיבות לשנה הנוכחית מסתכם לאחר העלאתו ב-1.7 מיליארד שקלים, ולכן הוסבר על ידי גורם בכיר באוצר כי במשך השנה צפויה אי העברה של כשליש מסכום זה, קרוב ל-600 מיליון שקל, כל זמן שהצו של בג"ץ יהיה בתוקף.
1 צפייה בגלריה
יצאנו לדבר עם תלמידי הישיבות על נושא הגיוס לצה"ל
יצאנו לדבר עם תלמידי הישיבות על נושא הגיוס לצה"ל
תלמידי ישיבות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יצוין שבעת הקרובה השנה צפויים כ-4,000 תלמידי ישיבות להגיע למועד גיוסם לצה"ל וככל שאלה יימנעו מלהתגייס, הישיבות שבהן הם לומדים יינזקו מאוד בתמיכה הכספית שאמורים היו לקבל מתקציב המדינה.
כבר הערב כאמור צפויים באגף החשב הכללי ובאגף התקציבים באוצר להתקיים דיונים בעניין משמעות הצו שהוציא בג"ץ. גורם בכיר הבהיר כי עד 1 באפריל בשום מקרה לא יבוצעו מהלכים בגין הצו שהוצא הערב, ובכל מקרה יהיה על האוצר לדון ישירות עם הישיבות כדי למפות את המתגייסים והלא מתגייסים בכל ישיבה, וכמו כן יש לציין שהסכומים שינוכו מתלמידים שלא יתגייסו אינם זהים.
גורם בכיר באוצר ציין כי "מדובר בהחלטה בעלת משמעות היסטורית אם לא תשונה", אך אם זאת הוסיף כי הוא מעריך שהפתרון של המערכת הפוליטית יהיה ככל הנראה שינוי של הקריטריונים למתן תקציבים לישיבות. "אין כמעט ספק שבעתיד ישנו את החישובים להעברת הכספים לישיבות, כך שלא יהיו על פי גיוס", אמר.