לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה החודש בקשה לאישור הסכם פשרה במסגרת תובענה ייצוגית נגד חברת הבנייה דניה סיבוס וחברת ע. לוזון השקעות ונכסים. בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, שהוגשה בשנת 2021, נטען כי החברות המשיבות פעלו כביכול שלא כדין כאשר קבעו כי תשלום המשולם במהלך המחצית הראשונה של החודש יוצמד למדד תשומות הבניה שיפורסם ב-15 לאותו החודש. כלומר, על פי המדד שיפורסם לאחר מועד התשלום ולא המדד הידוע במועד התשלום בפועל. בהתאם, עתרו המבקשים להשבה של הפרשי המדד אשר נגבו לטענתם ביתר.

2 צפייה בגלריה
דניה סיבוס
דניה סיבוס
דניה סיבוס
(צילום: מוטי קמחי)

מדד תשומות הבנייה הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבנייה של דירות למגורים, בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים בענף הבניין בכל חודש. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד תשומות הבנייה העדכני בכל 15 בחודש, כך שמדד תשומות הבנייה לגבי חודש מסוים מתפרסם תמיד ב-15 לחודש שלאחריו (לדוגמה, המדד של חודש ינואר מפורסם ב-15 לפברואר).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
עמוס לוזון
עמוס לוזון
עמוס לוזון
(צילום: עמית שעל)
למרות שכל אחד מהצדדים דוחה את טענות השני, העדיפו הצדדים לגבש ביניהם הסכם פשרה שכפוף לאישור בית המשפט. במסגרת ההסכמות, החברות מצהירות כי הן ערכו חישוב של ההפרש בין שיעור המדד שהיה צריך להיגבות לשיטת המבקשים, לבין שיעור המדד שנגבה בפועל מחברי הקבוצה, אשר אם התובענה הייתה מתקבלת במלואה היה מקום לראותם כסכומים שנגבו ביתר וכי סכום הנזק המקסימלי הכולל עומד על כ-956 אלף שקל.
בין הצדדים הוסכם כי הסך הכולל של הפיצוי שיינתן על ידי החברות יהיה בשיעור של 60 אחוז מסכום הנזק המקסימלי. הפיצוי יוענק באופן שבו החברות ישלחו לתובעים הזכאים המחאות בגובה סכום הפיצוי לו הם זכאים, כל אחד בהתאם להפרשי המדדים ששילם. הסכומים של מי שזכאים לפיצוי נמוך מ-100 שקל יועברו לקרן לניהול וחלוקת כספים.
באשר להסדרה לעתיד, הוסכם כי הסכמי מכר שנחתמו קודם למועד הבקשה אולם טרם שולמה בהם מלוא התמורה לחברות, הן תחשבנה את הוספת המדד בהתאם למדד הידוע בעת התשלום. כמו כן, לאחר הגשת בקשת האישור, ובעקבותיה, שינו החברות את אופן הצמדת המדד בהסכמי המכר כך שההצמדה למדד מתבצעת למדד ידוע, ולא למדד שטרם פורסם.
את המבקשים שהגישו את התובענה הייצוגית נגד דניה סיבוס וע. לוזון השקעות ונכסים מייצגים עוה"ד צביקה מצקין, אהוד גרי ופיני קלמן. את החברות מייצג משרד עו"ד פישר ושות'.
אתמול (ראשון) פורסם כי בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה לנהל תביעה כייצוגית נגד חברת הבנייה "חברת מרדכי שכטר". הטענה של התובענה הייתה זהה לטענה בתביעה הנוכחית, ולפיה בהסכמי המכר של חברת הבנייה שמכרה דירת מגורים למבקשים - הצמידה את התמורה בחוזי המכר למדד תשומות הבנייה באופן פסול, כך שהתשלום מוצמד למדד עתידי אשר אינו ידוע במועד התשלום. כלומר, התובעים הייצוגים טענו באמצעות עו"ד ניר גורן כי מדיניות החברה לפיה בהסכמי המכר שלה נקבע מנגנון הצמדה, מכוחו מצמידה החברה את התמורה המשולמת מכוח חוזי המכר בין ה-1 ל-15 לחודש קלנדרי למדד תשומות בנייה עתידי שטרם פורסם במועד התשלום, הינה מדיניות פסולה.
מנגד, מסר אתמול עו"ד רונן קצף, בא כוח חברת מרדכי שכטר כי "מדובר בהחלטה מקדמית בלבד המאשרת שלכאורה התביעה אינה חסרת סיכוי. לדעת החברה, לאחר שתוגשנה כל הראיות בתיק, התביעה תידחה מכל וכל".