בשיתוף אתר "המקצוענים"
האם זו תקלה במזגן, במערכת החשמל או פשוט מאוד עומס חשמל בשל הפעלת יותר מדי מכשירי חשמל במקביל? הנה כל מה שצריך לדעת.

איך יודעים אם להזמין חשמלאי או טכנאי מיזוג?

בכדי שלא תצטרכו להיפרד מדמי ביקור מיותרים רק בגלל שהזמנתם את בעל המקצוע הלא נכון, כדאי לערוך בדיקה מקדימה. בעל מקצוע אמין ומקצועי, לרוב ינחה אתכם כבר בשיחה הטלפונית וימנע הגעה מיותרת שלו לביתכם. מה תוכלו לבדוק בעצמכם על מנת להזמין את בעל המקצוע המתאים? אלו האפשרויות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הדלקתם את המזגן ורק הפקק שלו קופץ בלוח החשמל: בשונה ממקרים בהם ממסר הפחת קופץ, ומפיל איתו את כל החשמל בבית, הרי שאם מכשיר חשמלי אחד מקצר, לרוב יקפוץ רק הפקק אליו הוא מחובר. כלומר, קו החשמל שמוביל ממנו ללוח, ינוטרל.
לרוב, לכל מזגן (גם מזגן עילי קטן) יש חיבור נפרד לשקע כוח, בשל העובדה שהוא נחשב לצרכן חשמל כבד.
בכדי לבדוק אם הבעיה היא במזגן או במערכת החשמל, תוכלו פשוט לנתק אותו מהשקע, ולהכניס לתוכו מכשיר חשמלי אחר. אם כעת אין קפיצת חשמל, סביר להניח שמקור התקלה הוא אכן באחד מרכיבי המזגן, ואז עליכם להזמין טכנאי מיזוג.
אם התקלה עדיין נמשכת, ככל הנראה מדובר בבעיה שקשורה לחשמל, ואז בעל המקצוע הרלוונטי הוא חשמלאי מוסמך. התקלות האפשריות הן שקע שרוף או חוטי חשמל רופפים באזור השקע או בלוח החשמל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הדלקתם את המזגן וממסר הפחת קופץ בלוח החשמל: במקרה זה, יכולות להיות כמה אפשרויות. סיבה אחת, היא אכן תקלה במזגן. סיבה שנייה, היא מכשיר חשמלי אחר שגורם לקצר. סיבה שלישית, היא עומס חשמל כולל על מערכת החשמל הביתית שלכם.
כיצד לבצע את הבדיקה? כאן מדובר בבדיקה מקיפה יותר. עליכם לכבות את כל מכשירי החשמל בבית.
אמנם בעידן המודרני יש לא מעט מהם, אך זוהי הדרך לבדוק. אל תשכחו לכבות גם את מכשירי הטלוויזיה, מכשירי חשמל קטנים (קומקום וטוסטר, בהחלט מסוג המכשירים שנוטים לקצר) ואת דוד החשמל שלכם, שגם הוא נוטה לקצר בשל העובדה שמדובר במכשיר שנועד לחמם מים, והרי מים וחשמל הם שילוב קטלני.
אם לאחר שכיביתם את כלל המכשירים חוץ מהמזגן, הוא פועל ואינו גורם לקצר, סביר להניח שמקור התקלה הוא לא בו, ולכן אין טעם להזמין טכנאי מיזוג, אלא חשמלאי.
אם הסיבה היא עומס חשמל, הימנעו מהפעלת מספר מכשירי חשמל כבדים (מייבש כביסה ומדיח כלים) במקביל להפעלת המזגן. אחרת, תיאלצו להגדיל את חיבור החשמל שלכם בלוח, דבר לא זול במיוחד, אך לעתים הכרחי כשמדובר בבית בו גרים מספר גדול של דיירים עם כמות גדולה של מכשירי חשמל.
אם בעת הפעלת מעט מכשירי חשמל במקביל לא נגרם קצר, סביר להניח שמכשיר חשמלי אחר מקצר. הדרך לבדוק איזה היא פשוט להוסיף בכל פעם מכשיר חשמלי אחד, ולראות באיזה רגע קופץ שוב הפקק הראשי בלוח החשמל.

אם הפעלת המזגן היא שגורמת לקצר חשמלי, אלו הסיבות האפשריות

הסיבה שבמקרה של תקלה המזגן גורם לקצר חשמלי, היא בכדי להגן עליכם מפני התחשמלות ומפני התלקחות שתוביל לשריפה.
זו יכולה להיות זליגת חשמל (עקב חוט קרוע שהבידוד שלו נפגע) או עומס חשמל גדול מדי (עקב תקלה באחד מרכיבי המזגן, שגורמת לו לצריכת חשמל מוגברת שאינה תואמת את המתח החשמלי המסופק לאותו הקו).

מהם הסימנים שיקלו עליכם לזהות את מקור התקלה?

גם אם תזמינו טכנאי מיזוג, כדאי שתדעו לקראת מה אתם הולכים ותגלו התעניינות. כך, תקטינו את הסיכוי שינסו לעבוד עליכם.
המזגן גורם לקצר גם מבלי שהפעלתם אותו? סביר להניח שיש תקלה בהזנת החשמל שגורמת לזליגת חשמל. למשל, אם החוטים או החיבורים אינם במצב תקין.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המזגן מקצר רק ברגע שמפעילים אותו? כאן, לרוב יהיה מדובר בתקלה באחד הרכיבים הממוקמים ביחידה הפנימית של המזגן (המכונה 'מאייד').
המזגן מקצר רק אחרי כמה דקות שהוא פועל? במקרה זה, לרוב הסיבה תהיה תקלה באחד מרכיבי היחידה החיצונית של המזגן העילי (המכונה 'מעבה').

כיצד מתבצע התיקון וכמה זה אמור לעלות לכם?

אם מקור התקלה הוא בחוטי החשמל: כל הצרות מתחילות כשהתקנת המזגן רשלנית ואינה כוללת חיפוי מקצועי והרמטי של חוטי החשמל. נקודת התורפה היא בחוטי החשמל שמחברים את היחידה החיצונית ליחידה הפנימית של המזגן העילי. כשהחוטים אינם מחופים בצורה הרמטית, הם חשופים לגשמים, להתזות מים של צינור, לטפטופי מים מהמרפסת של השכנים שגרים מעל וכן לציפורים ומכרסמים שאוכלים את חוטי החשמל.
לגבי החיווט שבתוך המזגן, הרי שלרוב אין בו תקלות למעט בלאי טבעי או מצב שבו אחד החוטים נשרף.
כמה זה אמור לעלות: היות שחוטי חשמל אינם רכיב יקר, התיקון יעלה בהתאם למורכבות העבודה. איתור מקור התקלה, הגישה למזגן ומשך הזמן – אלו יקבעו כמה תשלמו על התיקון. ככל שהגישה למזגן מורכבת יותר, ותיקון התקלה נמשך זמן רב יותר, כך המחיר יהיה בהתאם. עבור תיקון סטנדרטי תשלמו 300-400 שקל כולל מע"מ. עבור מקרים מורכבים יותר תשלמו 500-600 שקל.
אם מקור התקלה הוא באחד מרכיבי החשמל: ישנם שלושה רכיבים שלרוב יכולים לגרום לקצר חשמלי: הקבל של המנוע, המנוע של היחידה החיצונית או המדחס.
תקלה בקבל: קבל הוא מה שמתניע את המנוע של המזגן העילי (מכונה גם 'סטרטר'). כמו במכשירי חשמל רבים, זהו רכיב עם נטייה לבלאי טבעי, אך הוא רכיב זול יחסית והתיקון שלו מאוד משתלם ומאפשר ליהנות מהמזגן לעוד זמן רב. ברגע שהקבל מתקלקל, הוא צורך כמות גדולה יותר של חשמל ממה שהוא צריך, ודבר זה גורם לקצר חשמלי. החלפת קבל אמורה לעלות בין 400 ל-500 שקל כולל מע"מ, כולל רכיב וכולל העבודה עצמה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תקלה במנוע של המאוורר ביחידה החיצונית: מנוע חיצוני (מכונה גם 'מנוע פן') אמור להפעיל את המאוורר שתפקידו לקרר את המנוע. כשהמנוע של המאוורר מתקלקל, זה גורם למנוע של הזמן להתחמם, לצרוך חשמל בכמות גבוהה מדי ולגרום לקצר חשמלי.
במקרה זה, יש צורך להחליף את מנוע הפן החיצוני. טווח המחירים גדול יחסית ומתחיל ב-650 שקל עבור מזגן מדגם זול יחסית, כשממוצע המחירים הוא בין 1,000 ל-1,300 שקל עבור מנוע פן מדגם סטנדרטי. שימו לב שלא תמיד יש צורך החלפת המנוע, כי ייתכן שרק הקבל התבלה.
אם החלפתם מנוע מאוורר, דעו שמגיעה לכם אחריות של כ-3 חודשים, ויש לדאוג שהיא תצוין בכתב במפורש על גבי החשבונית. אם החלפתם את הקבל, אין צורך בהחלפת מנוע. ואולם, אם החלפתם את המנוע, חשוב לוודא שמחליפים גם את הקבל, לקבל תואם עבורו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדחס: תפקידו של המדחס הוא לדחוס ולהעביר את גז המזגן מהיחידה החיצונית (מעבה) ליחידה הפנימית של המזגן (מאייד). במידה והוא מקולקל, המזגן לא יעבוד או יגרום לקצר.
אמנם מדובר בתקלה נדירה יחסית, אך היא הופכת את התיקון ללא משתלם. אם המדחס הוא אכן הרכיב שגורם לקצר חשמלי, לרוב ישתלם יותר להחליף מזגן.
רוב המקרים לא תצטרכו להחליף את המדחס, אלא רק את הקבל שאחראי על ההתנעה שלו. רכיב זול יחסית שעולה כמה מאות שקלים.
במידה והמזגן שלכם קטן (1-2 כ"ס) לא משתלם להחליף מדחס, שקלו להחליף את המזגן.
אם הוא עם 3 כוח סוס ומעלה, והוא חדש יחסית, ייתכן ששווה להשקיע בתיקון. עלות החלפתו היא בין 1,200 שקל למזגן קטן ועד כ-6,000 שקל למזגן גדול יותר עם יותר כוח סוס.
טווח המחירים הממוצע הוא בין 3,000 ל-4,000 שקל ונהוג לתת אחריות של 3 חודשים עליו.
כמו כן, דעו כי במצב של עודף גז במזגן, המדחס יצטרך להתאמץ מדי, מה שיכול להרוס אותו. לכן, במקרה כזה, מומלץ להחזיר את המזגן ללחץ גז תקין, עבודה זולה יחסית שמסתכמת בדמי ביקור טכנאי מיזוג שנעים בין 250 ל-350 שקל כולל מע"מ, בשעות העבודה המקובלות.