רק לפני שנתיים הכריזה שרת התחבורה דאז מירי רגב כי "בפעם הראשונה אנחנו עושים מהלך שיתופי אמיתי בין המוניות לחברות האפליקציות. אני מקווה שכולם יצטרפו למהלך הזה. זה לא היה קל להצליח לאזן בין הרצון לשמור על נהגי המוניות ופרנסתם ומצד שני לדאוג לציבור ולצרכן הישראלי. זהו מהלך של WIN WIN, ואני מאמינה שנראה בו ברכה ועידוד של הציבור להמשיך ולעבור לתחבורה ציבורית ושיתופית".
הרעיון, שנולד במשרד האוצר ומשם התגלגל למשרד התחבורה, היה לאפשר לנהגי המוניות לקחת עד ארבעה נוסעים בבת אחת, לתת קבלה נפרדת לכל אחד מהם, ואפשרות להנחה כדי לעודד את הסכמתם לנסוע יחד במונית אחת. הכנסת אישרה אז את בקשת משרד התחבורה להעניק במקרה כזה הנחה של 20% לכל נוסע. המטרה: להוזיל את הנסיעה במונית, ולמלא אותה ביותר נוסעים. בתקווה שיהיו אלה נהגים שישאירו את רכבם הפרטי בבית ויפחיתו מעומסי התנועה, באמצעות הגדלת מקדם המילוי של הרכבים בפקקים, המונח המקצועי המתאר כמה נוסעים יש ברכב בכל זמן. על הדרך זו הייתה גם סוג של תשובה לניסיונות להכניס לישראל את אובר, שלהם התנגדו נהגי המוניות ומשרד התחבורה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מונית
מונית
מונית
(צילום: shutterstock)
רק לפני שנה הסתיימה התקנת המונים החדשים בכל 20 אלף המוניות בארץ, שתומכים באופציה. רק שמאז לא קרה הרבה. גט ויאנגו, אפליקציות המוניות העיקריות בארץ, כלל לא מציעות את האופציה לנוסעים. בגט אמרו לנו כי בחנו את הנושא והחליטו שלא להציע את האופציה, שלא מספיק משתלמת לנהגים. מיאנגו נמסר כי "החברה רואה את הנסיעה השיתופית כעניין מבורך, אך לצורך יישומו נדרשים פיתוחים טכנולוגיים שנבחנים כעת". עם זאת העובדה ששנה אחרי שהשירות התאפשר יאנגו, שידעה לזרז פיתוחים אחרים כמו חישוב מראש של מחיר הנסיעה הצפוי, פחות מאמינה במונית השיתופית.
"אנחנו הצענו תעריף מדורג, שהנוסע הראשון יקבל הנחה של 10%, שתלך ותגדל ככל שיצטרפו עוד נוסעים", מסביר יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור. "אבל משרד התחבורה בחר בהנחה קבועה של 20%, שלא מספיק כדאית לנוסעים, ובטח לא לנהגים. כעת הנהג מחויב לתת מראש הנחה של 20% מהנוסע הראשון, ובמקרה שלא יאסוף עוד נוסעים, הוא נתן הנחה לשווא, בזמן שהדלק יקר, נהגים מתקשים להרוויח שכר מינימום ועוד שולחים אותם לתת הנחות".
בנתניה הספיק להיפתח ולהפסיק לפעול שירות מונית שיתופיות, IWAY, על בסיס מערכת של VIA. אולם לאחר פחות משנה הוקפאה הפעילות. "אנחנו עוד נחזור, בוחנים שינויים באופי הפעילות", מסביר טל כוכבא, מנכ"ל IWAY. "גילינו למשל שההנחה אמנם משמעותית, אבל הנסיעה במונית עדיין יקרה לנוסעים שהתרגלו לתעריפים של מוניות שירות. אולי בעקבות המשבר בענף מוניות השירות, נשיק את השירות מחדש כדי לספק לתושבים אלטרנטיבה".
החברה היחידה שמפעילה מוניות שיתופיות היא אפליקציית webus, שהחלה לפעול לפני כשנתיים בירושלים ומאז התרחבה, בעיקר כספקית נסיעות מונית מוזלות למרכזים רפואיים ולמוסדות אקדמיים, שלא תמיד זוכים לשירות מספיק טוב מהתחבורה הציבורית.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
נהגי המוניות פחות התלהבו. מירי רגב
(צילום: יואב דודקביץ')
"יש לנו כבר כמה מאות נהגים, בירושלים, בנסיעות סביב תחנת הרכבת בבית יהושוע, בטבריה, עפולה ורמת החייל, וגם בנסיעות לאוניברסיטת חיפה, מכללת תל חי ולקריה האקדמאית קריית אונו. אנחנו במו"מ עם רשתות מזון לספק נסיעות לקונים שיעברו סכום קנייה מסוים", מסביר גלעד ישראלי, מנכ"ל Webus. האפליקציה, שהוקמה בהשקעה עצמית של 100 אלף דולר, נמצאת בהליך לגיוס מיליון דולר להמשך ההתרחבות.
ב-webus מדווחים על מאות נהגי מוניות שהצטרפו אליהם, אולי משום שהאפליקציה בנויה כך שהיא מבטיחה שהנהג אף פעם לא יפסיד מהסכמה להסיע נוסעים שיתופיים. בכל מקרה של נסיעות דרך האפליקציה מובטח לו תשלום של 100% מסכום המונה, והוא יכול להגיע עד 150%, תלוי במספר הנוסעים ובשעות, כאשר בשעות עומס הוא זוכה לתשלום גבוה יותר. העובדה שהאפליקציה פועלת באזורים מוגדרים וסביב יעדים עתידי ביקוש, מגבירה את הסיכוי שיהיו לו נוסעים נוספים בדרך.
במשרד האוצר, שיזם את נסיעות המונית השיתופיות, הפנו לתגובת משרד התחבורה. ממשרד התחבורה נמסר כי "משרד התחבורה קיים פגישות רבות בנושא, וקבע כי על המונה החכם לאפשר יותר מנסיעה אחת בו זמנית ולחשב כל נסיעה באופן עצמאי, תוך הנפקת חשבוניות נפרדות לכל אחת מהנסיעות, ובכך גם לאפשר לפצל את החשבונית למספר נוסעים, אפשרות שלא הייתה קודם לכן במונים הישנים. יצוין כי ארגוני נהגי המוניות התנגדו למתווה שהציעו חברות האפליקציה בענף המוניות, המהוות חלק חשוב במהלך, נוכח הצורך ביוזמה ופיתוח של המגזר הפרטי. חרף הישיבות וההצעות המרובות, לא גובש מתווה בעניין שינויי החקיקה הנדרשים בנושא נסיעה שיתופית במונית. ככל שארגוני נהגי המוניות יסכימו לכך, יוכל להתקיים שיח למציאת מתווה מוסכם שיטיב עם הנהגים והנוסעים, יחד עם גורמי המקצוע במשרד התחבורה".