המבוגרים לא מתחפשים, הילדים לא קונים "כלי נשק": מכירות התחפושות השנה מדשדשות ומציגות קיטון של 7% לעומת 2023. לפי הערכות חברת המחקר BDi Coface, ההכנסות בשוק יירדו השנה לכ-126 מיליון שקל לעומת 135 מיליון שקל אשתקד. מדובר בנתון מעט גבוה מ-2022, שנת ההתאוששות מהקורונה.
לפי יואל אמיר, מנכ"ל החברה, "הסיבה לכך היא צמצום באירועי פורים שונים מצד רשויות מקומיות, במגזר העסקי וכן במסיבות פרטיות. במקביל, חלה ירידה בהזמנת תחפושות מאתרי מסחר בינ"ל עקב חשש מעיכובים משמעותיים בקבלת התחפושות, תוך העדפת רכישה מהשחקנים המקומיים. מבחינת סוגי התחפושות, השנה חלה עלייה דרמטית בביקוש לתחפושות של כוחות הביטחון".
2 צפייה בגלריה
חנות ה צעצועים ילדים ודרקונים בנס ציונה
חנות ה צעצועים ילדים ודרקונים בנס ציונה
"כל תחפושות שמדמות פציעות שכוללות סכינים – אין לזה כמעט ביקוש"

לפי שושי זוהר, משווקת התחפושות הגדולה בישראל, חלק מהמשלוחים איחרו להגיע ("אנחנו מעצבים בארץ ומייצרים בסין") ולמרות זאת הם התארגנו היטב לחג. "השנה לא טסתי לסין אבל בסוף הכל הגיע. למרות שמחירי השילוח עלו - לא העלנו מחירים השנה ואפילו הורדנו מחירים, כי החלטנו שהשנה אנחנו לא מתכוונים להרוויח מהחג רק לשמור על הקיים. נכון שהמכירות יירדו אבל המטרה שלנו זה שיהיה שמח לעם ישראל".
אין השנה תחפושות פסטיגל. "נכון, אבל יש תחפושות נועה קירל שאני מאמינה שיילכו יפה".

רשתות הסטוק צומחות ויש עלייה בתחפושות לא ממותגות

תחפושות אפשר לקנות בארץ ברשתות סטוק, ירידי תחפושות בקניונים וברשתות מזון – אך עיקר המכר: בחנויות צעצועים ומשחקים שמהוות 66% מהשוק. הכנסותיהן של חנויות הצעצועים השנה צפויות להסתכם בכ-83 מיליון שקל. חנויות הסטוק ממשיכות לצמוח וגדלו השנה ל-30% מהשוק. בעקבות המלחמה, נתח השוק הכספי של תחפושות לא ממותגות צמח והוא צפוי להגיע ל-39% מסך הכנסות השוק, כ-49 מיליון שקל.
תחפושות נמכרות השנה במחירים "רגילים" לחג: 50, 70 ו-80 שקל לילדים צעירים וגם 99, 150 ו-200 שקל ליותר בוגרים. בפיראט האדום אמרו לנו: "המכירות עוד לא הסתיימו אבל ברור שהזמנו הרבה פחות תחפושות לנוער ומבוגרים. לילדים המכירות הולכות טוב".
2 צפייה בגלריה
השנה נראה פחות כאלה. מסיבת פורים
השנה נראה פחות כאלה. מסיבת פורים
השנה נראה פחות כאלה. מסיבת פורים
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"לית טויס אר אס, שירלי פאר יגרמן, אמרה ל-ynet כי "ברור שיש קיטון. אף אחד לא רוצה להיות שמח בתקופה כזאת. זה פורים קצת עצוב. צריך להפריד בין הילדים והשאר: הילדים בהחלט מתחפשים בבתי"ס ובגנים. שם אנחנו לא רואים שינוי. בגילאי הגן, ספיידרמן הוא עדיין מקום ראשון בתחפושות וגם סמי הכבאי, כוח פי ג'יי ונסיכות. אנחנו רואים ריבוי בקשות לתחפושות של לוחמים, יס"מים, סיירות, דובר צה"ל, שוטרים, מד"א וכוחות הביטחון - רואים גידול מטורף. איפה הקיטון? אין עדלאידע, אין פורימונים בעיריות, אין מסיבות חברה, אין הרבה מסיבות בכלל. לכן שם אנחנו רואים את הקיטון, אם זה בבני נוער, במבוגרים ובאביזרים לבני נוער ומבוגרים".
בחלק מבתיה"ס ביקשו לא להגיע עם תחפושות מפחידות ועם "כלי נשק". גם פיקות, קפצונים ונפצים אסור. "שנים אין לנו נפצים ופיקות וקפצונים. לא היה ולא יהיה. אנחנו גם לא מוכרים אקדחים תואמים לזה. כל הנושא של תחפושות מפחידות מעולם האימה שעד לפני שנה היה מאוד פופולרי, השנה לא קיים. כמעט שלא הזמנו. תחפושות שמדמות דמויות מגואלות בדם לא תראי השנה. אף אחד לא יתחפש לדבר הזה. כל תחפושות שמדמות פציעות שכוללות סכינים – אין לזה כמעט ביקוש".
החות'ים השפיעו על הייבוא מסין? "כן, כל הייבוא התאחר. היו קצת איחורים אבל הם לא ממש השפיעו אבל רואים שקצב המכירות לא מאוד גבוה. ילדי הגן וביה"ס בקצב רגיל יחסית אבל כל המסביב בירידה. ידענו את זה מראש והיינו ערוכים לזה. זה לא פורים שגרתי, לא בכמויות, לא בקצב, לא באווירה, לא באנרגיות".

הייבוא האישי מחו"ל לא בהכרח נפגע

למרות הטענה כי יש ירידה בהזמנת תחפושות מחו"ל, זה לא בהכרח המקרה. רעות לוינברג שמחזיקה בקבוצת הקניות "רעות תקני לי", ערכה שני שיתופי פעולה עם אתר התחפושות האמריקני Haloween Costumes, שכללו הנחות והיו מוצלחים מאוד. התחפושות הגיעו בזמן מארה"ב והישראלים נהרו. "היה משוגע, אלפים קנו תחפושות והאתר גם תרם 100 תחפושות לילדי כפר עזה".
בנוסף, המשלוחים מעלי אקספרס השתקמו מהר מאז תחילת המלחמה ולמרות מיעוט טיסות - בחודשים ינואר, פברואר כבר ניתן היה להזמין משם ללא עיכובים.