"לא חוויתי רגולציה בתחום התמרוקים והקוסמטיקה כמו בישראל, בשום מקום בעולם. בכל מקום אחר שאנחנו פועלים הרגולציה פשוטה מאוד", כך טוען ג'ק גאנס, בעלים ומנכ"ל רשת הפארם האוסטרלית כמיסט וורהאוס (Chemist Warehouse), שרוצה להיכנס לישראל.
הרשת החלה את המגעים לכניסה לארץ עוד בתקופת הממשלה הקודמת, אבל הציבה תנאי לכניסתה: שינוים ברגולציה של משרד הבריאות, שיאפשרו הכנסה ללא תקן או דרישות ייחודיות מקומיות של מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה מחו"ל, חלקם מותגים ביבוא מקביל.
2 צפייה בגלריה
Chemist Warehouse
Chemist Warehouse
Chemist Warehouse
(צילום: יח"צ)

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לדברי גאנס: "אני פחות מודאג מהממשלה בארץ, כי הרי לכל ממשלה יש אינטרס להוריד את המחיר לצרכן ולהילחם ביוקר המחיה. אני יותר מודאג מהתנגדות של מתחרים לצעדים שנדרשים כדי שנוכל להיכנס לישראל. אין לי הוכחה לכך, אבל אני יודע שבישראל לעסקים גדולים יש קשרים פוליטיים שהם מפעילים ומונעים מאיתנו להתקדם".
הרשת, שנחשבת לגדולה באוסטרליה, מפעילה 550 סניפים גם באירלנד, סין וניו זילנד, במחזור שנתי בסך שמונה מיליארד דולר אוסטרלי. בישראל היא צופה שתוך חמש שנים תגיע ל 1.5 מיליארד שקל. בחו"ל היא פועלת במתכונת של "מחסנים" בשטח גדול, שמציעים אריזות גדולות וחסכוניות במחיר מוזל.
הרשת הצהירה בזמנו כי בכוונתה לפתוח בישראל כ-30 סניפים, ולדבריה מחיריה יהיו זולים עד 50% מאלה של המתחרים. כהכנה לכניסה לארץ הקימו האוסטרלים חברה המנוהלת על ידי אורי אלדובי, שמקדמת את ענייניה מול הרשויות. המודל שבכוונתה להפעיל בארץ הוא לא זכיינות אלא שותפות עם קבוצה של בעלי בתי מרקחת פרטיים.
2 צפייה בגלריה
ג'ק גאנס, בעלי רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse
ג'ק גאנס, בעלי רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse
ג'ק גאנס, בעלי רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse
(צילום: יח"צ)

לפני כשבוע פנה גאנס במכתב לשרי האוצר, הכלכלה והבריאות, בבקשה להסיר רגולציה המונעת מהרשת להיכנס לישראל, וטען כי חסמי הכניסה לישראל חסרי תקדים - ואם לא תפחת הרגולציה בתחום הרשת לא תוכל להגיע לישראל. לשאלה האם לא התייאש מהעובדה שמשרד הבריאות מתנגד בינתיים להסרת תקנות יבוא ייחודיות למוצרים שלדעתו, ללא פיקוח הולם, יש בהם חשש לבריאות הציבור, כמו תכשירים לעור, לשיער, משחות שיניים, שמפו, קרמים לפנים וכו', אמר גאנס: "אם מוצר יכול להימכר באוסטרליה או אירופה למה שזה יהיה שונה בישראל? הרי מדובר באותו מוצר. היה לנו שיחות עם משרד הכלכלה ורשות התחרות שתומכים בנו, עוד לא נפגשנו עם מנכ"ל משרד הבריאות, מקווים שבקרוב.
"באוסטרליה נתח השוק שלנו הוא 53%. בישראל נפעיל בתי מרקחת בסניפים, נפגשנו עם קופות החולים ויש רצון לשיתוף פעולה. המחירים בארץ לתרופות במרשם מאוד זולים. בתרופות מחוץ למרשם הסיפור אחר, ואנחנו נוריד מחירים".
ביחס לקוטנו של השוק הישראלי אמר "גם בשווקים קטנים שאנחנו נכנסים אנחנו מצליחים לייצר מחזור גדול, כמו בניו זילנד שיש שם ארבעה מיליון תושבים, ועדיין הצלחנו לייצר מחזור של מיליארד דולר".