"אני הפסקתי למכור את הרולאפס", חותך אותי מיד בעל פיצוציה בגבעתיים. "לא עמדתי בזה, לא יכולתי להתעסק עם שום דבר אחר בחנות, לא עם הווינר, לא עם הלוטו, לא לנפח בלוני הליום לימי הולדת. נאבקתי בכנופיות של ילדים שנכנסו כל רגע גלים-גלים בשביל הרולאפס האלה. בהתחלה מכרתי מארז של 10 ב-35 שקל, כשהבנתי את הטירוף ושהכל אוזל, התחלתי לפרק את החבילות לבודדים ומכרתי בודד בעשרה שקלים ואחר כך גם ב-15, כדי שיישאר לכולם. לא הסכמתי למכור יותר משני בודדים לילד או לאמא, אבל גם זה לא עזר. נכון שהרווחתי טוב אבל המחיר היה שכל הפיצוציה מושבתת וגם הורים התחילו לכעוס עליי שאני מוכר במחירים כאלה. הבנתי שזה עושה יותר נזק מתועלת. ברגע שנגמר לי המלאי החלטתי שאני לא מחדש. ובכל מקרה גם אם אני ארצה קשה אפילו לי להשיג רולאפס".
כן, זה הקראנץ' פיסטוק החדש. הרולאפס משגע את ישראל בימים האחרונים. בגלל המחסור יש כאלה שמוכנים לשלם אפילו 30 שקל ליחידה בודדת, שבשגרה נמכרת בשני שקלים בממוצע. אז מאיפה נחת עלינו השגעון הזה שהפך לסיוט הגדול של כל הורה לילדים מתבגרים?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
רולאפס
רולאפס
בעל פיצוציה: "הורים התחילו לכעוס עליי"
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
כמו כל דבר בעידן הנוכחי, הכל התחיל בטיקטוק. בסרטונים של גולשים מאמריקה מדגימים בחודשים האחרונים ילדים, הורים ואפילו סבים וסבתות איך הם מגלגלים רולאפס - ממתק עתיר סוכר, סירופ תירס, שמן דקלים וצבעי מאכל שנראה כמו יריעת גומי - מסביב לכדור גלידה ודופקים ביס גדול וקראנצ'י. תוך זמן קצר הפך הרולאפס, ממתק די נשכח שנמכר בארה"ב וגם בישראל מאז האייטיז - להיסטריה אמיתית.
בעוד שבאמריקה, למרות הביקוש הרב, עדיין ניתן להשיג חבילה של 10 יחידות במשקל 141 גרם, ב-3 דולר בלבד, כלומר 10.90 שקל למארז ו-1.09 שקל ליחידה - בארץ אזלו הרולאפס מהמדפים תוך זמן קצר והם נמכרים במחירים הגבוהים פי 20, 30 ואפילו 50 מבארה"ב. לא ברור אם המחסור בארץ הוא אמיתי או מכוון, התוצאה היא טירוף מחירים. בגלל שמדובר בממתק שהמכירות שלו בארץ היו זניחות בשנים האחרונות, אין לרולאפס יבואן רשמי ועשרות יזמים זריזים מסתערים ממש ברגעים אלה על סטוקים ברחבי העולם במטרה למכור אותם בארץ במחיר מופקע - עד שהטרנד ידעך לתוך עצמו ויוחלף בשיגעון חדש בטיקטוק.
בינתיים בעלי הפיצוציות והחנויות למשחקי ילדים גוזרים קופון, ספסרים קונים אריזות באמזון ועושים קופה וההורים חסרי האונים משלמים עשרות שקלים על חתיכה קטנה של גומי. בשוק החלו להופיע גם ממתקים תואמי רולאפס או "חיקויים" בלשון הילדים, אבל גם הם נחטפים תוך שניות ונמכרים בטווח מחירים נמוך יותר אמנם - אך עדיין מוגזם לחלוטין. "החיקוי עושה כמעט את אותה עבודה, אני מוכר 3 יחידות ב-18 שקלים ויחידה אחת ב-7 שקלים", מסביר לנו בעל פיצוציה. "גם לזה יש ביקוש מטורף, אנחנו קונים וזה מיד נמכר. כרגע גם זה אזל ומחכים למלאים חדשים".
שירן שאודר, מנהל השווק של יבואן הממתקים המוביל "פרימיום שווק עמוס דיירי בע"מ", מציינת: "הצפי הוא כי בתוך שבועיים יתחדשו המלאים שמגיעים אלינו במכולות. גם על המפעלים בארצות הברית יש כעת עומס מטורף בייצור בעקבות הטרנד העולמי".
גם ברשויות שמו לב לטירוף שיש סביב הרולאפס ולניסיונות ההברחה של המוצר. ביום שישי האחרון נתפס בנתב"ג זוג עם שתי מזוודות שהכילו בתוכן 170 ק"ג רולאפס. זוג אחר נתפס עם 33 ק"ג. סה"כ נתפסו כ-300 ק"ג רולאפס בשבוע.
3 צפייה בגלריה
רולאפס
רולאפס
רולאפס
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)

התור שלא נגמר

"אין ספק שהטירוף סביב הרולאפס חצה גבולות ועבר כבר את כל מה שידענו בימים הכי משוגעים של הטרפת סביב הקראנץ' פיסטוק", אומרת ציפי אסייג הבעלים של חנות "ורוד כחול" באבן יהודה. "אצלנו אזל המלאי. כל משלוח שהבאנו נחטף תוך זמן קצר. הכל עניין של היצע וביקוש וגם המשווקים התחילו לדרוש מאיתנו מחירים מופרזים, אז לא נותרה לנו ברירה אלא לייקר גם. היום זה כבר מרקיע שחקים ומגיע אצל בעלי חנויות שמתחרות איתנו ל-25 שקל ליחידה ואפילו יותר. ההורים מתקוממים, ואני לגמרי מבינה אותם, כך שאני לגמרי בדילמה עם המוצר הזה. מצד אחד כמו כל גימיק שתופס חזק והופך לטרנדי ברור שאני חייבת למכור מוצר כזה ללקוחות בהמוניהם, מצד שני יש הרבה תרעומת בקרב ההורים של הילדים וזה יכול לגרום נזק לטווח ארוך עם לקוחות קבועים שלי. אני ובעלי מתלבטים אם להמשיך למלא את המדפים במחיר שהתייקר מאוד גם עבורנו, או למכור רק את המותגים המתחרים שהם זולים יותר, למרות שהילדים כמובן רוצים רק את האמיתי".
בדקנו בקרב המשווקים השונים, ומצאנו שהמוצר אזל במלאי אצל רובם. פה ושם מצאנו אופציה לרכוש מוצר בודד בתפזורת, משמע רול אחד בעלות של 12 שקלים, למשל, ברשת הממתקים "סוויטיים". בשיטוט באתר ניתן לראות תחת הכותרת "אזל מהמלאי", שמארז של 10 יחידות נמכר שם עד לא מזמן ב-35 שקלים (רק 3.5 שקלים ליחידה).
אצל ספק ממתקים בשם "טסה" מצאנו מארז של 10 יחידות בעלות של 17.90 שקלים (משמע, 1.79 שקלים ליחידה) אבל הוא אזל מהמלאי מזמן וכרגע התשובה שקיבלנו ממוקד שירות הלקוחות היא ש"לא ידוע על תאריך צפוי לחזרה של המוצר למדפים". גם בבדיקה מדגמית שערכנו אתמול בחנויות באזור נתניה, קדימה ואבן יהודה לא הצלחנו למצוא רולאפס וגם לא את המותגים המתחרים של הדבר האמיתי. "הכל אזל עד הודעה חדשה" - חזרה התשובה על עצמה.
3 צפייה בגלריה
ציפי אסייג
ציפי אסייג
ציפי אסייג. "אצלנו אזל המלאי"
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
אחרי שעות של חיפושים מצאנו את את הממתק הנחשק בקניון עיר ימים בנתניה, בפיצוציה בשם "סנייק". יש שם עדיין מלאי, נכון לאתמול, וניתן לרכוש רק יחידות בתפזורת בעלות של 20 שקלים ליחידה עם הבטחה ש"המחיר יירד ל-15 שקלים בשעות הקרובות כי יש עוד מלאי בדרך". התור, אם תהיתם, משתרך עד פתח החנות. בקומה השנייה פגשנו חבורת ילדים בני 12 בכניסה לסניף של רשת הממתקים "סוויטיים", שבה אזל המלאי. הילדים עמדו בצד, ומכרו רולאפס בודדים בעלות של 25 שקלים ליחידה. וכן, היו ילדים אחרים שעמדו בתור לקנות מהם.
שמוליק בוחניק, מנהל אתר המכירות "סלמתק" - אתר דילים של מגוון מוצרים, לא רק ממתקים - אומר: "כרגע אזל לנו כל המלאי ואנחנו מחפשים ספקים חדשים בחו"ל. אני מאמין שתוך שבוע-שבועיים נחדש את המלאי. ככל שחופרים בזה מוצאים עוד ספקים ועוד כל מיני 'קומבינות' לייבא לארץ ועדיין זה יוצא זול יותר בהרבה מטירוף המחירים כרגע בארץ. בכל מקרה כשנחדש את המלאי הכוונה למכור במחיר של 174 שקל ל-100 יחידות רולאפ, לא כולל משלוח, בתוספת של עוד 19 שקלים. אני מאמין שנצליח להוריד גם את המחיר הכולל הזה".

"היה לנו מזל"

"לא חייבים להפוך את העולם בשביל לקנות רולאפס", מסבירה לי זהר חיים בת ה-12 מגבעתיים, "אפשר גם להכין בבית. לוקחים סוכריות גומי, איזה סוכריות שיש, אפשר דובונים, חמצוצים בכל מיני טעמים ועוד, מניחים על נייר אפייה, יוצרים יריעה ושמים בטוסטר שחומם מראש עד שהסוכריות נמסות, משטיחים את הגוש העיסתי בעזרת מערוך ומכניסים להקפאה - וזהו, זה מוכן. אבל קחו בחשבון, התוצאה לא קראנצ'ית כמו במוצר האמיתי. ראו הוזהרתם!" מחייכת זהר.
זהר, וחברתה אמה שילדהאוס בת ה-13, צוחקות: "אממ, לא ממש. כל הקטע כאן זה לא בדיוק הטעם, אלא כל העניין מסביב, להשיג את הרולאפס שזאת התעסקות בפני עצמה, להכין אותו עם הגלידה ולצלם סרטון ליוטיוב או לטיקטוק. אני אישית לא אוהבת כל כך להעלות סרטונים, אבל אני מכירה הרבה ילדים מסביבי שמעלים כל הזמן סרטוני רולאפ לטיקטוק עם כל מיני מילויים של גלידות בטעמים וצבעים שונים. יש ילדים בשכבה שלי שהסכימו לשלם אפילו 50 שקל על רולאפ אחד בלבד. לפני כל הטרללת קניתי רולאפ ב-4 שקלים ואחרי זה גם ב-15 שקלים. אמא שלי בהתחלה לא הבינה שזה המחיר ושאלה אם אני רצינית. עניתי לה שכן ושעוד יצאתי בזול".
"הטרנד הזה סוחף ילדים וגם מבוגרים בעיקר בגלל הקטע של ההכנה, הגלגול, הקיפול של יריעת הרול עם כל מיני טעמים של גלידה או סורבט, ובסוף גם לנגוס ביס קראנצ'י", מסביר יניב רותם, הבעלים של רשת "טעימים" המשווקת מגוון ענק של חטיפים וממתקים תוצרת חוץ, שהחלה כסניף בודד בירושלים והיום כוללת כבר שמונה סניפים, כולל בתל-אביב. "אזל לנו המלאי בכל הסניפים", הוא מתנצל, "אני מקווה שהמלאי יתחדש כבר השבוע, הלקוחות מחכים ברשימות המתנה".
"יש לי כבר 1,450 צפיות לסרטון שהעליתי בטיקטוק, זה מטורף", אומר לי בחיוך מסופק אורי ממבש בן ה-12 מנתניה, שפגשתי בקניון עיר ימים ליד חנות הממתקים "סוויטיים" עם שני חברים שלו מהכיתה, יניב סלומזנסקי וגיא מומלדזה. יניב מראה לי בגאווה את הסרטון שהעלה ומסביר לי שאבא שלו שחזר לא מזמן מארצות-הברית, קנה לו מארז של 240 יחידות ב-65 דולר. או בתרגום לשקלים: 97 אגורות בלבד ליחידה. שוחחנו גם עם ההורים של חבורת הילדים, שדווקא ענו בנינוחות, שהם מפרגנים לילדים שלהם עם הטרנד הנוכחי, בטוחים שכמו כל הטרנדים האחרים, גם זה יחלוף במהירות, ושאם הם כל כך נהנים, אז למה לא לזרום איתם. "אחותי", אומר לי יניב, "עוד לפני שהרולאפס היה בכלל טרנד, הייתה קונה את הממתק גומי הזה בלי כסף. אם היינו 'חכמים' היינו צריכים לקנות אז כמה מארזים והיום הייתי מלך", הוא מחייך מאוזן לאוזן.
קשה היה לפספס את האושר על פניהן של הדר דזצ'יו בת העשר מנתניה וחברתה לכיתה ד' בבית ספר רזיאל, גאיה ציטרון בת 9.5, אחרי שקנו בקניון עיר ימים רולאפ אחד במחיר של 25 שקל. "זה דמי הכיס שלנו. מיד שלפנו את הכסף וקנינו כל אחת רולאפ ואנחנו מאושרות עד הגג. חיפשנו בנרות בשבועיים האחרונים ולא מצאנו, היה לנו מזל היום".