לפני יומיים חווינו כולנו לילה גורלי. לראשונה איראן תקפה את שטח מדינת ישראל ישירות. הצבא והתעשיות הביטחוניות הפגינו עליונות הגנתית שאין שנייה לה. אך יותר מכל ראינו כולנו מהי עוצמתה של ברית אזורית ובינלאומית. מה זה אומר כשארצות-הברית, בריטניה, וצרפת מאחדות עימנו כוחות. מה זה אומר כשהמדינות המתונות באזור כמו ירדן, סעודיה והאמירויות עומדות לצידנו. עכשיו צריך מנהיגות חכמה. מנהיגות שתמנף את הברית הזו כדי להביא פתרון דיפלומטי לצפון, ולהחזיר את התושבים הביתה. גם אם ישראל בוחרת להגיב נקודתית מול האיראנים, את המלחמה הזו צריך לסיים ולא להתחיל מחדש.
הגליל הוא הבית השני שלי, כאן שורשיי נטועים. באדמות של הגליל סבא שלי, אברהם איכר, שהיה ממפקדי ההגנה, חברו הטוב של טרומפלדור שגם הקים את ארגון ה"שומר", היה מסביר לי שקודם כל חשוב ליישב את הגליל, והביטחון נועד להגן על המתיישבים, ולא להיפך. גדלתי בכרמיאל, שיחקתי שם כדורסל, אבא שלי הקים את המתנ"ס הראשון בגליל. אמא שלי הייתה מחנכת של מאות תלמידים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הבניין שנפגע מהשיגור לקריית שמונה
הבניין שנפגע מהשיגור לקריית שמונה
בניין שנפגע משיגור לקריית שמונה
(צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
עשר שנים אנחנו עובדים בגליל במרגלית סטארטאפ סיטי ו-JVP, כדי להפוך את הגליל להזדמנות הכלכלית והחברתית הבאה של ישראל. הקמנו את מרכז הפודטק הבינלאומי בקריית-שמונה עם עשרות סטארטאפים ומאות יוזמות, עם מכללת תל חי, מכון המחקר מיגל, עם הקיבוצניקים, העירוניים של קריית-שמונה, הדרוזים מהגולן והערבים מהגליל. התחלנו ליצור מודל של איכות חיים ישראלית אחרת שמאפשרת למחוק את המילה פריפריה מהלקסיקון הישראלי ולהפוך את הגליל למרכז בינלאומי לטכנולוגיות מזון, אקלים, וחקלאות חכמה בשילוב בינה מלאכותית.
ב-7 באוקטובר הממשלה הפקירה את הדרום בכך שלא סיפקה הגנה לאזרחים. חווינו את הטבח הנורא ביותר מאז קום המדינה. טבח שהוביל לרציחתם של אזרחים רבים כל כך מבלי שהמדינה מגינה עליהם. הטעות הגורלית השנייה הייתה מיד לאחר מכן, בהחלטה לפנות את הגליל העליון על כל תושביו, ועד היום הממשלה לא נותנת להם לחזור. פינוי התושבים מהצפון נתן לחיזבאללה את הניצחון הטקטי הראשון שלו. מאז, צה"ל וכוחות הביטחון עושים עבודה חשובה והופכים את עשרת הקילומטרים מהגבול צפונה בתוך לבנון, למלכודת מוות עבור כל טרוריסט בין אם הוא מחיזבאללה, חמאס או הג'יהאד האיסלאמי.
לפני יומיים נפתחה חזית נוספת. הפעם - ישירות מאיראן. ההגנה האיתנה מול החזית הזו, הייתה הודות לברית הבינלאומית שלנו עם ארצות-הברית, בריטניה, וצרפת ועם המדינות המתונות באזור – ירדן, סעודיה והאמירויות. וראינו מה כוחה ועוצמתה של ברית כזו. עכשיו הזמן למנף אותה, גם בשביל להחזיר את תושבי הצפון. זה הזמן לחתום על הסכם בחסות האמריקאים והצרפתים, להגיע להפסקת אש ולהחזיר את התושבים הביתה. לפעמים צריך להילחם בגזרה אחת ולבצע מהלכים דיפלומטיים בגזרה השנייה. גם אם לא כולם אוהבים את זה, זאת המציאות.

דרוש: ניו דיל כלכלי אמיתי לצפון ולדרום

צריך להבין, אם לא ניתן לתושבים את ההזדמנות לחזור לביתם - נאבד כל חודש בין 10% ל-20% מהם, שימצאו פתרונות ומגורים במקומות אחרים בארץ ובעולם. קהילה אחרי קהילה, יזם אחרי יזם, עסק אחרי עסק, משפחה אחרי משפחה, סטודנט אחרי סטודנט. אין מנוס. כפי שיש רמטכ"ל ואלוף פיקוד צפון, חייבים למנות רמטכ"ל אזרחי ואלוף פיקוד צפון כלכלי ושניהם צריכים להכריז: תנו לנו פתרון דיפלומטי כדי להחזיר את האנשים הביתה.
חייבים להביא גם לדרום וגם לצפון ניו דיל כלכלי אמיתי, שייתן תקווה חברתית ולשקם מחדש את העסקים ואת הבתים. וחייבים לאשר תקציב אמיתי לשיקום הצפון שייתן מענה לכלל הצרכים בטווח הקצר והארוך ויאפשר את חזרת המפונים הביתה. וחייבים תמיכה מיידית בכל הסטארטאפים שפועלים באזור, מתן הלוואות ומענקים, תמיכה מיידית בעסקים הקטנים בערבות מדינה, תוכנית כוללת של משרד החינוך לתמוך בילדים בכל בתי הספר והעשרה של חוגים, לימודי מתמטיקה, עברית, אנגלית וטכנולוגיה כדי לתת לילדים האלה עתיד.
אראל מרגליתאראל מרגליתצילום: שחר עזרן
מכללת תל חי, שהופכת לאוניברסיטה, צריכה לגדול מ-3,500 סטודנטים ל-20 אלף תוך חמש שנים. הסטודנטים, המרצים והמשפחות הצעירות שיעברו לגליל חייבים לקבל הטבה גם במס הכנסה ופטור ממסים בשנים הקרובות. בלי מהלך ממשלתי כולל שמזמין את הסקטור הפרטי להשתתף איתו יהיה קשה מאוד להזיז את הדברים.
לראשי הרשויות אני רוצה לומר בצורה ברורה - אי-אפשר להמשיך לגמגם. צריך לחתור להסדר על פי מתווה 1701, להרחיק את חיזבאללה מהגבול, גם אם זה לא פתרון מושלם, ולהחזיר את האנשים הביתה. צה"ל גילה גבורה ותעוזה, ועשה עבודה אדירה, אבל כדי לממש את ההישגים שלו חייבים זרוע מדינית לצד הזרוע הצבאית. והזרוע המדינית צריכה להסתמך על הברית שעמדה לצידנו לפני יומיים בלילה - מדינות ערב המתונות, ארה"ב, אירופה ומדינות נאט"ו חייבות לעמוד לצד ישראל גם בנוגע לגבול הצפוני וגם לגבול הדרומי, בקביעת סדר חדש בעזה ובצפון ובקביעת סדר חדש במזרח התיכון. רק כך נחזיר את האנשים הביתה וניתן להם סיכוי להמשיך ליצור ולהתפרנס. רק כך נוכל לייצר תמונת ניצחון בצפון.