בשיתוף אתר "המקצוענים"
וילון וניצאני או רומי? מה עושים כשחלון המטבח מעל הכיריים? מה הכי קל לניקוי ולתחזוקה? רגע לפני שאתם עושים טעות שתעלה לכם ביוקר ותסכן אתכם בהתלקחות במטבח, הנה כל מה שצריך לדעת על בחירת וילון למטבח
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם השיקולים לבחירת וילון למטבח?

כיוון השמש ויכולת ההצללה של הבד: ישנם בתים שבהם חלונות המטבח ממוקמים בכיוון שחשוף לשמש, במשך שעות רבות ביממה.
במקרה כזה, יכולת הצללה של הבד היא שיקול מכריע בבחירתו. מטבח הוא חלל חם יותר (עקב השימוש בתנור, בכיריים ועקב ריבוי מכשירי חשמל בעלי גופי חימום).
אם המטבח שלכם פונה לכיוון דרום-מזרח, הרי שהוא יהיה חשוף לשמש חזקה מאוד. לכן, לפני שאתם בוחרים וילון, שימו לב כמה חזק האור במטבח שלכם.
עד כמה קל לפרק את הווילון ולנקות אותו: ישנם לא מעט וילונות שיצריכו הזמנה של בעל מקצוע לצורך פירוק וניקוי מקצועי שלהם. בחלל פעיל ומלא לכלוך, טיגונים וקירבה למזון, כדאי להימנע מבחירה בווילון כזה, ולהעדיף וילון שקל להסרה ולניקוי.
ישנם וילונות שצוברים הרבה יותר לכלוך מאחרים. לדוגמה, וילון הסטה. זהו וילון המונח על גבי מוט או מסילה, ואמנם הוא מאוד נוח לתלייה ולהסרה, אך הוא מבין הווילונות שהכי נוטים לצבור כתמים ואבק. אם בכל זאת אתם מתעקשים על בחירת וילון מסוג זה למטבח, הקפידו על בד דוחה כתמים (למשל, PVC).
מיקום הווילון וחסינותו לאש: באופן כללי, מוטב לבחור בווילון חסין אש בחלל המטבח. ככל שהחלון קרוב יותר לתנור או לכיריים, הדבר הופך להיות יותר קריטי.
לרוב, בבדי וילון שמחירם זהה או גבוה במקצת מבדי וילון רגילים, כך שתוכלו לשמור על בטיחות ולהישאר במסגרת התקציב שלכם.
קיים כיום מגוון גדול של וילונות חסיני אש, בטווח מחירים גדול יחסית, כך שתוכלו להתאים אותו לתקציב שלכם.
מה שהופך את הווילון לחסין אש הוא חומר שנמצא בתוך הבד, ואשר מעכב את הבערה. ואז, בזמן שריפה, בד הווילון לא מתקלח, אלא מתפורר.
טיפ: דרשו לראות את תו התקן של סוג הבד. תו התקן של מכון התקנים הישראלי הוא 5093.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו הם סוגי הווילונות הנפוצים למטבחים

לכל סוג יש את היתרונות ואת החסרונות שלו, ולכן כדאי להכיר אותם לפני שממהרים לרכוש את הווילון הראשון שרואים בחנות. שימו לב, שרק לאחר שבדקתם שהתשתית מתאימה לכם, ובדקתם עלויות התקנה, כדאי לרכוש את הווילון עצמו.
וילון גלילה: וילון גלילה, כשמו כן הוא, מתגלגל כמו בריסטול על צינור, באמצעות שרשרת משיכה. הוא מזכיר מעט תריס חשמלי שמתגלגל כלפי מעלה, רק שהוא עשוי מבד.
קיים מבחר בדים גדול של וילונות גלילה: הוילונות השקופים, עשויים מבד רשת באריגה צפופה יחסית, כך שהם מונעים סנוור של השמש, מבלי להחשיך מדי את המטבח.
וילונות ה'הצללה' עשויים מבד כותנה, והם נחשבים למעט אטומים יותר מבדי הרשת.
הווילונות האטומים לגמרי, מכונים וילונות 'החשכה'. אלו, עשויים מבד אטום לחלוטין, המדמה מצב של תריסים סגורים לגמרי.
ויש גם את וילונות הגלילה המדמים תריסים. וילון זה מכונה 'לייט סקרין' או 'סאן-סטריפ'. סוג זה בנוי מפסים שקופים ואטומים, כמו מעבר-חציה, כך שחלק מהפסים מבד רשת וחלק מבד כותנה או בד אטום אף יותר.
הסוג הזה מתאים במיוחד לשימוש במטבחים, שכן הוא מאוד קל ופשוט לתפעול, הוא מאפשר לשלוט ברמת השקיפות שלו (בחירת בד שקוף, אטום חלקית אטום לגמרי, להחשכה מלאה). העובדה שהוא מתרומם כלפי מעלה מאפשרת להרחיק את הבד ממשטח השיש. ממש כמו בתחום תריסי הגלילה, גם אם הווילון הזה ניתן להתקין כך שהוא יפעל בצורה ידנית או חשמלית (עם מנוע).
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
וילון ונציאני: זהו אותו הווילון המוכר לכם מהסביבה המשרדית, רק שבשונה מהווילון המשרדי העשוי מאלומיניום, וילונות מסוג זה המיועדים למטבח יהיו לרוב מעץ או מחומר המדמה עץ (ועשוי מ-PVC).
הוא פחות מומלץ לכיסוי חלונות הממוקמים בסמוך לכיריים, בשל הקירבה לאש.
סיבה אחת היא הסכנה הברורה מהתלקחות של הוילון במגע עם אש.
סיבה נוספת, היא שמאוד קשה לפרק ולנקות את סוג הווילון הזה, והשומנים והלכלוך מצטברים בין שלבי הוילון הצפופים, מה שהופך אותו לסוג מאוד לא סטרילי בסביבת המטבח.
וילון רומאי: וילון זה מזכיר בצורתו וילון תיאטרלי שנאסף כלפי מעלה. הוא תפור במרווחים קבועים, ונאסף כלפי מעלה באמצעות מנגנון חוט, מנגנון שרשרת או מנגנון חשמלי.
גם וילון זה פחות מומלץ לכיסוי חלונות הממוקמים קרוב לכיריים או למשטח עבודה פעיל, שכן הוא גם הוא מאוד לא נוח לפירוק ולניקוי.
דבר זה יגרור עלויות תחזוקה גבוהות, שכן תצטרכו להזמין בעל מקצוע או לשלוח אותו לניקוי יבש. הוא לרוב בשימוש ליד פינות אוכל ולחלונות שבחדרי שינה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
וילון הסטה: וילון מסוג זה תלוי על ציר (אם לווילון יש לולאות בקצה) או על מסילה (אם התפירה היא בשיטת קפלים/כיווצים).
וילון הסטה קל מאוד לפירוק, ומונע את הצורך בהזמנת בעל מקצוע לצורך פירוק וניקוי שלו.
ניתן לשלב אותו עם עוד וילון פנימי נוסף (2 מוטות או 2 מסילות) והוא מגיע במגוון גדול יחסית של סוגי בדים (בד טבעי, בד סינתטי או בד המשלב סיבים טבעיים עם סיבים סינתטיים).
שימו לב, שהרבה יותר אפנתי לעשות שימוש בווילונות הסתה בחדרי שינה ובסלון, שכן האפקט שלהם הרבה יותר מרשים כשהם תלויים מתקרה ועד רצפה.
עבור וילון מטבח בגודל סטנדרטי, שנחתך בקו השיש, הם הרבה פחות מומלצים, ויתאימו לרוב רק למטבחים בסגנון כפרי, וכל עוד החלון ממוקם רחוק יחסית מתנור ומכיריים.
זאת, משום שבשונה מווילונות גלילה, הרי שווילונות הסטה, כשמם כן הם מוסטים לצד אחד או לשני צדי החלון. לכן, הם מועדים להתלכלך יותר מכתמי בישול וטיגון ומועדים לשריפה יותר, שכן הם מתנפנפים ברוח.